برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

هندبال و بهانه‌های کوچک برای نادیده گرفتن واقعیت

منبع
فارس
بروزرسانی
هندبال و بهانه‌های کوچک برای نادیده گرفتن واقعیت

فارس/هندبال ایران در سال 1402 در رویدادهای بسیاری حضور پیدا کرد، اما تقریباً در اکثر آنها ناکام بود.
در سال 1402 هندبال ایران روز‌های شلوغ و پرترافیکی را تجربه کرد و در رویداد‌های مختلفی حاضر شد، اما تقریباً در تمامی آنها ناکام بود تا روند نزولی این رشته ادامه داشته باشد؛ ناکامی‌هایی که باعث قطع همکاری با سرمربی خارجی تیم ملی نیز شد، اما در نهایت باز هم اتفاق خاصی رخ نداد تا شاید همه برای دیدن روزهای خوب هندبال منتظر یک معجزه باشند.

از بازی‌های آسیایی شروع کنیم؛ ملی‌پوشان هندبال ایران که حالا اسم و رسمی برای خود دست و پا کرده‌اند در مرحله گروهی مشکل خاصی نداشتند و صعود کردند، اما کار در دور دوم برایشان سخت شد، چراکه به نوعی در گروه مرگ قرار گرفتند.

همین موضوع کافی بود تا ایران از صعود به مرحله بالاتر بازماند.در نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی در مرحله نخست برابر مغولستان با نتیجه ۵۰ بر ۱۶ به برتری رسید، اما در ادامه برابر عربستان با تساوی ۲۳ بر ۲۳ متوقف شد.

هندبالیست‌های کشورمان در ادامه برابر ژاپن با نتیجه ۳۳ بر ۲۱ شکست خوردند و به عنوان تیم دوم راهی مرحله بعد شدند.شاگردان وسلین در دور دوم در هر سه دیدار خود تن به شکست دادند. ایران در ابتدا مقابل کویت با نتیجه ۲۴ بر ۲۲ شکست خورد، در ادامه برابر بحرین با نتیجه ۲۹ بر ۲۰ مغلوب شد و در پایان نیز مقابل کره جنوبی ۲۵ بر ۲۴ شکست خورد. هندبال ایران در نهایت در بازی‌های آسیایی از صعود به جمع ۴ تیم پایانی باز ماند.

البته همچون همیشه دلایلی هم برای این ناکامی‌ها عنوان شد که مهمترینش هم غیبت ستاره‌هایی همچون پویا نوروزی‌نژاد، سید علیرضا موسوی و محمدرضا اورعی در ترکیب تیم ملی بود. این داستان هم در هندبال به یک کلیشه تبدیل شده است و مشخص نیست چرا ساز و کاری برای مقابله با این چالش فراهم نمی‌شود!
بعد از بازی‌های آسیایی هانگژو، تیم ملی هندبال بلافاصله راهی مسابقات انتخابی المپیک ۲۰۲۴ پاریس در دوحه شد که در این مسابقات هم نتوانست عنوانی بهتر از پنجمی کسب کند تا از رسیدن به المپیک هم بازماند. این عملکرد موجب شد تا در نهایت فدراسیون هندبال با وسلین وویوویچ، مربی پرافتخار هندبال دنیا قطع همکاری کند و در نهایت ۷ آذر ماه مجید رحیمی‌زاده به عنوان سرمربی تیم ملی معرفی شد.با وجود تغییر و تحولات در کادر فنی، در مسابقات قهرمانی آسیا نیز تیم ملی همان روند خود در دو تورنمنت گذشته یعنی بازی‌های آسیایی و انتخابی المپیک را ادامه داد. مسابقات قهرمانی آسیا در منامه بحرین برگزار شد و تیم ایران با مربی ایرانی در این رقابت‌ها حضور یافت و البته باز هم ناکام ماند تا کلکسیون شکست‌های هندبال ادام‌دار باشد. در پایان این مسابقات قطر قهرمان و ژاپن نایب قهرمان شدند، بحرین میزبان در رده سوم ایستاد و کویت نیز در جایگاه چهارم قرار گرفت تا این سه تیم به همراه قطر، راهی مسابقات قهرمانی جهان در سال ۲۰۲۵ شوند. در این مسابقات کره جنوبی نیز در جایگاه پنجم قرار گرفت و ایران با دو پله سقوط نسبت به دوره قبل ششم شد.
با تمام این تفاسیر و نتایج علیرضا پاکدل، رئیس فدراسیون هندبال مثل همیشه اتفاقاتی را به عنوان اتفاقات خوب مطرح می‌کند تا شاید سرپوشی بر ناکامی تیم‌ ملی بزرگسالان باشد. به عنوان مثال او درمورد بهترین اتفاق سال 1402 می‌گوید « بهترین اتفاق سال 1402 صعود نوجوانان پسر به‌عنوان سرگروه به یک هشتم نهایی مسابقات جهانی بود و کسب سهمیه جوانان دختر برای دومین بار پیاپی. اجرای برنامه‌های تدوین شده فدراسیون و حرکت بر اساس برنامه‌های استراتژیک نیز از اتفاقات خوب بود. همچنین برای یک سال دیگر حامی مالی در کنار ما بود و با تعامل خوبی که داشتیم این قرارداد برای سومین سال تمدید شد. نخستین پیروزی بانوان بزرگسال در جهان نیز ارزشمند بود.»

هندبالی‌ها امیدوارند تا در سال 1403 شاهد اتفاقات خوب و بزرگی در این رشته جذاب باشند تا پایانی بر سرخوردگی و ناکامی‌های هندبال باشد.


ما را در کانال تلگرامی «کانال ورزش» دنبال کنید

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره