نماد آخرین خبر
  1. مهم
ورزشی

پایان شاهکار تکواندو ایران در پاریس؛ آرین سلیمی طلسم 16 ساله طلا را شکست

منبع
فارس
بروزرسانی

فارس/آرین سلیمی نماینده وزن ۸۰+ کیلوگرم تیم ملی تکواندو مردان کشورمان در فینال المپیک پاریس با شکست نماینده انگلیس علیرغم‌ طلسم‌ شکنی در این رشته تاریخ سازی کرد.

سی و سومین دوره بازی های المپیک پاریس که با حضور ۱۲۴ تکواندوکار از ۶۰ کشور دنیا از روز ۱۷ مردادماه در کاخ «گرند پله» شهر پاریس آغاز شده بود و امشب(شنبه) این رقابت ها در حالی تمام شد که این رقابت ها برای تکواندو ایران پس از سال ها ناکامی، درخشان، تاریخی و پر افتخار به پایان رسید.

امروز( شنبه ۲۰_مردادماه) در چهارمین روز از مسابقات تکواندو و در وزن ۸۰+ کیلوگرم آرین سلیمی نماینده تیم ملی تکواندو مردان کشورمان در فینال المپیک‌ ۲۰۲۴ پاریس به مصاف «کیدن کانینگهام» نماینده انگلیس رفت.

این دیدار سلیمی راند اول با نتیجه ۶ بر سه واگذار کرد. راند دوم این دیدار نیز با نتیجه ۹ بر یک به سود سلیمی تمام شد.

در راند سوم سلیمی با نتیجه ۲ بر یک حریف خود را شکست داد و مدال طلای المپیک را از آن خود کرد و با این طلای المپقک طلسم ۱۶ ساله بدون طلای تکواندو ایران را شکست داد.

سلیمی در نخستین مبارزه به مصاف«نیکیتا رافالوویچ» نماینده کشور ازبکستان رفت و این دیدار با نتیجه ۲ بر صفر به سود سلیمی تمام شد.

سلیمی در دومین دیدار و در مرحله یک چهارم نهایی به مصاف نماینده 

نماینده مکزیک با رنکینگ ۲ المپیک، دارنده یک مدال طلا و دو مدال نقره جهان است و چهار مدال طلا و دو مدال برنز پان امریکن رفت.

راند اول این دیدار با نتیجه تساوی ۲ بر ۲ به پایان رسید. در راند دوم سلیمی با حملات پیاپی موفق شد در ثانیه های ابتدایی راند دوم سه امتیاز کسب کند، در ادامه این مبارزه نفس گیر آرین با یک ضربه «آن نریوچاگی» سه امتیاز دیگر کسب کرد، در نهایت این دیدار با نتیجه ۶ بر ۲ به سود سلیمی تمام شد.

راند سوم این دیدار حساس سلیمی با غلبه بر حریف مکزیکی خود ۱۲‌ برصفر شکست داد و به نیمه نهایی المپیک پاریس راه یافت.

سلیمی  در نیمه نهایی به مصاف نماینده «ایوان ساپینا»کرواسی  رفت و این دیدار با نتیجه ۲ بر یک پیروز شیاپ‌چانگ شد.

این کروات، یک مدال نقره و یک مدال برنز جهان و سه مدال طلای اروپا را در کارنامه خود داشت.

لازم‌ به یادآوری است، تکواندو ایران برای آخرین بار در المپیک ۲۰۰۸ پکن توسط هادی ساعی موفق به کسب مدال طلای المپیک شده بود و حالا امشب آرین سلیمی جوان ۲۰ ساله کشورمان موفق به کسب مدال طلای المپیک شد و با تاریخ سازی این طلسم ۱۶ ساله را نیز شکست.

ضمن اینکه تکواندو کشورمان برای نخستین بار در تاریخ این رشته موفق شد با دو‌ ملی پوش در بخش مردان و دو‌ ملی پوش در بخش بانوان در المپیک‌۲۰۲۴ پاریس حضور پیدا کند و این حضور درخشان در نهایت منجر به کسب چهار مدال رنگارنگ شد.

در واقع تکواندو ایران در المپیک پاریس علی رغم ‌به پایان رساندن ناکامی های یک‌ دهه گذشته،طلسم ها را شکست و در پاریس تاریخ سازی کرد .

لازم به ذکر است، پیش از این طی سه روز گذشته مبینا نعمت زاده در وزن ۴۹- کیلوگرم مدال برنز، ناهید کیانی در وزن ۵۷ -کیلوگرم مدال نقره و مهران برخورداری در وزن ۸۰- کیلوگرم در بخش مردان مدال نقره المپیک پاریس را کسب کردند.


ما را در کانال تلگرامی «کانال ورزش» دنبال کنید