برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

فروش پروانه داروخانه تا ۸ میلیارد تومان!

منبع
فارس
بروزرسانی
فروش پروانه داروخانه تا ۸ میلیارد تومان!

فارس/ داروسازان جوان چند سالي هست که پيگير اصلاح آيين‌نامه‌اي هستند که از سال 1334 نوشته شده و در طول اين 65 سال هيچ اراده‌اي براي اصلاحات اين آيين‌نامه وجود نداشته است.

يکي از مهم‌ترين نمودهاي توسعه‌نيافتگي در استان‌هاي مختلف کشور، عدم توسعه زيرساخت‌ها و خدمات حوزه سلامت به دليل انحصار است. در سال‌هاي اخير يکي از مهم‌ترين خدمات حوزه سلامت بحث داروخانه‌ها بوده است. متاسفانه توزيع داروسازها در کشور به دلايل مختلف ناهمگون بوده است به نحوي که ميانگين کشور سابقا ۵۳ داروساز در هر ۱۰۰ هزار نفر بوده ولي اين شاخص در برخي استان‌هاي محروم کمتر از 20 داروساز به ازاي هر 100 هزار نفر مي‌رسد. اين شاخص براي تعداد داروخانه‌ها هم تقريبا به همين نسبت را در استان ها وجود دارد و در استان‌هاي محروم داروخانه‌هاي بسيار کمي داريم.

داروسازان جوان چند سالي هست که پيگير اصلاح آيين‌نامه‌اي هستند که از سال 1334 نوشته شده و در طول اين 65 سال هيچ اراده‌اي براي اصلاحات اين آيين‌نامه وجود نداشته است، درحاليکه در کشورهاي اروپايي و در کشورهاي پيشرفته علوم دارويي و علوم پزشکي هر ساله قوانين‌شان به روز مي‌شود. در خصوص آيين‌نامه جديد با وجود ايراداتي که دارد، مي‌توان آن را يک گام به جلو تلقي کرد و از آيين‌نامه دفاع کرد تا اينکه بتوان در آينده ايراداتي که دارد را ويرايش کرد.

ارزش پروانه داروخانه در شهر تهران به بيش از 8 ميليارد تومان رسيده است که سود بانکي ماهانه آن 90 ميليون تومان است، لذا زماني که کسي براي تاسيس داروخانه به اين ميزان هزينه مي‌کند، قطعاً به دنبال سود بيشتري است و نگاه او به داروخانه نگاه تجاري بوده و خدماتي نيست و در اين شرايط مسئول فني‌ در اين داروخانه نيز بايد يک فروشنده دارو باشد و عملا در اين زمان است که سرمايه‌داران وارد کسب‌وکار داروخانه شده و عرصه را به داروسازان تنگ مي‌کنند. وقتي مجوز ميلياردي خريدوفروش مي‌شود، ديگر بحث سلامت مردم مطرح نيست و بايستي سريعاً فروش را بالا برد تا داروخانه توجيه‌ اقتصادي داشته باشد که خوشبختانه با آيين‌نامه جديد اين انحصار شکسته مي‌شود و اين قيمت‌هاي نجومي‌ براي پروانه تاسيس داروخانه‌ها تاحدودي از بين مي‌رود.

مهمترين موضوعي که در بحث آيين‌نامه جديد وجود دارد؛ موضوع شکستن انحصار است. با وجود انحصار در هر کسب‌وکار خدماتي، خدمات کيفيت پايين‌تري خواهند داشت، بطور مثال در صنعت خودرو و انحصاري که در اين حوزه وجود دارد منجر به اين شده است که با گذشت زمان کيفيت جاي خودش را به کميت داده و اجازه رقابتي شدن بازار وجود نداشته باشد.

براساس گزارشهاي رسيده، باتوجه به کمبود داروخانه در شهر قزوين و تعدد درخواست داروسازان براي تاسيس داروخانه، دانشگاه علوم پزشکي قزوين تعدادي مجوز موافقت اصولي داروخانه مطابق با آئين نامه جديد صادر کرده است. هر چند تعداد مجوزهاي صادره به ده عدد هم نمي‌رسد اما نفس عمل به آئين نامه جديد و پيگيري رفع نياز مردم به دسترسي راحت‌تر به داروخانه‌ها، عمل تحسين برانگيزي است.

همچنين طبق گزارشهايي که از استان کردستان رسيده است، برخلاف ادعاي مخالفان آئين نامه جديد، تقاضاهاي جديد تاسيس داروخانه، معطوف به مرکز استان نبوده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره