تغییر در شیوه ارزشیابی درس فارسی در دوره متوسطه
باشگاه خبرنگاران/ دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش گفت: در کميسيون معين شوراي عالي با تغيير شيوه ارزشيابي درس فارسي دوره اول متوسطه موافقت شد.
محمود اماني طهراني دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش با اشاره به مصوبه ۹۸۶ در چهلمين جلسه کميسيون معين شوراي عالي آموزش و پرورش بيان کرد: در اين جلسه موضوع «واگذاري اختيار تصويب برخي از مقررات به کميسيون معين شوراي عالي آموزش و پرورش» مورد توجه قرار گرفت و پس از بحث و بررسيهاي انجام شده درباره درس قرائت فارسي و انشاء دوره اول متوسطه، با تغيير عنوان و شيوه ارزشيابي درس قرائت فارسي و انشاء اين دوره از سال تحصيلي ۱۴۰۱ - ۱۴۰۰ موافقت شد.
او افزود: بر اساس اين مصوبه عنوان «قرائت و دستور زبان فارسي» به «فارسي» و نوع ارزشيابي آن از شفاهي به «کتبي – شفاهي» به ميزان نمره ۱۰ -۱۰ و عنوان «انشاء» به «نگارش» تغيير کرد.
اماني طهراني تصريح کرد: يکي از دغدغههاي اصلي دبيران ادبيات فارسي و نگارش تغيير عنوان و شيوه سنجش و ارزشيابي درس قرائت فارسي از شفاهي به «کتبي – شفاهي» بود تا بتوانند همه ساحتهاي ذوقي و دانشي اين درس را مورد سنجش قرار دهند.
دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش گفت: از آنجايي که بخش عمدهاي از محتواي درس فارسي را درک مطلب، واژگان، دانشهاي زباني و ادبي، تاريخ ادبيات و تحليل متن تشکيل ميدهد که صرفاً به شيوه قرائت اجرا نميشود، لذا در اين جلسه پيشنهاد شد عنوان «فارسي» در کارنامه و سرفصلهاي درسي جايگزين «قرائت فارسي» شود.