نماد آخرین خبر

وضعیت بیست و یک استعداد ایران در جام جهانی

منبع
ورزش 3
بروزرسانی
وضعیت بیست و یک استعداد ایران در جام جهانی

ورزش 3/از زمان درخشش نوجوانان ایرانی در لباس تیم زیر 17 سال ایران در جام جهانی اندونزی نزدیک به 9 ماه می‌گذرد و این در شرایطی است که قوانین سازمان لیگ برای جوان‌گرایی، باعث شده بسیاری از این جوانان حالا در لباس تیم‌های لیگ برتری خودشان را برای یک رقابت خاص آماده کنند. اکنون بسیاری از شاگردان حسین عبدی در لیگ برتر جایگاهی ثابت در تیم‌هایشان دارند و حتی برخی از آنها در این سن و سال، لژیونر شده‌اند. اکنون نگاهی به وضعیت بازیکنان این تیم داریم تا ببینیم بعد از این مدت در چه شرایطی قرار گرفته‌اند.
دروازه‌بانان: آرشا شکوری، آرمین عباسی، محمدحسین شریفی
آرشا در هوادار مورد اعتماد مسعود شجاعی قرار گرفت و حتی قبل از اینکه اولین بازی لیگ برتری خودش را انجام دهد توسط امیر قلعه‌نویی به تیم ملی بزرگسالان دعوت شد. آرشا به عنوان چهره اصلی این نسل معرفی می‌شود و حالا در نخستین فصلی که جای علیرضا حقیقی را به صورت کامل گرفته و جایگاهی ثابت در ترکیب هوادار پیدا کرده، می‌خواهد یک چالش جدید را شروع کند. در کنار او، آرمین عباسی و محمدحسین شریفی که نیمکت‌نشین او بودند در وضعیت متفاوتی قرار دارند. آرمین به تازگی به تیم جوانان پرسپولیس پیوسته، ولی شریفی پس از جدایی از تیم زیر 17 سال استقلال، بدون تیم مانده است.
مدافعان میانی: عرفان درویشعلی، علی حسنی، حسام نفری
عرفان درویشعلی و علی حسنی دو مدافعی که از آکادمی فولاد خوزستان کار خود را شروع کرده‌اند، هر دو مورد توجه مربیان بزرگسال این تیم قرار گرفته‌اند اما تنها علی حسنی موفق شد در این سطح برای فولاد بازی کند. حسام نفری نیز پس از درخشش در جام جهانی زیر 17 سال با نظر مستقیم محمد ربیعی به تمرینات تیم بزرگسال ذوب‌آهن اضافه شد اما از او استفاده نشده است.
مدافعان چپ: علیرضا همایی‌فرد، ابوالفضل زلیخایی

همایی‌فرد از محصولات آکادمی پیکان است و اکنون هم بازیکن تیم زیر 19 سال این تیم محسوب می‌شود اما وضعیتش با زلیخایی کاملا متفاوت است. دیگر دفاع چپ تیم حسین عبدی که به تیم جوانان نیز دعوت شده، در همین تابستان از آکادمی تیم پارسیان جدا شد و اکنون بدون تیم مانده است.
مدافعان راست: یعقوب براجعه، نیما اندرز
نیما اندرز که حالا به واسطه عملکرد خوبی که از خود به اجرا گذاشته بود و حتی در ترکیب منتخب جام جهانی زیر ۱۷ سال قرار گرفت، حالا خیلی زود مورد توجه تیم‌های اروپایی قرار گرفته و طبق شنیده‌ها به زودی راهی لگانس اسپانیا می‌شود و از طرف دیگر، براجعه یکی از خریدهای جذاب رضا درویش برای پرسپولیس این فصل بود. هیچ بعید نیست این دو بازیکن جوان و خوش آتیه، با بالا بردن توانایی‌های فنی و تاکتیکی خود بتوانند این مسیر را ادامه دهند و این دو بازیکن بتوانند خیلی زود با نشان دادن پتانسیل فنی خود به پیراهن تیم بزرگسالان ایران هم برسند.
هافبک‌ها: سمیر حبوباتی، ضرغام سعداوی، ابوالفضل زمانی، امیرمحمد رزاق‌نیا، اسماعیل قلی‌زاده
حبوباتی از چهره‌هایی بود که با نظر اوسمار به تیم اصلی آمد و گاریدو هم به عنوان سرمربی جدید پرسپولیس نسبت به حضورش نظری مثبت داشت. سعداوی هم فصل گذشته را در فولاد خوزستان پشت سر گذاشت و حالا در تابستان امسال مورد توجه نکونام قرار گرفت، اما در قیاس با این دو نفر، زمانی با توجه به اینکه از فصل گذشته در لیگ برتر بازی کرده، وضعیت خوبی دارد. او حتی موفق شد برای پیکان در لیگ برتر و جام حذفی گل‌زنی کند تا خیلی زود در این سطح از رقابت‌ها، توانمندی فنی خودش را به نمایش بگذارد. البته زمانی فصل جدید را در لیگ آزادگان آغاز می‌کند، اما می‌تواند خیلی زود به یک محصول جدید دیگر از آکادمی پیکان تبدیل شود. همچنین رزاق‌نیا که از آکادمی کیا به گل‌گهر رسیده، به نظر می‌رسد می‌تواند اعتماد مثبت تارتار را برای حضور در ترکیب اولیه این تیم جلب کند اگر چه در هفته نخست لیگ برتر هم بازی کرد.
غیر از این 4 بازیکن، اسماعیل قلی‌زاده هم در هفته ششم فصل گذشته برای تیم مورایس به میدان رفت و پس از آن دیگر در ترکیب این تیم قرار نگرفته، اما شماره ده تیم جوانان ایران قطعا در سپاهان و با حضور مورایس این شانس را دارد تا مسیر ترقی و پیشرفت را در پیش بگیرد.
وینگرها: محمد عسکری، ماهان صادقی، علیرضا شریفی
عسکری در میان تمامی بازیکنان ایران در جام جهانی زیر 17 سال، بیشترین تجربه حضور در لیگ برتر را دارد و استعداد جوانی که از حضور ایگناسیو مارتینز در فولاد، تبدیل به یک بازیکن ثابت در ترکیب این تیم شد حالا مورد توجه یحیی گل‌محمدی نیز قرار گرفته. عسکری بیش از 20 بازی در لیگ انجام داده و بعید نیست خیلی زودتر از رسیدن به 20 سالگی، مورد توجه تیم‌های دیگر نیز قرار بگیرد. همچنین ماهان صادقی نیز که متولد تالش است، این روزها را در ملوان می‌گذراند و پس از اعتمادی که تارتار به او کرد، حالا در تفکرات تاکتیکی زارع نیز جایگاه ثابتی دارد. 
شریفی هم اکنون در تیم بزرگسالان کیا زیر نظر هادی مهدوی‌کیا توپ می‌زند و در لیگ دو مشغول است.
مهاجم‌ها: رضا غندی‌پور، کسری طاهری، ابوالفضل موردی
اولین لژیونر این نسل، از این پست است. طاهری پس از اینکه نزدیک به 8 سال در آکادمی سپاهان بازی کرد، حالا در روبین کازان روسیه بازی می‌کند تا جوان‌ترین لژیونر تاریخ فوتبال ایران باشد. البته دو بازیکن دیگر هم جایگاهی ثابت در ترکیب تیم‌های لیگ برتری دارند؛ غندی‌پور بازیکنی است که به مانند صادقی، مازیار زارع به او اعتماد کرده. او سال گذشته در پیکان بازی می‎‌کرد و اولین بازی لیگ برتری خود را زیر نظر عنایتی انجام داد اما خودش هم می‌داند در ملوان وضعیت بهتری را می‌تواند داشته باشد.
موردی هم فصل گذشته با نظر ایگناسیو مارتینز در دو بازی برای فولاد به میدان رفت اما حضورش در ترکیب فولادی‌ها ثبات لازم را نداشت و مجددا به تیم جوانان رفت. او هم اکنون در تیم زیر 19 ساله‌های فولاد بازی می‌کند و امیدوار است دوباره بتواند اعتماد سرمربیان تیم بزرگسالان فولاد را به خود جلب کند.

در مجموع وضعیت 21 بازیکن دعوت‌شده به اردوی تیم ملی زیر 17 سال برای حضور در رقابت‌های جام جهانی پس از گذشت نزدیک به یک سال، به شرح زیر است:
لژیونرها
روبین کازان: 1 بازیکن (کسری طاهری)
بزرگسالان
فولاد: 2 بازیکن (علی حسنی و محمد عسکری)
ملوان: 2 بازیکن (رضا غندی‌پور و ماهان صادقی)
پرسپولیس: 2 بازیکن (سمیر حبوباتی و یعقوب براجعه)
استقلال: 1 بازیکن (ضرغام سعداوی)
هوادار: 1 بازیکن (آرشا شکوری)

ذوب‌آهن: 1 بازیکن (حسام نفری)
پیکان: 1 بازیکن (ابوالفضل زمانی)
گل‌گهر: 1 بازیکن (امیرمحمد رزاق‌نیا)
سپاهان: 1 بازیکن (اسماعیل قلی‌زاده)
کیا: 1 بازیکن (علیرضا شریفی)
جوانان
فولاد: 2 بازیکن (ابوالفضل موردی و عرفان درویشعلی)
پرسپولیس: 1 بازیکن (آرمین عباسی)
پیکان: 1 بازیکن (علیرضا همایی‌فرد)
بدون تیم: 2 بازیکن (ابوالفضل زلیخایی و محمدحسین شریفی)
*نیما اندرز هم که اکنون بدون تیم است، در آستانه انتقال به لگانس اسپانیا قرار گرفته و به زودی فرایند انتقالش تکمیل می‌شود.

ما را در کانال تلگرامی «کانال ورزش» دنبال کنید