نماد آخرین خبر

فساد فوتبال ازلیگ دسته اول شروع شد

منبع
مهر
بروزرسانی
فساد فوتبال ازلیگ دسته اول شروع شد

مهر/سرمربی فصل آینده تیم فوتبال نفت و گاز گچساران با تاکید بر این که تعداد زیاد تیم های حاضر در لیگ دسته اول باعث فرسایشی شدن این لیگ شده است گفت: فساد در فوتبال از همین لیگ شروع شد.
رقابت های لیگ دسته اول فوتبال کشور در فصل آینده با حضور ۱۸ تیم برگزار خواهد شد و تیم های حاضر در این رقابت ها برای کسب نتیجه مطلوب خود رقابت خواهند کرد.
لیگ دسته اول در حالی برگزار خواهد شد که در چند وقت اخیر تحت الشعاع مسائل مختلفی بوده است که مهم‌ترین آنها موضوع زد و بندها و فساد است که موجب نگرانی تیم ها، طرفداران و علاقمندان به فوتبال شد. علاوه بر این چالش هایی مانند کیفیت نه چندان مطلوب تجهیزات و سخت افزارهای تیم ها، پوشش رسانه ای و کیفیت داوری ها از دغدغه های اهالی لیگ دسته اول است.
داریوش یزدی که در فصل آینده هدایت تیم فوتبال نفت و گاز گچساران را برعهده خواهد داشت در گفت و گو با خبرنگار مهر به بررسی مشکلات و مسائل موجود در لیگ دسته اول پرداخت.
فرسودگی لیگ زیاد است
وی در خصوص کیفیت فنی لیگ دسته اول گفت: با توجه به شرایطی مانند کیفیت بدنسازی ها و دانش فنی که در فوتبال ایران وجود دارد حضور ۱۸ تیم آن هم در یک گروه کار را برای تیم ها سخت می کند. ما شاهدیم که برخی تیم ها در انتهای فصل توان لازم را چه به لحاظ آمادگی جسمانی و چه به لحاظ مسائل مالی ندارند و تعداد زیاد تیم ها باعت می‌شود استهلاک و فرسودگی لیگ افزایش پیدا کند.

تعداد تیم ها در لیگ دسته اول زیاد است
وی به حواشی موجود در فوتبال لیگ دسته اول هم اشاره کرد و گفت: حواشی در لیگ دسته اول زیاد است و بر اصل فوتبال مستولی می شود. پیشنهاد من به فدراسیون فوتبال این است که در فصول آینده تعداد تیم ها را کمتر کند. همانطور که قرار نیست در همه استان ها به لحاظ کشاورزی ما مرکبات داشته باشیم طبیعتاً قرار نیست در همه استان ها فوتبال سطح اول وجود داشته باشد.

سطح کیفی مسابقات به گونه ای است که در فصل گذشته چند تیم برای رسیدن به لیگ برتر تجهیز شده بودند و ۲ تیمی که نسبت به دیگر تیم ها شایستگی بیشتری داشتند جواز صعود به لیگ برتر را کسب کردند. البته با این وجود، این تیم ها هنوز جواز بازی در ورزشگاه های خانگی خود را برای فصل بعد کسب نکرده اند و باید تلاش شود تیم های حاضر در لیگ دسته اول هم به معیارهای AFC نزدیک شوند. وضعیت سخت افزاری موجود در لیگ اول نمره ۵ از ۱۰ را می گیرد.
لزوم بهره گیری از افراد سالم
داریوش یزدی در خصوص کیفیت قضاوت و داوری در لیگ دسته اول هم گفت: ما بیش از ۲۰ سال است که با مشکلات داوری سر و کار داریم و من همیشه از این موضوع گلایه داشت. یک سوت اشتباه داور می تواند سرنوشت یک تیم را دچار دگرگونی کند. اگر این سوت اشتباه باشد می توان آن را توجیح کرد چرا که بازیکن و مربی هم اشتباه می کنند. اما با توجه به پرونده های فسادی که در چند وقت اخیر مطرح شده است می بینیم که پای کمیته داوران که از مهمترین کمیته های فدراسیون فوتبال است در این پرونده مطرح است.
او در ادامه گفت: فکر می کنم انتخاب افراد مناسب و سالم برای مسوولیت های مهم کار سختی نباشد و اندکی توجه می توان متوجه شد چه کسی توانمند است و می تواند به دور از فساد، کار را پیش ببرد. اما شاهدیم که افراد فاسد در مسند کار قرار می گیرند و اتفاقاتی رقم می خورد که گریبان فوتبال ما را گرفته است و به مجامع بین المللی کشیده شده است و خدا می داند در روزهای آینده چه اتفاقاتی رقم خواهد خورد.
فساد فوتبال از لیگ یک شروع شد
وی در خصوص فساد در لیگ دسته اول گفت: موضوع فساد از لیگ یک آغاز شد و تیمی که این روزها صحبتش مطرح است در لیگ یک حضور داشته است. حال باید بررسی کرد که چه کسانی و چه تیم های دیگری در این فساد دخیل هستند و با چه اهداف و به شکلی توانسته اند تیم ها را لیگ های بالاتر پایین تر بفرستند و با اتفاقاتی از این دست سرمایه تیم ها به راحتی سوخت می شود. تا به امروز توجهات معطوف به موضوع صعود بوده است اما آیا توجهی هم به سقوط ها شده است؟ این مساله هم باید ریشه یابی شود مشخص شود که آیا در سالیان اخیر تیم هایی که در لیگ باقی ماندند و سقوط نکردند آیا واقعاً براساس عدالت در لیگ مانده اند یا خیر.
دلال ها بیشترین سود را می برند
سرمربی تیم نفت و گاز گچساران در خصوص مبلغ قرادادهای لیگ دسته اول گفت: پولی که در فوتبال وجود دارد حق اهالی فوتبال است و باید متناسب با زحمتی که هر کس می کشد به افراد برسد. اما متاسفانه شاهدیم که این پول به افرادی که زحمت می کشند نمی رسد. در رسانه ها مطرح شده بود که فصل گذشته یک نفر ۱۲۸ میلیارد در قبال کمترین زحمت داده شده است. نبود سیستم های نظارتی و نبود ارزیابی های درست باعث می شود اختلاف فوتبال حرفه ای و آماتور مشخص شود. افراد اندکی در فوتبال به حق خود می رسند و بیشتر افراد در پشت دروازه دلال ها باقی مانده اند. اطلاع دارم که در برخی تیم ها برای آنکه بازیکنی را جذب کنند از بازیکن پول می گیرند.
چطور می شود مسوولان از فساد خبر نداشته باشند؟

وی گفت: خیلی ها از این موضوعات مطلع هستند. چطور می شود یک مربی از چنین فسادهایی مطلع باشد اما روسای هیات های فوتبال یا روسای فدراسیون فوتبال و کسانی بر مسند کار هستند و در کمیته انضباطی حضور دارند و کار بازرسی را برعهده دارند از چنین فسادهایی بی خبر باشند؟ گاهی شاهدیم که وقتی با مسوولان هم این موضوعات را مطرح می کنیم بر وجود فساد اذعان دارند پس سوال اینجاست که چه کسی باید جلوی این مسائل را بگیرد. فکر می کنم افرادی که به عنوان مسوول حضور دارند باید با درایت و شجاعت بیشتری این قضایا را کنترل کنند.
سال گذشته برنامه ریزی بهتر شد
داریوش یزدی در پایان گفت: ما انتظار داریم که فدراسیون نگاهی مدبرانه تر به لیگ دسته اول داشته باشد. نظارت بهتری روی مسابقات انجام دهد. سال گذشته برنامه ریزی های خوبی انجام شد و باید تلاش شود بهبود پیدا کند. به افرادی که با تلاش صادقانه تلاش کردند مسابقات بهتر برگزار شود خداقوت می گوییم. ما در فصل آینده با چالش بزرگی به نام فساد در فوتبال مطرح هستیم و امیدوارم مسوولان بتوانند این مساله را کمتر و کمرنگ تر کنند تا تیم ها بتوانند یک رقابت سالم را بین هم داشته باشند و بهترین ها برای لیگ ایران رقم بخورد.


ما را در کانال تلگرامی «کانال ورزش» دنبال کنید

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره