logo

انقلاب داده‌ها در طرح آمایش سرزمینی

منبع
تسنيم
بروزرسانی
انقلاب داده‌ها در طرح آمایش سرزمینی

تسنیم/مدیر اجرایی طرح آمایش سرزمینی ورزش ایران گفت: انقلاب داده‌ها در حوزه ورزش تنها در ۳ ماه انجام شد و محصول تلاش شبانه روزی هزاران نفر در سراسر کشور است.
یکی  از اقدامات مهم وزارت ورزش در دولت سیزدهم، طرح آمایش سرزمینی بود. موضوعی که به دلیل دستاوردهایش  از هدر رفت بودجه ورزشی کشور جلوگیری و به  توزیع هدفمند مالی، کمک خواهد کرد.
 رضا شجیع مدیر اجرایی طرح آمایش سرزمینی ورزش ایران در این باره به تسنیم گفت: تدوین طرح آمایش سرزمینی ورزش، قانون است و باید حسب تکلیف مجلس شورای اسلامی انجام شود. به لطف همین طرح و حمایت همه جانبه وزیر ورزشی، آقای کیومرث هاشمی برای اولین بار در تاریخ ورزش کشور بانک جامع اطلاعات ورزش کشور روی سامانه GIS تشکیل و بیش از 100 هزار مکان و فضای ورزشی به طور دقیق در این سامانه ثبت شده است.
وی عنوان کرد: این انقلاب داده‌ها در حوزه ورزش تنها در 3 ماه انجام شد و محصول تلاش شبانه روزی هزاران نفر در سراسر کشور است. بنده از نداشتن حداقل داده برای تصمیم‌گیری در حوزه ورزش صحبت می‌کنم و اینکه طرح آمایش سرزمینی حداقل زیرساخت لازم برای برنامه‌ریزی و تدوین طرح‌های مورد انتظار را فراهم کرده و از هدر رفت منابع مالی و انسانی که تا امروز به رویه‌ای جاری تبدیل شده، جلوگیری می‌کند.
مدیر اجرایی طرح آمایش سرزمینی ورزش ایران در مورد تأثیرات طرح روی نظرات مدیران و تصمیم‌سازان ورزش کشور، گفت: این طرح تمام ظرفیت‌ها و استعدادهای ورزشی تک تک شهرستان‌های این سرزمین را با پیوست فرهنگی - اجتماعی‌اش اسکن و بررسی می‌کند تا بتواند تصمیم‌سازی دقیق و درستی برای مدیران امروز و آینده ورزش ایران انجام دهد. آنچه مشهود است طرح آمایش به عنوان یک تکلیف قانونی پر قدرت تدوین شده و به پشتوانه همان تکلیف قانونی نیز اجرایی خواهد شد.
شجیع تصریح کرد:  طرح آمایش سرزمینی نیازمند اطلاعات دقیق مبتنی بر فضا و مکان است. وقتی از GIS صحبت می‌کنیم به معنای ثبت دقیق نقاط X و Y بر روی نقشه جغرافیایی است و این موضوع خطای داده را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. در طرح آمایش نسبت به ثبت اماکن ورزشی متعلق به وزارت ورزش، اماکن ورزشی متعلق به سایر دستگاه‌های اجرایی، فضاهای عمومی ورزش شهرداری‌ها و مدارس و همچنین اماکن ورزشی متعلق به بخش خصوصی اقدام کردیم. این سامانه پویا و هر لحظه در حال تکمیل شدن است.

وی یادآور شد:‌ اطلاعات امروز ما برای سنجش تعادل مکانی دقیق است و خطا را به حداقل رساندیم. در کنار این داده کاوی، اطلاعات دقیق سوابق مدال آوری، سوابق ورزشکاران رشته‌های مختلف ورزشی در ده سال گذشته، وضعیت مربیان، داوران، رشته‌های ورزشی مورد علاقه مردم در کنار داده‌های فرهنگی - اجتماعی که در طرح ملی آمایش کشور وجود داشته را نیز  تطبیق دادیم و با کسب نظر از فدراسیون‌های ورزشی در حال دقیق داده‌ها هستیم. نهایتاً این تحلیل به ارائه سیاست‌ها و توصیه‌هایی برای آینده ورزش کشور در حوزه‌های توسعه زیرساخت‌ها، طراحی فرآیندهای استعدادیابی و استعدادپروری، توزیع منابع و حتی سیاست توسعه انسانی ورزش منجر خواهد شد.


ما را در کانال تلگرامی «کانال ورزش» دنبال کنید

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره