ايسنا/ معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تحليلي از وضعيت ارزشيابي پاياني دانش آموزان در دوره متوسطه ارائه کرد و گفت: نتيجه ارزيابي هاي ما نيز نشان مي دهد نمرات دانش آموزان در برخي پايه ها و درس ها تورم دارد.

عليرضا کمرئي در پاسخ به اينکه سال گذشته کيفيت آموزش در دوره متوسطه چگونه بود؟ اظهار کرد: ما حق نداريم واقعيت ها را بيان نکنيم يا وارونه جلوه دهيم. واقعيت اين است که آموزش در فضاي مجازي به علت محدوديت هايي که دارد با کيفيت بالايي همراه نيست.

وي افزود: هرکسي در اطراف خودش يک دانش آموز دارد و مي تواند تصور کند از نظر کيفيت يادگيري چه اتفاقي براي آن دانش آموز مي افتد؛ آن هم به فرض اينکه دسترسي به اينترنت و آموزش مجازي وجود داشته باشد. اما جايي که دسترسي وجود ندارد درسنامه مي دهند که ماهيت تعاملي ندارد يا آموزش تلويزيون که آن هم همينطور است و مطلقا ماهيت تعاملي ندارد و کيفيت يادگيري قابل قبول نيست.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اينکه معلم نقش تسهيلگر يادگيري را دارد و از گفت وگو با دانش آموز گره‌هاي ذهني وي را تشخيص داده و متناسب با آن راهبردهاي تدريس را مورد استفاده قرار داده مي دهد گفت: معلم نقش هدايتگري دارد، به سوالات دانش آموز پاسخ مي دهد و تکاليفي براي وي تعيين مي کند که يادگيري را تعميق مي بخشد اما در فضاهايي که ماهيت تعاملي کمتري دارند آن تعامل شکل نمي گيرد و کيفيت يادگيري افت مي کند.

کمرئي ادامه داد: نتيجه ارزيابي هاي ما نيز نشان مي دهد که تحت تاثير همين محدوديت‌هايي که ابزار و روشها داشته‌اند و اجتناب ناپذير هم بوده است، نمرات دانش آموزان در برخي پايه‌ها و درسها تورم دارد. تورم به معناي اين است که اگر به عنوان مثال در يک درسي ميانگين نمرات در شرايط عادي غيرکرونايي ۱۲ بوده است اکنون به ۱۵ و ۱۶ رسيده و اين غيرعادي جلوه مي کند، زيرا روندهاي ما در رشد، روندهاي چند صدمي است.

وي با اشاره به اينکه وقتي نمرات تورم دارد يعني تمايل سيستم آموزشي براي اينکه اين دانش آموزان را عبور دهد يا اينکه نتوانسته است در مرحله سنجش و ارزشيابي يک سنجش واقعي از ميزان کيفيت و يادگيري داشته باشد گفت: همچنين مي توانيم اينگونه تحليل کنيم که اهداف آموزشي محقق نشده، اما نمره افزايش پيدا کرده است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: اگر نمره نسبت به سال قبل خودش کاهش پيدا کند، يعني «افت آشکار» پيدا کرده ايم، اما وقتي نمره کاهش نيابد و بر اساس شواهد و قرائن اهداف آموزشي محقق نشود، ولي نمره اش هم آن را نشان ندهد به آن «افت پنهان» مي گوييم و به معناي عدم دستيابي سيستم آموزشي به اهداف و انتظاراتش است.

کمرئي با بيان اينکه افت پنهان، در آينده خودش را نشان خواهد داد، مخصوصا اگر دروس، دروس پايه باشند عنوان کرد: يکي از دغدغه هاي فکري ما اين است که اين افت اتفاق افتاده باشد، البته منحصر به کشور ما هم نيست و در سطح جهان اتفاق افتاده است.

وي افزود: ما امسال طرحي را تحت عنوان تعميق يادگيري دانش آموزان ارائه داديم که در قالب کلاس هاي تقويتي و جبراني تابستان دنبال شد و توصيه هايي در آن طرح داشتيم که مدارس و معلمان به ارزشيابي هاي آغازين متفاوت تر نگاه کنند. معلم اين کار را انجام مي دهد که دريابد سال گذشته چه ميزان يادگيري حاصل شده است. برنامه اي داريم که مدارس در طول سال بتوانند از پنج شنبه ها استفاده و بخشي از يادگيري را ترميم کنند که البته هنوز درباره آن تصميم گيري نشده است.

وي درباره اينکه تورم نمرات مربوط به کدام پايه هاست گفت: اين تورم بيشتر در ميان پايه‌هاست. در پايه نهم هم که امتحانات حضوري برگزار شد احتمال اين تورم وجود دارد. در امتحانات نهايي سال گذشته رشد داشتيم، ولي براي امسال هنوز تحليل را دريافت نکردم چون امتحانات شهريور در جريان است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar