آفتاب نيوز/ آموزش هدفمند قبل از سه سالگي باعث ايجاد استرس در کودکان ميشود، چراکه بزرگسالان از آنها انتظار دارند در مقابل آموزش هدفمند پاسخ دهند.
يک روانشناسي کودک گفت: بهترين سن براي آموزش زبان دوم به کودکان زماني است که کودک زبان مادري خود را به خوبي آموخته باشد.
علي راکي با بيان اينکه آموزش زبان دوم در دو يا سه سالگي با آسيبهايي همراه است، اظهار کرد: زبان آموزي در سن پايين ممکن است باعث تنفر کودک از زبان شود يا اينکه کودک زبان مادري خود را به خوبي ياد نگيرد و در صحبت کردن دچار لکنت شود.
وي با اشاره به اينکه بهترين سن براي يادگيري زبان دوم در کودکان چهار تا پنج سالگي است، افزود: مقطع ابتدايي و راهنمايي بهترين زمان براي يادگيري زبان دوم است.
اين روانشناس کودک با اشاره به اينکه کودکان بايد بتوانند قبل از يادگيري زبان دوم بدون نقص کلمات را بيان کنند و جمله سازي صحيح داشته باشند، تصريح کرد: منظور کامل صحبت کردن و يا دايره لغات بالا در کودکان نيست بلکه راحت ارتباط برقرار کردن با ديگران به شکلي که کودک مانند والدينش در مراودات روزمره جمله سازي کند و خواستههايش را بيان کند، مد نظر است.
راکي با بيان اينکه زبان دوم زباني است که به صورت هدفمند به کودک آموزش داده ميشود، گفت: يکي از مشکلات رايج در يادگيري زبان دوم آموزشهاي ضعيف والدين است.
وي با اشاره به اينکه زبان دوم بايد توسط شخص حرفهاي که به کلمات و تلفظ آنها مسلط است، آموزش داده شود، خاطر نشان کرد: آموزش زبان دوم به صورت غير حرفهاي باعث ايجاد پايه ضعيف در کودکان ميشود و کودک در مدرسه نيز براي يادگيري زبان دچار مشکل است.
اين روانشناس کودک با بيان اينکه آموزش غير هدفمند در آرامش و حافظه کودکان تاثير دارد، افزود: آموزش هدفمند قبل از سه سالگي باعث ايجاد استرس در کودکان ميشود، چراکه بزرگسالان از آنها انتظار دارند در مقابل آموزش هدفمند پاسخ دهند.
راکي اضافه کرد: اگر کودکان توان آموزش هدفمند را زير سن شش سالگي داشتند در تمام دنيا مدرسه از سن سه يا چهار سالگي شروع ميشد.
وي ادامه داد: بزرگسالان نيز حتي اگر اطلاعات محدودي در زمينه زبان دوم دارند بايد از پايه شروع کنند و در کنار کودکانشان براي يادگيري زبان دوم پيش روند چراکه آموزش بدون تمرين موثر نيست.
راکي با بيان اينکه يادگيري زبان بايد به صورت اجباري وارد مقطع ابتدايي شود اما امتحاني از آن گرفته نشود، خاطرنشان کرد: با توجه به نياز روز دنيا به ارتباط برقرار کردن، يادگيري زبان دوم بايد بصورت عملياتي انجام شود و معلم در صحبت کردن اصول دستور زبان را بکار گيرد.
اين روانشناس کودک افزود: والدين بايد همان ميزان که به يادگيري رياضي و علوم در فرزندانشان اهميت ميدهند به يادگيري زبان دوم نيز توجه داشته باشند، چراکه در دنياي امروز هرکسي بايد بتواند با دنيا ارتباط برقرار کند.