نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
جامعه و حوادث

یک استاد دانشگاه:درآمد گردشگری را زیاد کنیم نه آمار گردشگران را

منبع
بروزرسانی
یک استاد دانشگاه:درآمد گردشگری را زیاد کنیم نه آمار گردشگران را
به گزارش خبرنگار سرويس گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دکتر سيدحسن مطيعي لنگرودي در همايش ملي گردشگري، توسعه‌ي پايدار،‌ عدم اتکا به درآمدهاي نفت که به تبيين مسائل اقتصاد گردشگري در ايران مي‌پرداخت، يادآوري کرد: اقتصاد گردشگري، يک تفکر است و بايد در ايجاد اين تفکر و پذيرش آن به جاي نفت، کارهايي در ايران انجام شود. او با بيان اين‌که بسياري از مديران مياني ما که بايد برنامه‌ريز امور باشند، در گردشگري مشکل دارند، ادامه داد: گردشگران با معاون گردشگري در تماس نيستند. آن‌ها با سطوح پايين‌تر در شهرستان‌ها و مناطق گردشگري ارتباط دارند و بايد روي آن‌ها کار شود. لازم است کلاس‌هاي مختلفي در زمينه‌ي اقتصاد گردشگري براي اين اشخاص گذاشته شود و روي مسأله‌ي گردشگري جايگزين نفت کار شود. وي در ادامه‌ي سخنانش با اشاره به سرعت پرشتاب کشورها در توسعه‌ي گردشگري، اظهار کرد: اگر بخواهيم سلانه‌سلانه کار کنيم به ته صف کشيده مي‌شويم. امروز مي‌بينيم که گردشگري از داخل درهاي بسته‌ي يک سرزمين خارج شده و به فضاي فوق قلمروگرا رسيده است. بنابراين بايد مرزهاي محدود را درنورديد. مطيعي ادامه داد: اين‌که ما لپ‌تاپ بسازيم و کشور کره جنوبي را سر جايش بنشانيم يا هواپيما بسازيم، کنکورد را سر جايش بنشانيم، بحث ديگري دارد. گردشگري موشک هوا کردن يا با ناسا رقابت کردن نيست، ما فقط بايد زمينه‌ها و پديده‌هايي را ايجاد کنيم و از گردشگران درآمد به‌دست آوريم. اين استاد دانشگاه با اشاره به زمينه‌هايي که ديگر کشورها براي کسب درآمد از گردشگران ايجاد کرده‌اند، بيان کرد: ما اعلام مي‌کنيم در نوروز 120ميليون نفر به سفر رفته‌اند. اين تعداد به چه درد مي‌خورد فقط جاده‌ها شلوغ و زباله‌ها در طبيعت ريخته مي‌شود. اين گردشگران همه‌ي مواد غذايي مورد نيازشان را قبل از سفر تهيه مي‌کنند و هيچ درآمدي براي جامعه‌ي محلي ندارند. در صورتي که اقتصاد گردشگري اين را نمي‌گويد. وي يادآوري کرد: اقتصاد گردشگري، يعني ماندگاري جمعيت، ايجاد اشتغال و درآمد براي جامعه‌ي محلي؛ ولي مردم محلي در ايران چه درآمدي از 120ميليون نفر کسب کردند؟ او ادامه داد: در شمال ايران آدم‌هاي بي‌کار زيادي هستند که مي‌توانند کشتي‌هايي را آنجا راه بيندازند و مردم بيايند و استفاده کنند. اين‌گونه درآمدي هم عايد مردم محلي مي‌شود، ولي ما چه کرده‌ايم؟ يک کشتي ميرزاکوچک‌خان داريم که آن را بدون استفاده در گوشه‌اي انداخته‌ايم؛ ولي خارجي‌ها چه مي‌کنند؛ کارت پستال و يک تمبر با قيمت 10 دلار به گردشگران مي‌فروشند و از هر روشي براي کسب درآمد استفاده مي‌کنند. وي تأکيد کرد: امروزه ديگر تعداد مطرح نيست، اين‌که 100 نفر ويترين مغازه‌اي را تماشا کنند و فقط يک نفر خريد کند، فايده‌اي ندارد. ورود گردشگران خارجي به ايران شبيه اين مثال است. گردشگران خارجي که به ايران مي‌آيند هزينه‌گذار نيستند. ما نيازمند گردشگران هزينه‌گذار هستيم تا در سايه‌ي آن‌ها بتوانيم اشتغال و درآمد براي مناطق محروم ايجاد کنيم. اين استاد دانشگاه تهران بيان کرد: امروزه گردشگري روستايي به‌شدت افزايش پيدا کرده است. اگر اين اتفاق بيافتد ماندگاري جمعيت در مناطق روستايي ايران بيشتر مي‌شود. وي در ادامه به ابعاد اقتصاد سياسي گردشگري اشاره کرد و گفت: با توجه به تأثيرپذيري فعاليت‌هاي گردشگري از عملکردهاي بين‌المللي، اقتصاد گردشگري نيز به‌شدت از تحولات سياسي تأثير مي‌گيرد. اتفاقي که براي لبنان و مصر افتاد. با چند عمليات تروريستي، اقتصاد گردشگري اين کشورها با مشکل مواجه شد. اين در حالي است که گرمي روابط سياسي برعکس اين مسأله عمل مي‌کند. او با بيان اين‌که گردشگري پيامدهايي از نظر اقتصادي دارد، ادامه داد: وزنه‌ي اقتصاد گردشگري مثبت است، البته گردشگراني هم هستند که زباله توليد مي‌کنند. اين به مديريت مناطق گردشگري برمي‌گردد. اگر همين دو نفر هم نيايند که چيزي نصيب ما نمي‌شود. مطيعي با بيان اين‌که گردشگري هنوز نتوانسته است به‌عنوان منبع درآمد قابل اتکا به‌شمار آيد، تأکيد کرد: بايد تراز پرداخت‌ها در گردشگري مثبت باشد و با حداقل گردشگر ورودي، حداکثر درآمد حاصل شود. پس لازم نيست مدام آمار بدهيم. اين استاد دانشگاه همچنين سياست‌هاي درون‌گراي ايران در فرآيند جهاني شدن،‌ تدوين نشدن نظام جامع گردشگري بين‌المللي، ايران‌هراسي کاذب در کشورهاي سرمايه‌دار، وجود درآمدهاي نفتي براي اداره‌ي کشور و نياز نداشتن به درآمدزايي ساير بخش‌هاي اقتصادي، ضعف امکانات و زيرساخت‌هاي گردشگري بين‌المللي و نشناختن نيازهاي گردشگري ارز‌آور را از مهم‌ترين مشکلات ايران در جذب گردشگر براي ايجاد اشتغال و درآمد از اين طريق دانست. انتهاي پيام