نماد آخرین خبر

بزرگ‌ترین چالش کمیته داوران در دوران پسا افشاریان

منبع
ورزش 3
بروزرسانی
بزرگ‌ترین چالش کمیته داوران در دوران پسا افشاریان

ورزش 3/لیست بین المللی داوران ایران، بزرگترین و ‌مهمترین چالش اعضای کمیته داوران است که پس از خداداد افشاریان با دو عضو جدید که جوادی و نیرویار هستند به کار خود ادامه می‌دهد.
طی هفته‌های آینده اعضای کمیته داوران فدراسیون فوتبال ضمن پیش بردن برنامه‌های جاری باید تصمیم مهمی برای نهایی کردن لیست داوران الیت هم بگیرند. در این زمینه اما تردیدهایی درباره لیست فعلی و لیستی که قرار است تهیه شود وجود دارد که در ادامه این مطلب سعی شده اطلاعاتی در این زمینه به مخاطبان سایت و علاقمندان به بهبود شرایط داوری کشور داده شود.
پیش از هر چیزی باید دانست که معرفی داوران الیت باید در ۵ بخش اساسی انجام بپذیرد که داوران، کمک داوران، داوران فوتسال، داوران فوتبال ساحلی و داوران کمک داور ویدیویی هستند.
در همین راستا فیفا در سال‌های اخیر نشان داده که انتخاب داوران از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که یک داور برجسته بطور خودکار از دو‌کمک داور انتخابی نیز استفاده می‌نماید. با توجه به این سیاست کلی، کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز با برگزاری دوره‌های آکادمی داوران جوان، مبادرت به تربیت داوران مستعد در سراسر آسیا می‌کند که داوران جوان ایران نیز در دوره‌های مختلف آکادمی، به درجه گرجویشن یا فارغ التحصیلی نائل آمده‌اند. پس از این درجه، این داوران در مدت زمان مشخصی باید به لیست داوران بین المللی کشورشان اضافه گردند که در غیر اینصورت شانس قضاوت در مسابقات بین المللی از ایشان سلب  شده و تمامی سرمایه گذاری ای اف سی بر روی ایشان از بین خواهد‌رفت. 
یکی از نفراتی که در آخرین سال شانس ورود به لیست بین المللی قرار دارد، سامان سلطانی داور جوان و با آتیه زنجانی است. سلطانی دانش آموخته دوره داوران جوان آکادمی ای اف سی است که اخیرا باصطلاح فارغ التحصیل این دوره گردیده و امسال آخرین شانس ورود به لیست بین المللی را دارد که در صورت تحقق این مهم تا سالیان متمادی می‌تواند در مهم‌ترین و بهترین مسابقات قضاوت نماید. اما نکته کلیدی برای ورود این داور جوان به لیست، کم کردن یکی از داوران حال حاضر ماست که بایستی با دقت و ظرافت خاصی انجام پذیرد.
در ادامه این مطلب به بررسی تک تک نفرات حاضر در لیست داوران می پردازیم:

1. موعود بنیادی‌فرد که با قضاوت در فینال زیر ۲۳ سال آسیا و بعنوان تنها داور گرید الف آسیا در ایران، تنها شانس قضاوت مسابقات لیگ قهرمانان است و قطعا شایسته حضور در جایگاه اول خواهد بود. 
۲. پیام حیدری، بیژن حیدری و سید وحید کاظمی که با عملکرد فوق العاده و بی‍‌نقص در لیگ اخیر، جای هیچگونه شک و شبهه ای را برای حضور دوباره در لیست بین المللی قرار نمی‌دهند. 
۳. ⁠مرتضی منصوریان و امیرعرب براقی که ایشان نیز از داوران آکادمی ای اف سی بوده و با عملکرد خوب در لیگ امسال و همچنین دعوت به دوره داوران نخبه آسیا در عربستان، تشنه اولین ابلاغ قضاوت در آسیا هستند. 
۴. ⁠حسن اکرمی داور اهل استان گلستان که پس از دو دوره مردودی در تست بدنی آسیا در سالیان گذشته، اکنون به مرز آمادگی جسمانی خوبی رسیده است. نکته دیگر درباره حسن اکرمی کارنامه قضاوت او  در سطح داخلی و بین‌المللی است که طبق شنیده‌ها چندان خوشایند اعضای کمیته داوران نیست و روی این داور در میان آنها اتفاق نظر وجود ندارد. ریجکت شدن یا اصطلاحا بازگشت از ۲ تورنمنت سطح اول آسیا از جمله مرحله نهایی جوانان در سال ۲۰۲۰ در تایلند و همچنین مسابقات آسیایی چین آنهم در دور مقدماتی و تنها با یک قضاوت که حواشی زیادی هم به همراه داشت و ‌همچنین عدم قرار نام اکرمی در میان داوران برجسته فصل گذشته فوتبال کشور در فصلی که به تازگی تمام شده از جمله مواردی هستند که می تواند تردیدها برای ادامه حضور این داور در لیست بین‌المللی را بالا برده است.
البته در نهایت باید منتظر ماند و دید که طی هفته‌های آینده تا پایان مهلت تقریبا دو ماهه‌ای که در اختیار اعضای کمیته داوران برای معرفی لیست الیت وجود دارد، کدام نفرات در لیست قرار داده می‌شوند.
 


ما را در کانال تلگرامی «کانال ورزش» دنبال کنید

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره