لالیگا یک میلیارد یورویی شد؛ رئال مخالف است!

ورزش 3/لالیگا رکورد یک میلیارد یورو برای حق پخش تلویزیونی هر فصل را شکست. با اینکه همه باشگاهها راضی نیستند، از جمله رئال مادرید.
لالیگا اعلام کرد که حق پخش تلویزیونی فصلهای ۲۰۲۷-۲۸ تا ۲۰۳۱-۳۲ را با رشدی قابلتوجه و ارزشی بیش از یکهزار میلیون یورو، یک میلیارد یورو، برای هر فصل به موویاستار پلاس و دازن واگذار کرده است. این فرایند پس از باز شدن پاکتهای مزایده در مقر شورای عالی ورزش و بررسی نهاد کنترلکننده لالیگا نهایی شد. ارزش کل قرارداد جدید 5/250 میلیارد یوروست؛ رقمی بالاتر از 4/950 میلیارد یوروی دوره قبل که افزایش ۶ درصدی را نشان میدهد. با احتساب قراردادهای HORECA، لالیگا هایپرموشن، پخش آزاد و خلاصهها، مجموع رقم قرارداد از 6/135 میلیارد یورو عبور میکند که در مجموع رشد ۹ درصدی نسبت به قرارداد قبلی را نشان میدهد.
این نتیجه در فضایی بهدست آمده که رقابت برای فروش حق پخش شدیدتر از همیشه است؛ بهویژه با فرمت جدید لیگ قهرمانان و افزایش تعداد بازیها. لالیگا معتقد است قرارداد پنجساله ثبات بیشتری ایجاد میکند و انگیزه سرمایهگذاری در محتوا را بالا میبرد. رشد بخشهای جانبی هم چشمگیر است: درآمد HORECA از ۵۰۰ به ۶۵۰ میلیون یورو رسیده (۳۰ درصد افزایش) و لالیگا هایپرموشن از ۱۲۵ به ۱۷۵ میلیون یورو (۴۰ درصد افزایش).
طبق ساختار جدید، هر هفته پنج مسابقه توسط موویاستار پلاس و پنج مسابقه توسط دازن پخش خواهد شد؛ بدون احتساب سه هفته انحصاری که قبلاً در اختیار موویاستار بود. این اپراتور که اخیراً حق پخش لیگ قهرمانان، لیگ اروپا و لیگ کنفرانس را هم تصاحب کرده، حالا جایگاهش را به عنوان غول پخش تلویزیونی فوتبال اروپا تثبیت کرده است.
در رأیگیری نهاد کنترل تلویزیونی لالیگا، اتلتیکومادرید از توافق حمایت و آن را راهی برای ثبات و دیدهشدن بیشتر فوتبال اسپانیا توصیف کرد ولی رئال مادرید رأی مخالف داد. درآمد حق پخش برای برخی باشگاهها تا ۸۰ درصد کل بودجهشان را تشکیل میدهد و اهمیت این قرارداد را دوچندان میکند.
خاویر تباس، رئیس لالیگا، این توافق را «خبری عالی» توصیف کرد و گفت در دورانی که بسیاری از لیگها ارزش خود را از دست میدهند، رشد ۹ درصدی و عبور درآمد داخلی از 6 میلیارد یورو، نشانه قدرت محصول لالیگاست. او سه دلیل اصلی این موفقیت را ارتقای مداوم کیفیت تصویری، مبارزه فراگیر با دزدی محتوای پخش و پیشبینی شرایط جدید یوفا و جلو انداختن زمان مزایده عنوان کرد؛ مجموعهای که باعث شد لالیگا در یکی از رقابتیترین بازارهای تاریخ، جایگاه خود را تثبیت کند.

















