نماد آخرین خبر

چمنیان: این تیم شاید نیمی از فوتبال کشور باشد

منبع
ورزش 3
بروزرسانی
چمنیان: این تیم شاید نیمی از فوتبال کشور باشد

ورزش 3/عباس چمنیان در آخرین تیم ملی فوتبال نوجوانان ایران پیش از اعزام به تورنمنت کافا، اظهار داشت: از روزی که کار خود را شروع کردیم، اولین بخش کارمان استعدادیابی بود. به این دلیل که فاصله زمانی زیادی بین تیم ملی نونهالان تا تیم‌ نوجوانان فعلی پیش آمد، این بچه‌ها مستقیم تحت نظر قرار نداشتند. برنامه فشرده‌ای برای درآوردن هسته اولیه تیم از طریق استعدادیابی طراحی کردیم‌. در چند مرحله این کار را انجام دادیم. بخشی از آن حضور در استان‌ها بود که قبل از شروع اولین اردو، ۱۱ استان را بررسی کردیم. حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ بازیکن را استعدادیابی کرده و از میان آنها حدود ۴۰ نفر را انتخاب کردیم. در نهایت برای اردوی قبل از کافا ۲۳ نفر انتخاب شدند.
وی افزود: قبل از مسابقات مهم مقدماتی قهرمانی آسیا که به منزله صعود به مرحله نهایی انتخابی جام جهانی است، برنامه را به ۲ فاز قبل و بعد از کافا تقسیم کردیم. تا قبل از کافا اردو در تهران و اردبیل داشتیم که سعی کردیم دست‌ کم به هارمونی و هماهنگی ابتدایی دست پیدا کنیم زیرا کافا از مسابقات غیررسمی به حالت رسمی تغییر یافته و تورنمنت به نسبت معتبری در سطح قاره آسیا است. می‌تواند ملاک و معیار خوبی برای ما باشد تا بدانیم در اردوهای اخیر چه کاری انجام داده‌ایم و چه‌قدر نیاز به کار داریم.
سرمربی تیم ملی نوجوانان تصریح کرد: پس از بازگشت از کافا، حدود یک و ماه نیم تا مسابقات مقدماتی قهرمانی آسیا زمان داریم. باید آن زمان را صرف رفع نقاط ضعف تیم کرده و تیم را بازسازی کنیم. شاید برخی بازیکنان بیرون باشند و به ناچار نتوانستیم آنها را در جمع ۲۳ نفره قرار بدهیم. همچین باید عملکرد نفرات حاضر در اردو را بررسی کنیم تا ببینیم چه مقدار می‌توانند در مسابقات مقدماتی به ما کمک کنند. از زمان شروع اولین اردو تا مرحله مقدماتی قهرمانی آسیا، سعی کردیم با کار شبانه‌روزی عقب ماندگی خود را جبران کنیم.
چمنیان درخصوص اینکه برخی تیم‌ها حتی در سطح کافا بسیار جلوتر از ایران هستند، گفت: این چالش بزرگی است که فراروی فوتبال کشور قرار گرفته است. اصولا در برنامه‌محور بودن فعالیت‌هایمان آن هم برای رده‌های سنی که نسل آینده فوتبال کشور را می‌سازند فقدان یا کمبود داشتیم با چالش مواجه شدیم و سعی کردیم با استعدادهای خود این چالش را پشت سر بگذاریم. درحالی‌که با توجه به ظرفیت‌های فوتبال کشور اگر مقداری برنامه‌محور باشیم، حداقل انتظارمان این است که برای ۳_۲ سال زمان‌بندی کنیم تا ببینیم نسل نونهالان چگونه به نوجوانان و در مرحله بعد به جوانان تبدیل شده و در آینده چه قدر می‌توانند به فوتبال کشور اضافه شوند.
وی افزود: برخی از این بچه‌های ۱۷_۱۶ ساله همین الان قابلیت بازی در لیگ برتر را دارند و این امر جز با کسب تجربیات گران‌بها میسر نیست. باید در رویدادهای بین‌المللی شرکت کنند تا هرچه‌ سریع‌تر به سطح اول فوتبال کشور اضافه شوند. همه فوتبالی‌های ایران روی ضرورت تغییر نسل تاکید می‌کنند و این امر جز با پرورش استاندارد چنین بازیکنانی میسر نمی‌شود.
سرمربی تیم ملی نوجوانان درخصوص هم‌گروهی با اردن، کره‌شمالی، سوریه و هنگ‌کنگ در مقدماتی قهرمانی آسیا و پیشرفت کشورهای حوزه کافا، عنوان کرد: نشانه‌های پیشرفت را در سطح کشورهای آسیایی کاملا مشاهده می‌کنیم. بسیاری از کشورهایی که روزی در فوتبال به حساب نمی‌آمدند و جزء کشورهای درجه ۲ یا ۳ آسیا بودند، الان به عنوان تیمی درجه یک رقابت و تلاش می‌کنند. دلیل این موضوع نیز برنامه‌ریزی و کسب میزبانی تورنمنت‌ها است. خیلی از کشورها بدون توجه به نتیجه، از رقابت‌های مختلف میزبانی کرده و فضایی را برای فوتبالیست‌های نوجوان و جوان فراهم می‌کنند‌. همه این‌ها نگاه آینده‌نگرانه به فوتبال است.

چمنیان تصریح کرد: در این زمینه به شدت به تغییر رویکرد و نگرش نیاز داریم. درمورد گروه ایران در مقدماتی هم باید بگویم حدود ۶ سال قبل برای یک اردو به اردن رفتیم که برنامه داشتن این کشور برای فوتبالش کاملا مشهود بود. از کشورهای مختلف برای برگزاری اردوهای تدارکاتی و تورنمنت‌ها میزبانی می‌کرد و این امر نشان دهنده فضای پیشرفت بود. این تیم در تمام سطوح یک مدعی است‌. کره شمالی نیز همیشه به ویژه در رده نوجوانان حریف قابل توجهی است زیرا در این سن فلسفه فوتبالی خود را حفظ می‌کند. حتی کشورهایی مثل سوریه و هنگ‌کنگ نیز رقابت شدیدی دارند. به هرحال گروه بسیار سختی است اما تلاش خواهیم کرد از این مرحله گذر که می‌تواند فرصت آموزشی برای بچه‌ها را فراهم کرده و ما را به مرحله نهایی برساند، عبور کنیم و نتایج شایسته‌ای برای فوتبال کشور بگیریم.
وی درمورد اینکه به نظر می‌رسد درهای تیم ملی همچنان به روی بازیکنان جدید باز است، توضیح داد: بدون تردید سعی کردم به شیوه‌های مختلف این موضوع را بارها بیان کنم که در تیم ملی نوجوانان همیشه به روی بهترین‌ها باز است زیرا تیم ملی همیشه جای بهترین‌ها است‌. پس از اینکه در مرحله اول در ۱۱ استان استعدادیابی کرده و ۴۰ نفر را انتخاب کردیم، به تازگی نیز به ۶ استان دیگر رفته‌ام. هنوز برخی استان‌های صاحب فوتبال مثل فارس، اصفهان و هرمزگان را به خوبی ندید‌ه‌ایم. به نظر این تیم نیمی از فوتبال کشور است و هنوز هم بچه‌های خیلی زیادی می‌توانند اضافه شوند اما در حال حاضر محدودیت زمانی داریم.
سرمربی تیم ملی نوجوانان افزود: البته پس از کافا نیز سعی داریم برای مسابقات مقدماتی قهرمانی آسیا کمترین تغییر را داشته باشیم زیرا بازیکنان فعلی با وجود برگزاری کمترین اردوها به هارمونی و هماهنگی خیلی خوبی رسیده‌اند. فوق‌العاده بچه‌های خوب و باکیفیتی هستند‌. تا جایی که زمان داشته باشیم پس از کافا سعی خواهیم کرد تیم را تقویت کنیم. هرکس لیاقت داشته باشد به اردو دعوت می‌شود.
سرمربی تیم ملی نوجوانان افزود: البته پس از کافا نیز سعی داریم برای مسابقات مقدماتی قهرمانی آسیا کمترین تغییر را داشته باشیم زیرا بازیکنان فعلی با وجود برگزاری کمترین اردوها به هارمونی و هماهنگی خیلی خوبی رسیده‌اند. فوق‌العاده بچه‌های خوب و باکیفیتی هستند‌. تا جایی که زمان داشته باشیم پس از کافا سعی خواهیم کرد تیم را تقویت کنیم. هرکس لیاقت داشته باشد به اردو دعوت می‌شود.
چمنیان در خصوص حمایت‌های فدراسیون فوتبال، اظهار داشت: تاکنون فدراسیون جای هیچ کمبودی نگذاشته و هرچیزی خواسته‌ایم فراهم کرده است. در اردوی اردبیل فضای خیلی خوبی برای ما فراهم شد‌. پس از کافا نیز اردوی سیرجان را به میزبانی باشگاه گل‌گهر داریم. به هر حال مجموعه فوتبال کشور اراده کمک به تیم ملی نوجوانان را دارد اما چالش اصلی ما زمان محدود است. برگشت به عقب کمکی نمی‌کند اما سعی داریم با بهره بردن از حداکثر فرصت به خوبی خود را برای مسابقات مقدماتی آماده کنیم.


ما را در کانال تلگرامی «کانال ورزش» دنبال کنید

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره