نماد آخرین خبر

همه مشکلات فرانسوی‌ها برای المپیک

منبع
فارس
بروزرسانی
همه مشکلات فرانسوی‌ها برای المپیک

فارس/فرانسه برای میزبانی المپیک با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند.
 فرانسه در آستانه برگزاری بازی‌های المپیک 2024 که قرار است از 26 جولای (5 مرداد) در پاریس برگزار شود، با نگرانی‌ها و جنجال‌هایی دست و پنجه نرم می‌کند. در زیر به 5 نکته مهم درباره میزبانی بازی‌ها اشاره می‌شود:

* ممنوعیت حجاب برای ورزشکاران فرانسوی کشور میزبان ورزشکاران خود را از حجاب در حین شرکت در بازی‌ها منع کرده است. پیش از این وزیر املی اودیا کاسترا ورزش وقت فرانسه اعلام کرده بود که ورزشکاران این کشور در طول المپیک برای احترام به اصول سکولاریسم و ​اطمینان از "بی طرفی مطلق در خدمات عمومی" اجازه ندارند حجاب داشته باشند.

این اقدام با انتقادات و اعتراضات گسترده‌ای روبرو شد چون فرانسه با وجود اینکه یکی از بزرگترین اقلیت‌های مسلمانان در اروپا را در خود جای داده، تنها کشوری در قاره است که ورزشکاران با حجاب را در اکثر مسابقات ورزشی داخلی مستثنی می‌کند.با این حال، کمیته بین المللی المپیک تایید کرد که ورزشکاران در دهکده ورزشکاران با حجاب آزاد خواهند بود. سخنگوی IOC بلافاصله پس از اعمال ممنوعیت توسط دولت فرانسه گفت: برای دهکده المپیک، قوانین IOC اعمال می شود." هیچ محدودیتی برای داشتن حجاب یا هر لباس مذهبی و فرهنگی دیگری وجود ندارد.

* درخواست ممنوعیت اسرائیل معترضان طرفدار فلسطین از کمیته بین‌المللی المپیک خواسته‌اند اسرائیل را از حضور در المپیک منع کند. بیش از 38000 فلسطینی از جمله حداقل 15000 کودک در حملات اسرائیل در غزه کشته شده‌اند.کسانی که خواهان این ممنوعیت هستند می‌گویند اسرائیل که در پرونده خود به نسل کشی متهم شده است، باید با عواقب اقدامات خود روبرو شود. با این حال با وجود جنگ 10 ماهه، اسرائیل هیچ تهدیدی برای حضور در المپیک ندارد.
توماس باخ رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، در ماه مارس در پاسخ به سوالی درباره شرکت نکردن تیم‌ها و ورزشکاران اسرائیلی در پاریس، گفت: «نه، هیچ سؤالی در این مورد وجود ندارد». فعالان طرفدار فلسطین همچنان از کمیته بین‌المللی المپیک می‌خواهند که اسرائیل را در روزهای منتهی به بازی‌ها ازالمپیک 2024 در پاریس، ممنوع کند.

* درخواست کارگران برای حقوق بهتر حقوق، دستمزدها و شرایط کار کارگران همیشه زمانی که کشورها برای میزبانی رویدادهای بزرگ آماده می‌شوند تحت نظارت قرار می‌گیرد. در پاریس، بسیاری از پروژه‌های بزرگ شهر برای بازی‌ها هزینه‌هایی را برای کارگران به همراه داشته است.بر اساس گزارش سیستم بیمه سلامت ملی فرانسه، فرانسه با 560 هزار حادثه در سال 2022، چهارمین کشور مرگبار در اروپا برای کارگران است و بیش از سایر اعضای اتحادیه اروپا در آن تصادفات محل کار گزارش شده است.براساس این گزهرش، حداقل 181 حادثه در محل کار از جمله 31 حادثه جدی در پروژه‌های ساختمانی مرتبط با المپیک رخ داده است. کارگران و اتحادیه‌های کارگری آنها خواستار بهبود شرایط و دستمزد شده اند.

* کیفیت آب رودخانه سنرودخانه سن علاوه بر میزبانی افتتاحیه المپیک قرار است پذیرای ورزشکاران برای مسابقات شنای آزاد و سه‌گانه باشد اما کیفیت آب بارها نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. وزیر ورزش فرانسه با شنا در این رودخانه به نگرانی‌ها پایان داد. پیر رابادان مسئول شهرداری شهر پاریس روز جمعه گفت: کیفیت استاندارد مورد نیاز برای المپیک پاریس برآورده شده است.

*محرومیت روسیه و بلاروس از المپیک پاریس
ورزشکاران روسیه و بلاروس پس از تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه 2022 از ورزش جهانی محروم شدند اما کمیته بین‌المللی المپیک بازگشت تدریجی آنها را مشروط به شرایط سخت ترتیب داد. کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کرد که ورزشکاران این 2 کشور در مراسم رژه شرکت نخواهند کرد و حضورشان بدون پرچم و سرود ملی خواهد بود. این ورزشکاران باید ابتدا توسط فدراسیون‌های بین المللی و سپس توسط IOC، جهت اطمینان از اینکه آنها فعالانه از جنگ در اوکراین حمایت نمی کنند یا هیچ ارتباطی با ارتش کشورهای خود ندارند، تایید شوند.


ما را در کانال تلگرامی «کانال ورزش» دنبال کنید

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره