برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

اساس قیمت‌گذاری واکسن‌های ایرانی کرونا

منبع
ايسنا
بروزرسانی
اساس قیمت‌گذاری واکسن‌های ایرانی کرونا

ايسنا/ رييس سازمان غذا و دارو ضمن توضيح موضوعاتي مانند قيمت واکسن کرونا، امکان انتخابي بودن اين واکسن و وضعيت واردات آن و ... گفت: اميدواريم تا پايان سال واکسيناسيون همگاني را انجام دهيم و تا پاييز هم ۶۰ ميليون نفر از جمعيت کشور، حداقل يک دوز از واکسن کرونا را دريافت کرده‌ باشند.

دکتر محمدرضا شانه‌ساز درباره نحوه قيمت‌گذاري واکسن‌هاي کروناي توليد داخل، گفت: قيمت‌گذاري واکسن‌هاي کرونا بر اساس قيمت تمام شده آن‌ها محاسبه مي‌شود. در عين حال قيمت هم بر اساس تامين با ارز نيمايي است. زيرا تمام ارزي که به توليدکنندگان واکسن براي توليد داده مي‌شود، ارز نيمايي است و محاسبه هم بر همان اساس است.

وي با بيان اينکه واقعا قيمت واکسن‌هاي کروناي داخلي نسبت به متوسط قيمت‌هاي واکسن کرونا، بسيار پايين‌تر است، گفت: طبيعي است که بايد قيمت واکسن‌هاي داخلي را با متوسط قيمت‌ واکسن‌هاي مختلف مقايسه کنيم. به هر صورت اينکه بخواهيم پايين‌ترين قيمت را در نظر بگيريم، ‌اجحاف به توليدکننده است. ضمن اينکه مردم ما هيچ پولي بابت واکسن کرونا پرداخت نمي‌کنند و تزريق واکسن در کشور ما رايگان است. شبکه‌هاي معاند هميشه در اين موارد فضاسازي‌هايي مي‌کنند.

امکان انتخابي بودن واکسن کرونا؛ آري يا خير؟
شانه‌ساز درباره امکان انتخابي بودن واکسن‌هاي تزريقي از سوي جامعه هدف دريافت واکسن کرونا، گفت: اولا بايد توجه کرد که در کشور ما واکسيناسيون اجباري نيست و هيچکس را به زور وادار به تزريق واکسن نمي‌کنند.

براي کرونا هم شاهد بوديم که برخي در سنين بالا که نوبت‌شان بود، براي تزريق واکسن مراجعه نکردند. در عين حال امکان انتخاب نوع واکسن بر اساس موجودي واکسن وجود دارد. البته در هيچ کجاي دنيا اينگونه نيست.

به عنوان مثال کشوري که فقط واکسن کروناي فايزر يا جانسون اند جانسون دارد، در نتيجه افراد بايد همان را تزريق کنند. حال اينکه خدا را شکر در کشور ما تنوعي وجود دارد و مي‌توانند انتخاب کنند، تزريق واکسن‌ها بستگي به موجودي واکسن کرونا و نظرات همکاران‌مان در معاونت‌هاي بهداشتي دانشگاه‌ها دارد که در اين زمينه تصميم مي‌گيرند.

واردات واکسن کرونا را ادامه مي‌دهيم
وي با بيان اينکه البته در عين توليد داخلي واکسن، ما واردات را تا جاي ممکن ادامه مي‌دهيم، گفت: زيرا براي ما يک روز انجام زودتر واکسيناسيون عليه کرونا هم مهم است. اگر بتوانيم واکسن وارد کنيم، از آن غفلت نمي‌کنيم. با اين حال اميد و برنامه‌ريزي اصلي‌مان بر روي توليد داخلي است.

منتظر محموله‌هاي جديدي هم هستيم، با اين حال از آنجايي که بين گفته‌ها و عمل، تفاوت بسيار زيادي است، ‌ممکن است اعلام جزئيات آن، اعتماد عمومي را به نوعي تحت الشعاع قرار دهد، اما براي واردات برنامه داريم و قول‌هايي براي واردات چند ميليون دوز گرفته‌ايم، اما تا به اجرا نرسد، جزئيات آن را اعلام نمي‌کنيم. بنابراين اگر سازمان غذا و دارو هيچگاه درباره اين پيش‌بيني‌ها جزئياتي اعلام نمي‌کند، به اين دليل است که مي‌خواهد اعتماد عمومي حفظ شود.

تزريق حداقل دوز اول واکسن کرونا به ۶۰ ميليون نفر تا پاييز
شانه‌ساز درباره وضعيت واکسيناسيون عليه کرونا در کشور تا پايان سال، گفت: اميدوار هستيم تا پايان سال تمام جمعيت کشور را واکسينه کرده و واکسيناسيون همگاني را انجام دهيم و تا پاييز هم ان‌شاءالله ۶۰ ميليون نفر از جمعيت کشور، حداقل يک دوز از واکسن کرونا را دريافت کرده‌اند.

روند ثابت واکسيناسيون عليه کرونا با تغيير دولت
رييس سازمان غذا و دارو درباره روند واکسيناسيون بعد از تغيير دولت، ‌گفت: با تغيير دولت هم تغييري در روند واکسيناسيون ايجاد نخواهد شد. واکسيناسيون عليه کرونا مساله‌اي نيست که با تغيير نفرات، دچار تغيير شود. اين موضوع مساله‌اي حاکميتي است و تغيير افراد و مسئولان تغييري در روند واکسيناسيون ايجاد نمي‌کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar