مالک رایت تلویزیونی کیست، سازمان لیگ یا باشگاهها؟

ورزش 3/باشگاهها حالا در انتظار نحوه تدوین قانون حق پخش و درآمدزایی هستند؛ آن هم در شرایطی که تاکنون سازمان لیگ خود را مالک آن میدانست.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز اتفاق بزرگی را برای باشگاههای ورزشی در ایران رقم زدند و به آرزوی چند دهه اخیر آنها برای رسیدن به درآمدزایی از طریق حق پخش تلویزیونی و استفاده از حقوق رسانهای پایان دادند و بدون رای مخالف این ماده را تایید کردند، اما حالا مشخص نیست که تکلیف سازمان لیگ در این میان چه خواهد شد.
سازمان لیگ در دههها و به ویژه سالیان اخیر خود را مالک انحصاری استفاده از حق کپی رایت تلویزیونی و رسانهای میدانست، اما حالا با مصوبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی موضوع تغییر کرده و این، باشگاهها هستند که میتوانند مالکیت را برعهده بگیرند و از طریق حق پخش درآمدزایی چشمگیری داشته باشند.
نکته مهم در این مسئله، جایی است که باید دید آیین نامهای که توسط سازمان صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین میشود، چطور خواهد بود و همین مسئله نیز میتواند مورد بحث باشد؛ کمااینکه باشگاه پرسپولیس نیز ساعتی قبل دغدغه همین مسئله را داشت و تاکید کرد که باید نحوه اجرای مصوبه امروز نمایندگان مجلس مشخص شود و باشگاهها نیز در روند تصویب و اجرای آن برای درآمدزایی، حق نظارت و اظهار نظر داشته باشند.
از سوی دیگر، با توجه به مصوبه امروز در مجلس، باشگاهها تبدیل به مالکین انحصاری حق پخش مسابقات شدند که همین مسئله میتواند مورد اعتراض سازمان لیگ باشد، چراکه پیشتر آنها خود را مالک حق کپی رایت بازیها و استفاده از نام باشگاهها در تلویزیون یا برنامههای رسانهای میدانستند ولی حالا داستان تغییر کرده و باید دید این سازمان همچنان مالک خواهد ماند یا نه.
در صورتی که باشگاههای ورزشی در ایران تبدیل به مالکین انحصاری حق پخش مسابقات شوند، درآمدزایی قابل توجهی خواهند داشت که گرهگشای مشکلات آنها میشود، اما در این بین باید دید تکلیف سازمان لیگ و خود سازمان صداوسیما که همواره از این طریق درآمدزایی چشمگیر داشتند، چه میشود؟!
از سوی دیگر، اینکه در مصوبه مذکور عنوان شده که تماشای مسابقات برای مخاطبان عمومی باید رایگان باشد نیز یک نکته مهم است، چراکه این تصمیم از سوی نمایندگان مجلس تاکید دارد که سازمان صداوسیما باید فوتبال را رایگان پخش کند، اما هزینه آن را به باشگاهها بدهد و در این صورت باید حق پخش را از باشگاهها خریداری و برای مخاطبان خود انتشار بدهد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی فرصت سه ماهه به وزارت ورزش و جوانان دادند تا این مسئله را پیگیری کند و حالا لازم است تا ساز و کار کسب درآمد برای باشگاهها و همچنین نقش سازمان لیگ و سازمان صداوسیما به طور دقیق مشخص شود.
بدون شک تمام باشگاههای ایران مثل پرسپولیس که امروز متذکر شد، خواهان نظارت و اعمال نظرشان در نحوه تدوین و اجرای مقررات برای درآمدزایی از طریق حق پخش هستند و باید دید طی هفتهها و ماههای آینده چطور این کار انجام میشود.