نماد آخرین خبر

فوق محرمانه از سپاهان در تابستان آسیایی

منبع
ورزش 3
بروزرسانی
فوق محرمانه از سپاهان در تابستان آسیایی

ورزش 3/اینکه سپاهان پس از یک دهه اولین جام را بالای سر برد، چندان مورد توجه محافل و حتی خود هواداران این باشگاه پرطرفدار قرار نگرفت. اگرچه کار بزرگی انجام گرفته و طلسم مهمی شکسته شده بود، اما نگاه‌ها متوجه جای دیگری بود؛ متوجه ژوزه مورایس سرمربی پرتغالی که در جشن قهرمانی لام تا کام درباره آینده‌اش صحبت نکرد. اگرچه عالی‌ترین مقام فولاد مبارکه یکی از مهم‌ترین کارخانه‌های ایران در این جشن حاضر بود و در سه مصاحبه خود از ادامه همکاری با این سرمربی پرتغالی صحبت کرد.
موضوع اصلی درباره مورایس دلشکستگی از رفتار هواداران در روزهای بحرانی تیم فوتبال این باشگاه و به زبان آوردن نام عزیزترین فرد زندگی او روی سکوهاست. ژوزه یک مربی بین‌المللی، یک مرد مهربان و یک چهره مقبول و تاپ کلاس است که باز شدن پایش به فوتبال ایران کمی عجیب به نظر می‌رسید، اما وقتی چنین مربی‌ای در اختیار دارید باید حواس‌تان باشد که او ممکن است از سراسر دنیا پیشنهادهایی در جیب داشته باشد؛ چرا که رزومه قوی یک سرمربی می‌تواند برای صدها باشگاهی که در دنیا فعالیت دارند جالب و جذاب باشد و حالا که مورایس اولین جام خود را در ایران برده طبعا ایجنت‌های متصل او به دنبال پیدا کردن مسیر تازه‌ای برای دستیار سابق ژوزه مورینیو در اینتر، رئال مادرید و چلسی هستند.

مورایس چند روز پس از قهرمانی در حالی ایران را ترک کرده که هیچ‌کدام از دستیارانش نمی‌دانند تصمیم نهایی او چه خواهد شد؛ اگرچه یوسف‌زاده رئیس هیئت مدیره باشگاه سپاهان با او در تماس است و به واسطه ارتباط صمیمی تقریبا اطمینان دارد که ژوزه به ایران بازخواهد گشت. البته طبیعتا باشگاه سپاهان به صورت کاملا محرمانه صحبت‌ها و مذاکراتی را با گزینه‌های دیگر جلو خواهد برد تا در صورت انصراف مورایس دست خالی نمانده باشد.
این در شرایطی است که یکسال از قرارداد سرمربی سپاهان با این باشگاه باقی مانده اما او می‌تواند با پرداخت یک بند فسخ از جمع طلایی‌پوشان جدا بشود. مشکل اما جایی بروز کرده که حالا اغلب هواداران با توجه به نتیجه نهایی به دست آمده خواهان ادامه همکاری با وی هستند. ضمن اینکه ثبات فنی در سپاهان با توجه به وقت بسیار کم تا شروع مسابقات پلی آف لیگ نخبگان آسیا که حالا تیم حریف یک مربی سرشناس (پائولو سوسا) برای سپاهان به اصطلاح از نان شب واجب‌تر است.
در این شرایط اما نگرانی‌ها بیش از خوشبینی‌ها در فضای هواداری یک روند تصاعدی به خود گرفته است. ستاره‌های سپاهان مدنظر تیم‌های ایرانی و خارجی دیگر هستند و در باشگاه هم مدیرعامل آن شخصیت محوری و اطمینان بخش را (مثل آنچه ساکت داشت) ندارد و هنوز ارتباط خاصی بین هواداران و بخش مدیریتی باشگاه شکل نگرفته است. اگرچه رئیس هیئت مدیره باشگاه سپاهان عملا در دو سه ماه آخر کار را در دست گرفته و با عبور از بحران عامل آشتی سپاهانی‌ها با جام شد. او در حال حاضر نیز تلاش می‌کند چنین نقشی در جمع طلایی پوشان بازی کند، اما در فضای نقل و انتقالات شرایط کمی از حالت نرمال خارج می‌شود.

سپاهان در حال حاضر خرید با فعالیت منجر به نتیجه‌ای در بازار نقل و انتقالات نداشته اما فهرستی که ژوزه مورایس در اختیار مدیران باشگاه گذاشته در حال پیگیری است. مورایس به دنبال جوان‌تر کردن تیم، استخدام چهره‌های با استعداد و بازیکنانی است که بتوانند سال‌ها در جمع طلایی‌پوشان بدرخشند. البته این مسئله قبل از تصمیم او برای ترک ایران بوده و فهرست نهایی شده مربوط به روزهای پایانی لیگ و قبل از نیمه نهایی جام حذفی است. اما سپاهان هنوز شهریار مغانلو، فرشاد احمدزاده، محمد کریمی، پیام نیازمند و ... را در اختیار خود دارد و منهای شهریار که بند فسخ قرارداد او را باشگاه خارجی خواهانش پرداخت خواهد کرد بقیه نمی‌توانند راحت از اصفهان بروند. 

البته محمد کریمی و میلاد زکی‌پور قراردادشان با سپاهان به پایان رسیده و استخدام مجدد آنها مثل خرید دو بازیکن شاخص جدید است. همچنین فرشاد احمدزاده که اولین بازیکنی بوده که پرسپولیس با او مذاکره کرده نیز ممکن است تمایلی به پرداخت مبلغ بند فسخش نداشته باشد و در سپاهان بماند. این همچنین برای پیام نیازمند گلر ملی‌پوش سپاهان نیز صدق می‌کند.
سایر بازیکنان شاخص که در حال حاضر مشتری دست به نقد دارند محمد دانشگر، محمدجواد حسین‌نژاد و رضا اسدی هستند که این سه هم به احتمال خیلی زیاد در سپاهان باقی می‌مانند. البته در این بین حسین‌نژاد شرایط متفاوتی نسبت به دو بازیکن دیگر دارد؛ چرا که جوان است و می‌تواند به یک باشگاه خارجی منتقل بشود، اما مورایس قبلا از موضوع محمد قربانی و انتقال او در زمستان به باشگاه روسی احتمالا دوست نخواهد داشت که این ریسک را دوباره متحمل شود، مگر اینکه این هافبک که امسال بازیکن فیکس سپاهان خواهد بود، جانشین مناسب داشته باشد.
به نظر می‌رسد در حال حاضر تلاش مدیران سپاهان به بازگرداندن اعتماد به نفس به فضای هواداری و البته یک تمدید یا خرید دانه درشت در فضای نقل و انتقالاتی است تا سپاهان رسما سال جدید و برنامه فشرده ابتدای فصل را آغاز کند. اما به هر حال همه چیز منوط به ژوزه مورایس و تصمیم نهایی او برای ادامه همکاری یا قطع دوران حضور در کشوری است که دوران متفاوتی را در آن گذرانده است.
اینکه سپاهان به گزینه‌های جدید و حتی جذاب‌تری از مورایس برسد هم طرح دیگری است که نباید از آن غافل شد؛ اگرچه همانطور که گفته شد این مربی باید آشنا به شرایط و فضا و کسی باشد که بتواند به راحتی سبک و استایل سرمربی پرتغالی را ادامه داده و در گام اول نیز از تیم پرستاره شباب الاهلی و نبرد دشوار دوم (در صورت پیروزی) لیگ نخبگان آسیا عبور کند، که شکست در این مرحله هم می‌تواند انرژی منفی بیش از اندازه‌ای را به سپاهان و مجموعه باشگاه تحمیل کند.
به هر حال کار در سپاهان با توجه به برنامه پیش رو بسیار دشوار است. همه چیز باید خیلی سریع سازندهی بشود و این در شرایطی است که آنها درگیر محدودیت‌های مالی تعیین شده از فصل گذشته و همچنین برنامه‌ریزی عجیب و غریب ای اف سی برای پر شدن خانه های خالی لیگ نخبگان هستند.
 


ما را در کانال تلگرامی «کانال ورزش» دنبال کنید

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره