مربیان مهدهای کودک و پیش دبستانی مشمول دریافت واکسن شدند

ايسنا/ وزير آموزش و پرورش با اشاره به آغاز واکسيناسيون فرهنگيان از پنج شنبه هفته گذشته (7 مردادماه) گفت: تمام مربيان مهدهاي کودک و پيشدبستاني هم در مجموعه فرهنگياني که بايد واکسن دريافت کنند، هستند. تاکنون ۳۰ درصد جامعهاي که معرفي کردهايم، واکسينه شدهاند و پيش بيني ميکنم طي يک هفته تا۱۰ روز آينده همه فرهنگيان واکسينه شوند.
محسن حاجي ميرزايي در مراسم آغاز به کار رسمي سازمان ملي تعليم و تربيت کودک اظهار کرد: اگر جامعهاي از حيث حيات معنوي و حقيقي کاستي داشته باشد، به کاستي در نظام تعليم و تربيت قابل ارجاع است.
وي افزود: در هستي کاري خطيرتر و منطبقتر با فلسفه خلقت از تعليم و تربيت نداريم. خداوند پيامبران را براي اين کار مبعوث کرد و اساس خلقت براي تحول انسانهاست که از مسير تعليم و تربيت حاصل ميشود.
وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه اجماع دانش بشري نيز اينگونه است و اگر نگوييم مهمترين عامل در کيفيت زندگي جوامع، انسانها، تحول و پيشرفت، نظام تعليم و تربيت است، قطعاً يکي از مهمترين عوامل مؤثر در ساختن آينده است، گفت: کيفيت جامعه را نظام تعليم و تربيت آن تعيين ميکند.
حاجي ميرزايي ادامه داد: شاخصهايي چون تجليات پيشرفت در امور مادي نميتواند بيانگر تحول يک جامعه باشد. تحول جامعه در تحول نظام يادگيري است و اين يک امر بسيار مهم است. برداشت من اين است که جامعه ما از اين ظرفيت رفيع، کم استفاده کرده و يکي از مهمترين فرصت سوزيها در جامعه اسلامي، فرصت سوزي در نظام تعليم و تربيت است. اين ظرفيت بي نظير را مورد غفلت قرار داديم.
وي با بيان اينکه هرچقدر به سنين اوان کودکي نزديک ميشويم، اهميت تربيت بيشتر ميشود اظهارکرد: يک بخش مهم از دوران تربيت را در سالهاي گذشته رها کرديم و اعتنايي به آن نکرديم. اين کار، يک کار تخصصي و آموختني است و فردي که وارد آن ميشود بايد خودش فهم و درک دقيقي از مفاهيم تربيت داشته باشد.
وزير آموزش و پرورش افزود: خانوادهها به فرزندانشان علاقهمند هستند اما لزوماً علاقه کافي نيست. آيا ما به آنان چيزي آموختهايم؟ پنج سال اول زندگي در شکل گيري شخصيت کودکان تعيين کننده است. با رهنمود راهبردي مقام معظم رهبري اين توجه ايجاد شد و شوراي عالي انقلاب فرهنگي به ميدان آمد و با اقبال کم نظيري با اتفاق آرا اين سازمان تشکيل شد.
حاجي ميرزايي با بيان اينکه يک جمعيت بالاي هشت ميليون نفري داريم که از بدو تولد تا قبل از ورود به مدرسه بايد تحت تعليم قرار بگيرند، گفت: ۱۴ درصد از اين جمعيت در مهدهاي کودک حاضر ميشوند که آن هم يک بازار آشفته بوده است و ۸۶ درصد هم تحت تعليم هدفمند و هوشمند قرار نميگرفتند. با شکل گيري اين سازمان، نظام آموزش و پرورش خودش را نسبت به اين دوره سني مسئول ميداند و بايد خانوادهها نيز تحت آموزش و خدمات مشاورهاي قرار بگيرند.
وي تاکيد کرد که مهدهاي کودک نيز بايد قاعده مند شوند و تحت انضباط دقيقتري قرار بگيرد. اين دوره آموزشي براي بچهها بسيار مهم است و اميدوارم هرچه زودتر دوره انتقال در سازمان ملي تعليم و تربيت کودک انجام شود. يک کار استوار و اصولي مستلزم زمان قابل توجهي است. سازمان پژوهش بايد براي تهيه محتواي آموزشي مهدها برنامه ريزي لازم را داشته باشد همچنين بايد براي توليد بستههاي حمايتي و آموزشي به خانوادهها دست به کار شود.
وزير آموزش و پرروش با بيان اينکه بايد به سرعت وضعيت مهدهاي کودک سامان يابد، گفت: ميخواهيم همه سرمايهمان را در اين سازمان بگذاريم. مردم عزيزترين دارايي خود را به اين سازمان ميسپارند. اين سازمان بايد خودش را در عمل نشان دهد و جامعه حس کند سازماني به وجود آمده که کمک حال تربيت خطير کودکان است.
وي با اشاره به آغاز واکسيناسيون فرهنگيان از پنج شنبه هفته گذشته گفت: تمام مربيان مهدهاي کودک و پيشدبستاني هم در مجموعه فرهنگياني که بايد واکسن دريافت کنند، هستند. تاکنون ۳۰ درصد جامعهاي که معرفي کردهايم واکسينه شدهاند و پيش بيني ميکنم طي يک هفته تا۱۰ روز آينده همه فرهنگيان واکسينه شوند. به اين ترتيب ميتوانيم سال تحصيلي را با اطمينان بيشتري آغاز کنيم. اخيرا با دکتر رئيسي - معاون وزير بهداشت - صحبت کردم و او هم علاقهمند است که سال تحصيلي به صورت حضوري آغاز شود. اين کار از نگراني خانوادهها براي بازگشايي حضوري مدارس ميکاهد.