نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
ورزشی

نگاهی به پیشینه پاراتکواندو در پارالمپیک

منبع
فارس
بروزرسانی
نگاهی به پیشینه پاراتکواندو در پارالمپیک

فارس/تیم ملی پاراتکواندو دومین حضورش در پارالمپیک را با پنج ورزشکار در پاریس تجربه خواهد کرد.
کاروان پارالمپیک کشورمان فردا در اولین روز از مسابقات در بخش پاراتکواندو دو نماینده دختر دارد که برای کسب مدال با رقبای خود به مبارزه خواهند پرداخت.اما پاراتکواندو کشورمان که دومین حضور خود را در مسابقات پارالمپیک تجربه می‌کند،‌ در اولین دوره حضور خود در پارالمپیک توکیو با ترکیب رایحه شهاب، مهدی پوررهنما و اصغر عزیزی به مسابقات اعزام شد.سه نماینده ایران در توکیو موفق به کسب یک طلا توسط عزیزی،‌ یک نقره توسط پوررهنما و کسب مقام پنجمی توسط شهاب شدند.حالا در مسابقات پارالمپیک پاریس و کیلیومترها دورتر توکیو و در قلب اروپا تعداد نمایندگان کشورمان در این مسابقات به پنج رسیده است.

زهرا رحیمی نماینده وزن وزن 52- کیلوگرم کلاس K44 جوانترین عضو کاروان ایران کشورمان در این رقابت ها است. او در اولین حضور خود در رقابت‌های برون‌مرزی به نشان طلای مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۲۴ به میزبانی ویتنام دست یافت و در این رویداد عنوان فنی‌ترین پاراتکوندوکار زن این دوره از مسابقات را نیز از آن خود کرد.جوانترین عضو کاروان کشورمان در وزن ۵۲- کیلوگرم، فردا در مبارزه نخست به دیدار «شائو گیان» از چین می‌رود و در صورت برتری مقابل حریف چینی با «ماچادو» از برزیل برای صعود به نیمه نهایی مبارزه خواهد کرد.رحیمی در آخرین رنکینگ اعلام سده در رتبه 12 قرار گرفته است.

مریم عبداله‌پور دیگر نماینده ایران در رشته پاراتکواندو است که در وزن 47- کیلوگرم کلاس K44 به مصاف رقبای خود خواهد رفت.عبدالله پور‌ در بازی‌های پاراآسیایی جوانان بحرین که در سال ۲۰۲۱ برگزار شد موفق به کسب نشان طلا شد. وی با عضویت در رده سنی بزرگسالان تیم ملی، در اولین تجربه بازی‌های پاراآسیایی هانگژو ۲۰۲۲ نیز به نشان برنز دست یافت و تاکنون درمسابقات بین‌المللی مختلفی حضور پیدا کرده که حاصل آن کسب ۷ نشان طلا و یک نشان نقره به شرح زیر بوده است: شش مدال طلا در رقابت‌های پرزیدنت کاپ ترکیه ۲۰۲۳، تورنمنت آزاد اروپا فرانسه ۲۰۲۳، قهرمانی اروپا فرانسه ۲۰۲۳، گرند پری عربستان ۲۰۲۲، کسب سهمیه امارات ۲۰۲۲، گرند پری انگلستان ۲۰۲۳، آزاد ترکیه ۲۰۲۳ و یک نشان نقره در مسابقات جام ریاست فدارسیون جهانی ۲۰۲۲ به میزبانی ایران.عبدالله پور فردا در دور اول استراحت و سپس به دیدار برنده مبارزه کامرون و پرو می‌رود.مریم عبدالله پور در آخرین رنکینگ اعلام شده از سوی فدراسیون جهانی تکواندو در جایگاه پنجم قرار دارد.


در بخش مردان هم نمایندگان کشورمان با سه ورزشکار در مسابقات حضور دارند. علیرضا بخت ملی پوش کشورمان در وزن 80-کیلوگرم است. وی که در رنکینگ جهانی در جایگاه سوم قرار دارد روز شنبه در دور اول استراحت و در ادامه برای صعود به دیدار برنده مبارزه مراکش و قزاقستان می‌رود. بخت، در دوران فعالیت خود موفق به کسب ۶ نشان طلا و ۲ نشان برنز شده است که شامل مدال طلای مسابقات گرندپری بلغارستان ۲۰۲۲، طلای مسابقات گرندپری عربستان ۲۰۲۲، طلای مسابقات پرزیدنت کاپ ترکیه ۲۰۲۳، مدال طلای مسابقات جام ریاست اردن ۲۰۲۳، طلای مسابقات گرندپری انگلستان ۲۰۲۳، طلا مسابقات جام ریاست فدراسیون جهانی ۲۰۲۲ به میزبانی ایران، برنز مسابقات قهرمانی اروپا فرانسه ۲۰۲۳، برنز مسابقات تورنمنت آزاد اروپا ۲۰۲۳ در فرانسه می شود.

سعید صادقیان پور ملی پوش کشورمان در وزن 63- کیلوگرم است. وی که در رنکینگ جهانی در رتبه پنجم ایستاده است روز جمعه در اولین دیدار «سالامون جگیری» از جزایر سلیمان می‌رود و در ادامه با «ناتان تورگواتو» از برزیل دیدار می‌کند. صادقیان پور ‌در صورت پیروزی در این دو مبارزه به مرحله نیمه نهایی صعود می‌کند.صادقیان‌پور در اولین حضور خود در بازی‌های پاراآسیایی هانگژو ۲۰۲۲، موفق به کسب نشان نقره و عنوان نایب‌قهرمانی شد.او در سه رویداد جهانی پرتغال ۲۰۱۷، ترکیه ۲۰۱۹ و انگلستان ۲۰۱۹ به ترتیب موفق به کسب یک نشان طلا، یک نقره و یک برنز شده است.این ملی‌پوش در رقابت‌های بین‌المللی متعددی شرکت کرده و توانسته از این رویداد به ۴ نشان طلای مسابقات مراکش ۲۰۱۸، جام ریاست فدراسیون جهانی ایران ۲۰۱۹، عربستان ۲۰۲۲ و اردن ۲۰۲۳ دست یابد.کسب یک نشان نقره از مسابقات بین المللی ترکیه ۲۰۲۳ و سه نشان برنز از مسابقات قهرمانی اروپا فرانسه ۲۰۲۳، مسابقات آزاد اروپا فرانسه ۲۰۲۳ و گرندپری بلغارستان ۲۰۲۲ از دیگر افتخارات او به شمار می‌رود.

حامد حق شناس ملی پوش کشورمان در وزن 80+کیلوگرم است. وی که در رنکینگ جهانی دارای رتبه یک است روز شنبه در دیدار اول خود استراحت و سپس به مصاف برنده مبارزه چین و دومینکن می‌رود.حق‌شناس در اولین حضور خود در بازی‌های پاراآسیایی، با کسب عنوان قهرمانی بر سکوی نخست هانگژو ۲۰۲۲ ایستاد.وی تاکنون مجموعا به ۵ نشان طلا در رقابت‌های بین‌المللی یافته است. تورنمنت آزاد اروپا فرانسه ۲۰۲۳، جام ریاست اردن ۲۰۲۳، قهرمانی اروپا فرانسه ۲۰۲۳، گرندپری عربستان ۲۰۲۲، گرندپری انگلستان ۲۰۲۳ و جام ریاست فدراسیون جهانی ۲۰۱۹ به میزبانی ایران مسابقاتی هستند که حق شناس در آن ها موفق به کسب مدال طلا شده است.


ما را در کانال تلگرامی «کانال ورزش» دنبال کنید

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره