ایرانیها روزی 3میلیارد و 800 میلیون تومان پیامک رد و بدل میکنند!
بروزرسانی
قانون / ايرانيها به طور متوسط روزانه 3ميليارد و 800 ميليون تومان پيامک رد و بدل ميکنند.
به گفته صدوقي مديرعامل شرکت ارتباطات سيار روزانه بيش از 380 ميليون پيامک توسط ايرانيها رد و بدل ميشود و اگر متوسط بهاي ارسال هر پيامک را 10 تومان در نظر بگيريم ، درآمدي که ايرانيها بابت ارسال پيامک براي اپراتورهاي تلفن همراه ايجاد ميکنند به روزانه 3 ميليارد و 800 ميليون تومان بالغ مي شود. به اين ترتيب درآمد شرکتهاي مخابراتي از سرويس پيامک سالانه به هزار و 387 ميليارد تومان بالغ مي شود که رقمي هنگفت و غير قابل چشمپوشي است.
20 ساله محبوب
اس ام اس يا همان پيامک سابقهاي چندان طولاني ندارد. از روزي که نخستين پيامک در جهان توسط تلفن همراه ارسال شد تا امروز 20 سال ميگذرد. ميتوان گفت که اولين پيامک در سال ۱۹۹۲ توسط بريت نيل پاپوُورس به مدير اپراتور وُدافون، ريچارد جرويس در مهماني کارمندان در شب کريسمس ارسال شد که متن آن اين بود: «کريسمس مبارک».
پاپوورس سرويس ارسال پيام کوتاه يا همان پيامک را از کامپيوتر محل کار خود به يک گوشي موبايل اوربيتل ۹۰۱ ارسال کرده بود. استفاده از خدمات پيام کوتاه در ايران براي نخستين بار در سال ۱۳۸۱ مورد بهرهبرداري قرار گرفت. از اين سال به بعد استفاده از پيام کوتاه به تدريج در بين کاربران ايراني تلفن همراه فراگير شد و امروز کاربران تلفن همراه روز بدون پيامک را نميتوانند درک کنند. اغلب پيامکهايي که در گوشيهاي ايران دست به دست مي شود را جوک و نکتههاي طنز تشکيل ميدهد.
هر چند اين روزها پيامک به ابزاري براي تبليغات شرکتها و برخي بنگاههاي اقتصادي و تجاري تبديل شده است اما باز هم بيشتر کاربران تلفن همراه کارکرد پيامک را تفريح و ايجاد لحظههايي شاد ميدانند. شايد ايرانيها را بتوان تنها مردماني دانست که براي لحظهاي تفريح تا اين حد پول خرج ميکنند. فرهنگ شفاهي ايرانيان نيز در گسترش ارسال جوک و پيامک بسيار موثر بوده است. به عبارتي ايرانيها پيش از ظهور پيامک نيز لطيفهگويان قدري بودند و طنز ايراني بيش از آن که از زبان بدن استفاده ببرد از کلام بهره برده است.
روزهاي رد و بدل کردن پول
ايرانيها بيشتر براي تبريک ايام و تسليتهاي ملي و مذهبي از پيامک بهره ميبرند. در نوروز ترافيک ارسال پيامک به حدي بالاست که برخي از پيامکها هيچ وقت به مقصد نميرسند. امروزه بسياري از زبان شناسان و جامعهشناسان جهان در حال مطالعه بر سر تاثير پيامک بر زندگي اجتماعي و ارتباطات عاطفي افراد با يکديگر هستند.
پيامک به عقيده بسياري از کارشناسان علاوه بر پولسازي فراوان براي شرکتهاي مخابراتي سبب تضعيف يا به عبارت ديگر تغيير زبان در افراد خصوصا نوجوانان شده است. شايد اگر متن پيامک يک بچه 12 ساله را به مردي 60 ساله نشان دهيد به هيچ عنوان از معاني عبارات سر درنياورد. رواج نگارش فينگليشي طي سالهاي آخر نيز سبب شد اپراتورهاي تلفن همراه نسبت به استفاده از ابزارهاي تشويقي براي زبان فارسي در پيامکها اقدام کنند.
به اين ترتيب قيمت ارسال پيامک فارسي ارزانتر از پيامکهاي لاتين است.