1. برگزیده
جامعه و حوادث

کارمزدهای 100 میلیون تومانی بانک‌ها برای واردکنندگان دارو

منبع
بروزرسانی
کارمزدهای 100 میلیون تومانی بانک‌ها برای واردکنندگان دارو
آفتاب/ براساس تازه‌ترين آمار گمرک ايران در هفت ماهه امسال واردات داروهاي فاقد توليد داخل از نظر وزني و ارزشي به ترتيب 13.3 و 17.3 درصد کاهش يافته و به 2390 تن و 393 ميليون دلار رسيد. به اين رقم بايد آمار مربوط به واردات ساير داروها را نيز اضافه کرد. اما در حالي دارو به عنوان يکي از معدود کالاها مشمول دريافت ارز براي واردات شده است که براساس اظهارات برخي واردکنندگان دارو سيستم بانکي براي پرداخت ارز اختصاص يافته به آنها کارمزدهاي سنگيني را دريافت مي‌کند. مديرعامل يک شرکت واردکننده و توليدکننده دارو در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به اين‌که بانکها براي پرداخت ارز واردات دارو تا پنج درصد کارمزد دريافت مي‌کنند، گفت: به عنوان مثال اگر بانک مرکزي 500 هزار يورو به يک واردکننده دارو ارز اختصاص دهد، بانک عامل بيش از 100 ميليون تومان کارمزد از واردکننده دريافت مي‌کند که رقم بسيار زيادي است. هاشم تبريزي با اشاره به اين‌که در ماههاي نخست امسال تخصيص ارز به واردات دارو با کمي تاخير انجام شد، افزود: مشکل اصلي در واردات دارو اين است که بانکها سه مورد کارمزد از واردکنندگان دارو دريافت مي‌کنند که مجموع ميزان آن حتي به پنج درصد هم مي‌رسد. وي با اين ادعا که بانک کارمزد خود را از ارز اختصاص يافته به واردکننده به صورت ارز مرجع دريافت مي‌کند تا بتواند ارز مرجع دريافتي را بعدا در بازار آزاد بفروشد، افزود: بانک حتي کارمزد خود را به صورت ريالي هم قبول نمي‌کند. همچنين کارمزدهاي ديگري تحت عنوان کارمزد انتقال پول و کارمزد بابت فعاليت صرافي از واردکنندگان دارو دريافت مي‌شود. او با اشاره به اين‌که به عنوان مثال بانک پاسارگارد پنج درصد کارمزد از واردکنندگان دارو دريافت مي‌کند، خاطرنشان کرد: متاسفانه واردکنندگان دارو به دليل اين‌که هيچ چاره‌اي ندارند، مجبورند اين رقم هنگفت را بابت دريافت ارز خود دريافت کنند. اين اظهارات در حالي مطرح مي‌شود که رسول خضري، عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس نيز به تازگي با اعلام اين‌که در هفت ماهه امسال تنها يک پنجم از ارز واردات دارو از سوي بانک مرکزي اختصاص داده شد، گفته که براساس استانداردهاي وزارت بهداشت، انبارهاي دارويي بايد براي شش ماه آينده ذخيره داشته باشند، اما براساس گزارشهاي سازمان غذا و دارو هم‌اکنون تنها براي دو ماه ذخيره باقي مانده است. به گزارش ايسنا، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي هم درباره اين‌که چرا ارز مرجع موردنياز براي واردات دارو برخلاف وعده‌هاي داده شده تامين نشده، ابراز بي‌اطلاعي کرده است.