نماد آخرین خبر

فرصت یا ریسک؛ آینده پالو در ردبول چگونه رقم خواهد خورد؟

منبع
تسنيم
بروزرسانی
فرصت یا ریسک؛ آینده پالو در ردبول چگونه رقم خواهد خورد؟

تسنیم/تیم ردبول به شدت علاقه‌مند است با قهرمان چهار دوره مسابقات ایندی‌کار قرارداد ببندد و این راننده اسپانیایی را به عنوان هم‌تیمی مکس فرستاپن در نظر دارد. این خبر توسط نشریه آمریکایی «ایندیاناپولیس استار» با استناد به منابع ناشناس گزارش شده است.

با این حال، همان نشریه به نقل از خود پالو تصریح می‌کند که وقتی مستقیماً از او درباره مذاکرات با ردبول پرسیده شد، پالو پاسخ داد که هیچ اطلاعی از چنین مذاکراتی ندارد. همچنین تیم فعلی او، گاناسی که این راننده اسپانیایی تا پایان سال 2026 با آن قرارداد دارد، هیچ درخواست رسمی از طرف ردبول دریافت نکرده است. با این وجود، این موضوع به معنای عدم وجود مذاکرات واقعی میان طرفین نیست.

چرا ردبول به پالو نیاز دارد؟
در سال‌های اخیر، ردبول با خودروی دوم خود دچار مشکلات فراوانی بوده است. اگرچه سرخیو پرس در ابتدا توانست تا حدی این چالش را مدیریت کند اما پس از مشکلات سال گذشته و اخراج او، نه لیام لاوسون و نه یوکی تسونودا موفق نشده‌اند با این خودرو به هماهنگی برسند. شایعات حاکی از آن است که ردبول قصد دارد در سال آینده مکس فرستاپن را با ایساک هاجار جفت کند؛ راننده‌ای فرانسوی که با مشاهده مشکلات پیشینیان خود، عجله‌ای برای انتقال به تیم اصلی ندارد.

هاجار، راننده جوان و 20 ساله در نیمه اول فصل عملکرد قابل توجهی داشت اما هنوز برای حضور در تیمی در سطح برتر آماده نیست. در حال حاضر، ردبول گزینه‌های محدودی در اختیار دارد. مشکلات مداوم خودروی دوم که حتی فرستاپن را نیز در رسیدن به جمع سه تیم برتر دچار چالش کرده، باعث شده هیچ راننده باتجربه‌ای تمایل به پیوستن به این تیم و همراهی فرستاپن نداشته باشد.

از این‌رو، با توجه به گزارش‌های مطبوعات آمریکایی، می‌توان فرض کرد که ردبول به یک راهکار کاملاً رادیکال روی آورده است: دعوت از الکس پالو، قهرمان فعلی و چندین دوره مسابقات ایندی‌کار. فرمول یک برای ردبول نه تنها عرصه رقابت، بلکه یک پلتفرم بزرگ بازاریابی است و چنین انتقالی قطعاً توجه بیشتری را به تیم و به طور حتم حامیان مالی جدید را جلب خواهد کرد.

اتومبیلرانی فرمول یک ,

ردبول طی سال‌های اخیر عمدتاً برای مکس فرستاپن کار کرده است. اگر به استعدادهای جوان تیم خود اعتمادی ندارد، یا مانند مورد هاجار ترجیح می‌دهد انتقال به تیم اصلی کمی به تعویق بیفتد، چه تفاوتی می‌کند که چه کسی پشت فرمان خودروی دوم بنشیند؟ بعید نیست پالو در ردبول وضعیت بهتری نسبت به لاوسون داشته باشد.

 الکس پالو کیست؟
الکس پالو مونتالبو نخستین حضور خود در مسابقات ایندی‌کار را در سال 2020 تجربه کرد. تا پیش از آن، این راننده اسپانیایی در سوپر فرمول ژاپن حضور داشت و چند فصل نسبتاً متوسط را در سری GP3 (که اکنون فرمول 3 نامیده می‌شود) پشت سر گذاشته بود. اما استعداد واقعی پالو در مسابقات آمریکایی نمایان شد؛ او در سومین مسابقه فصل در جاده‌ای نا‌آشنا در آمریکا به مقام سوم رسید و بالاتر از کولتون هرتا، پاتو اووارد و همچنین تاکوما ساتو و مارکوس اریکسون قرار گرفت که برای علاقمندان اروپایی شناخته‌شده‌تر هستند.

پالو به سرعت توجه‌ها را به خود جلب کرد و از سوی تیم برجسته گاناسی دعوت شد. اسکات دیکسون، راننده باسابقه نیوزیلندی تا آن زمان به عنوان شاخص‌ترین راننده این تیم شناخته می‌شد و شش بار قهرمانی ایندی‌کار را به دست آورده بود. اما پالو بلافاصله نشان داد که از دیکسون قوی‌تر است؛ او نخستین مسابقه خود به عنوان عضوی از گاناسی را برد و در پایان فصل عنوان قهرمانی را از آن خود کرد.

فصل 2022 برای این اسپانیایی بسیار پرنوسان آغاز شد و او به مقام پنجم رسید؛ قهرمانی به تیم پنسکه و ویل پاور رسید. با این حال، پالو فصل را با پیروزی در مسابقه لاگونا سکا به پایان رساند و از آن زمان تاکنون، هیچ رقیبی نتوانسته در برابر او قد علم کند. الکس سه سال پیاپی قهرمان ایندی‌کار شده و اکنون در میان شش راننده برتر تاریخ مسابقات فرمول آمریکایی از نظر تعداد قهرمانی‌ها قرار دارد.

علاوه بر این، فصل 2025 قوی‌ترین دوران حرفه‌ای پالو تاکنون است: او در مسابقه افسانه‌ای ایندیاناپولیس 500 و هفت مسابقه دیگر از پانزده مسابقه باقی‌مانده پیروز شده و دو مرحله مانده به پایان فصل، قهرمانی خود را مسجل کرده است.

اتومبیلرانی فرمول یک ,

تلاش‌های قبلی پالو برای ورود به فرمول یک
پالو پیش از این نیز تلاش کرده بود وارد فرمول یک شود. در سال 2022، همان سالی که قهرمانی خود را از دست داد، به طور غیرمنتظره با مک‌لارن قراردادی امضا کرد، اما تیم گاناسی از این اقدام راننده و تیم مک‌لارن شکایت کرد. پس از مدتی مشخص شد قرارداد با مک‌لارن شامل جایگاهی در فرمول یک نیست و پالو نظر خود را درباره ترک گاناسی تغییر داد. اکنون زک براون، مدیر مک‌لارن در پی بازپس‌گیری هزینه‌هایی است که بابت این راننده متحمل شده است. این اختلافات ظاهراً در حال حل و فصل شدن است.

آیا پالو واقعاً شانس دارد؟
انتقال از ایندی‌کار به تیمی برتر فرمول یک و هم‌تیمی شدن با یکی از بهترین رانندگان جهان قطعاً ریسک بزرگی است. به‌ ویژه در تیمی مثل ردبول که خودروهایش طی نسل‌های مختلف حساس‌تر شده‌اند و تنها مکس فرستاپن توانسته است با آنها به خوبی سازگار شود. در چنین شرایطی، پالو اگر واقعاً در ردبول بماند، تقریباً محرز است که شکست خواهد خورد. هر نتیجه مثبت دیگری برای هر راننده‌ای که هم‌تیمی فرستاپن باشد، معجزه محسوب می‌شود.

اما دستاوردهای پالو در ایندی‌کار نیز خود یک معجزه است. این انتقال بزرگترین چالش زندگی حرفه‌ای او خواهد بود؛ چالشی که پس از فتح تقریباً همه قله‌های ایندی‌کار پیش رویش قرار دارد. حتی اگر فصل اول او در فرمول یک فاجعه‌بار باشد، این امر مانع از آن نخواهد شد که پالو در تیم‌های رقابتی جایگاهی پیدا کند.

پالو 28 سال دارد و می‌تواند یک دهه دیگر در ایندی‌کار رقابت کند اما به احتمال زیاد دیگر فرصتی برای ورود به فرمول یک نخواهد داشت. ضمن اینکه در سال 2026، فرمول یک از خودروهایی اساساً جدید استفاده خواهد کرد و این فرصت به پالو داده می‌شود تا همزمان با فرستاپن نحوه کار با این خودروها را بیاموزد، هر چند یادگیری سازگاری با شاسی جدید برای او آسان‌تر خواهد بود.

گذراندن یک فصل به عنوان راننده اصلی در فرمول یک تجربه‌ای استثنایی است که هر مسابقه‌دهنده‌ای آرزویش را دارد؛ به‌ خصوص اسپانیایی‌ که دوران قهرمانی فرناندو آلونسو را درک کرده است. از دست دادن چنین فرصتی برای پالو اشتباهی بزرگ خواهد بود، حتی اگر دستیابی به جایگاه‌های برتر کمی دور از دسترس به نظر برسد.

در بدترین حالت، اگر پالو به طور کامل ناکام شود، ردبول می‌تواند به سرعت در میانه فصل او را با یکی از رانندگان تیم ریسینگ بولز جایگزین کند؛ البته باید صادقانه گفت که چنین ریسکی برای ردبول بزرگ است و قرارداد با پالو هنوز ریسک قابل توجهی محسوب می‌شود.

یک راهکار عملی‌تر برای ردبول، تمدید قرارداد با یوکی تسونودا است، که شاید راننده ژاپنی در خودروهای جدید راحت‌تر از RB21 ظاهر شود. در غیر این صورت، او با ایساک هاجار جایگزین خواهد شد که توانسته نسل جدید خودروها را به خوبی مهار کند. علاوه بر این، ردبول دو راننده در فرمول 2 دارد که برای قهرمانی رقابت می‌کنند؛ پپه مارتی و آروید لیندبلاد. به عبارت دیگر، صف انتظار برای صندلی‌های ردبول حتی بدون حضور پالو نیز بسیار طولانی است.


ما را در کانال تلگرامی «کانال ورزش» دنبال کنید

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره