نماد آخرین خبر

بطحایی: تخصیص اعتبارات آموزشی در آموزش و پرورش مطلوب نیست

منبع
ايرنا
بروزرسانی
بطحایی: تخصیص اعتبارات آموزشی در آموزش و پرورش مطلوب نیست
ايرنا/ سرپرست معاونت توسعه مديريت و پشيباني وزارت آموزش و پرورش گفت: وضعيت چيدمان نيروي انساني و تخصيص اعتبارات آموزشي در اين وزارتخانه مطلوب نيست. 'سيدمحمد بطحايي' روز چهارشنبه در همايش سراسري مديران دبيرستانهاي علوم و معارف اسلامي صدرا در مشهد افزود: کمتر از دو درصد اعتبارات وزارت آموزش و پرورش صرف مسائل آموزشي مي شود لذا در اين بخش اعتبارات ناکافي است. وي گفت: امسال 98.5 درصد اعتبارات وزارت آموزش و پرورش صرف امور کارکنان شد و تنها 1.5 درصد اعتبارات به موارد آموزشي اختصاص يافت. سرپرست معاونت توسعه مديريت و پشيباني وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: از بودجه سال 93 دولت تنها 13 درصد به وزارت آموزش و پرورش نسبت به حجم بالاي هزينه هاي آن اختصاص يافت که با توجه به مشکلات اقتصادي موجود، از دولت نمي توان انتظار اختصاص اعتبارات بيشتر به اين بخش را داشت. وي ادامه داد: نسبت دانش آموز به کارمند در اين وزارتخانه 11 به يک و نسبت نيروي اصلي به نيروي پشتيباني دو به يک است در حالي که در هيچ کشور توسعه يافته اي اين نسبتها مشاهده نمي شود زيرا تقريبا نسبتها در ايران بالاتر از نرم جهاني است. او بيان کرد: با توجه به بودجه امسال بطور متوسط براي هر دانش آموز 18 ميليون و 500 هزار ريال هزينه مي شود و اين اعتبارات جدا از اعتبارات تملک دارايي استانها است. بطحايي در ادامه همچنين گفت: نظام آموزشي کشور با مشکلات متعددي دست و پنجه نرم مي کند، هزينه آنچه تحت عنوان خدمات آموزشي به دانش آموزان ارائه مي شود بسيار بالا است و توجيه اقتصادي مطلوبي ندارد. وي در ادامه اظهارداشت: اجراي طرح نظام آموزشي 6-3-3 نيز باعجله، بدون تامين امکانات و بسترسازي لازم براي اجراي آن انجام گرفت لذا اين طرح در عمل بويژه در بخش راه اندازي کلاس ششم با مشکلاتي مواجه شد. او افزود: در 10 سال گذشته برخلاف بهبود ظاهري بخش آموزش و پرورش کشور، کيفيت تعليم و تربيت دانش آموزان کاهش يافت که علت عمده اين مشکل عدم برنامه ريزي مطلوب براي اجراي طرحهاي جديد در اين بخش بوده است. وي عدم استقلال مدارس را از ديگر مشکلات وزارت آموزش و پرورش کشور برشمرد و گفت: مدارس هيچ اختياري از خود ندارند در حالي که بايد همه مسائل آموزشي از سوي مدرسه مديريت و اجرا شود. سرپرست معاونت توسعه مديريت و پشيباني وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه مدرسه محوري در کشور ما از جايگاه مناسبي برخوردار نيست افزود: ضريب رويکرد مدرسه محوري در مدارس دولتي تقريبا صفر است در حالي که در بسياري از کشورهايي که به لحاظ فرهنگي و اجتماعي تشابهات زيادي با ايران دارند 30 درصد هزينه هاي آموزشي توسط مديران مدارس مديريت مي شود. وي گفت: در کشور ما به هيچوجه امکان مشارکت در امور مدرسه از سوي ديگر اقشار جامعه ميسر نيست، ورود علما و صاحبنظران در امور آموزشي و فرهنگي به مدارس بسيار دشوار بوده و اجازه دخالت و اظهارنظر در اين زمينه به آنان داده نمي شود. او اظهار کرد: براي حل اين مشکلات تدابيري اتخاذ شده که از جمله آن اجراي طرح مدرسه محوري و تقويت مديريت آموزشگاهي در مدارس است و اين طرح در سال تحصيلي 93/94 به صورت آزمايشي در هفت هزار مدرسه به اجرا درمي آيد. بطحايي با تاکيد بر بهبود وضعيت نيروي انساني در آموزش و پرورش گفت: بايد نسبت دانش آموز به کارمند در اين وزارتخانه از 11 به عدد 15 برسد و سهم نيروي پشتيباني به پنج درصد افزايش يابد و تا زماني که اين اقدامات انجام نگيرد وزارت آموزش و پرورش از مشکلات موجود رهايي نمي يابد. وي با بيان اينکه در راستاي ساماندهي نيروي انساني در وزارت آموزش و پرورش اقداماتي انجام گرفته است افزود: مهر ماه امسال 50 هزار نيروي انساني ساماندهي مي شوند تا راه تنفس براي آموزش و پرورش کشور باز شود. او اضافه کرد: براي ارتقا کيفيت آموزش و پرورش در کشور بايد 22 درصد از بودجه دولت به آموزش و پرورش اختصاص يابد که اين مهم در هيچ دولتي محقق نمي شود لذا چاره اي جز مديريت منابع نداريم. سرپرست معاونت توسعه مديريت و پشيباني وزارت آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به ظرفيت مطلوب مدارس علوم اسلامي در کشور گفت: حرکت در آموزش و پرورش بايد مبتني بر تعليم و تربيت اسلامي باشد لذا اين مدارس ايده هاي برجسته اي براي تعليم و تربيت به اين وزارتخانه مي دهند. وي افزود: در راستاي ترويج تعليم و تربيت اسلامي هنوز اقدامات تاثيرگذاري در مدارس انجام نگرفته بطوري که از 150 هزار مدرسه در کشور، روحانيت در چهار هزار مدرسه حضور دارند.