برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
جامعه و حوادث

رتبه‌بندی معلمان رسمی تا پایان ۱۴۰۰

منبع
ايرنا
بروزرسانی
رتبه‌بندی معلمان رسمی تا پایان ۱۴۰۰

ايرنا/ رييس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي با تشريح جزئيات لايحه نظام رتبه‌بندي معلمان، اعلام کرد: تمامي ۵۰۳ هزار معلم رسمي آموزش و پرورش تا پايان سال ۱۴۰۰ در پنج طبقه رتبه‌بندي مي‌شوند.

عليرضا منادي عصر يکشنبه در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: بيش از ۱۰۰ سال از آغاز سبک نوين آموزش در ايران مي‌گذرد اما در طول اين سال‌ها تنها جايگاه اساتيد دانشگاه‌ها مشخص شده و همچنان جايگاه معلمان در سيستم آموزشي مشخص نبود و شکاف زيادي بين جايگاه معلم و استاد وجود داشت.

وي ادامه داد: لايحه رتبه بندي معلمان در کميسيون آموزش مجلس تصويب شد و بر اين اساس نسبت به شايستگي، تخصص، حرفه اي گري و کسب امتيازات لازم در رتبه بندي پنچ گانه به ترتيب از بدو استخدام تا ۲۱سال سابقه معلمي شامل آموزشيار معلم، مربي معلم، استاديار معلم، دانشيار معلم و استاد معلم طبقه بندي شد.  

وي با بيان اينکه معلمان هر پنج سال يک رتبه و در مناطق محروم، مرزي و عشايري هر چهار سال يک رتبه ارتقا مي يابند، افزود: بر اساس سياست هاي ابلاغي مجموع حقوق و مزاياي رتبه هاي پنج گانه معلمان همه ساله از ۸۰درصد مجموع حقوق و مزاياي اعضاي هيات علمي دانشگاه ها خواهد بود و اين  موضوع تبديل به قانون شد.  

رييس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي اظهار کرد: مجموع حقوق و مزاياي رتبه‌هاي مندرج در لايحه رتبه‌بندي معلمان نبايد کمتر از ۸۰ درصد از حقوق اعضاي هيات علمي رتبه متناظر در وزارت علوم با در نظر گرفتن استان و شهر محل خدمت باشد در واقع استاديارمعلم بايد ۸۰ درصد حقوق استاديار دانشگاه را دريافت کند.

منادي درخصوص رتبه بندي معلمان بازنشسته نيز گفت: دولت مکلف است همه امتيازات قانون خدمات کشوري را در مورد معلمان اعمال و در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش نيز لزوم تمام وقت شدن معلمان را اجرايي کند و لذا حقوق معلمان بازنشسته نبايد کمتر از ۹۰ درصد معلمان همتراز شاغل باشد.

وي اضافه کرد: تا ۲ هفته آينده احتمالا اين مصوبه کميسيون آموزش در لايحه رتبه بندي در نوبت صحن قرار مي‌گيرد.

منادي اظهار کرد: اين لايحه در ابتدا ۱۱ بند داشت که مورد قبول مجلس قرار نگرفت بر اين اساس به منظور اعتلاي کرامت معلمان و افزايش کيفيت آموزش در کشور، اين لايحه را با حساسيت بيشتري در مجلس پيگيري کرديم.

وي ادامه داد: ابتدا قرار بود معلمان در گروه هاي يک تا پنج تقسيم بندي شوند ولي پيشنهاد داديم  بجاي عدد از عناويني مانند عناوين اساتيد دانشگاه استفاده شود.  

نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسکو در مجلس شوراي اسلامي گفت: بر اساس مصوبه کميسيون آموزش، معلمان جديد در بدو ورود به آموزش و پرورش، در صورت داشتن مدرک ليسانس، بعنوان آموزشيار معلم، مدرک فوق ليسانس، مربي معلم و مدرک دکترا، استاديار معلم رتبه بندي شوند.

وي با بيان اينکه در اين طرح کميسيون آموزش، حقوق ها نبايد بيش از ۲۰ درصد بين ۲ رتبه فاصله داشته داشته باشند، تاکيد کرد: معلمان بايد براي رسيدن به رتبه دانشيارمعلم حداقل ۱۵ سال سابقه و براي رسيدن به رتبه استادمعلم ۲۱ سال  سابقه داشته باشند در حاليکه در لايحه ارائه شده دولت اين مدت ها به ترتيب ۲۰ و ۲۶ سال بود.

وي همچنين با اشاره به همسان‌سازي حقوق اعضاي هيات علمي دانشگاه هاي وزارت علوم و وزارت بهداشت اضافه کرد: در مرحله دوم بازگشت لايحه بودجه به مجلس، ميزان اين لايحه را به اندازه ۴۲۰۰ ميليارد تومان براي وزارت علوم افزايش داديم که اين امر مانع خروج برخي از اساتيد از کشور نيز شد بطوريکه حقوق ۸۵ هزار استاد دانشگاه، ۶ تا ۱۴ ميليون تومان افزايش  داشته است.



به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar