برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

سعادتمند در قمار ایتالیایی؛ یا استرا یا هیچ!

منبع
ورزش 3
بروزرسانی

ورزش 3/ هنوز 24 ساعت از صعود استقلال به فينال جام حذفي و بُرد شيرين در ضربات پنالتي مقابل رقيب ديرين نگذشته بود که فرهاد مجيدي در اعتراض به مدير باشگاه از سرمربيگري استقلال استعفا کرد.
خبر استعفاي اينستاگرامي مجيدي به حدي شوکه آور بود که واکنش هاي بسيار زيادي را از هواداران استقلال در فضاي مجازي شاهد بوديم و نسخه جديدي از دو قطبي را در اردوگاه آبي ها به وجود آورد. بر کسي پوشيده نيست که مجيدي از ابتدا نيز با انتصاب سعادتمند به عنوان مدير عامل استقلال مخالف بود مجيدي در همان روزها به عبدالرضا موسوي و حتي اسماعيل خليل زاده نزديک تر بود و حتي پس از انتصاب سعادتمند نيز بيش از يک ماه طول کشيد تا نخستين ديدار بين مدير عامل جديد و سرمربي استقلال صورت گيرد. البته در اين ملاقات نيز سعادت مند بر خلاف معمول، پيش قدم شد و به محل تمرينات استقلال رفت تا ديداري را با سرمربي تيمش انجام دهد.
از آن پس، مجيدي تلاش داشت تا مخالفت علني با مدير عامل نداشته باشد و از جانب سعادت مند نيز تلاش ويژه اي صورت گرفت تا همه چيز را عادي نشان دهد اما واقعيت چيز ديگري بود.
اختلافات کهنه!
پيام عذرخواهي سعادتمند در اينستاگرام پس از اعتراض تماشاگرها به نتايج استقلال، ميانجي گري براي بخشش چند بازيکن ياغي که مورد غضب سرمربي واقع شده بودند، اختلاف مجيدي با مسئول تدارکات تيم، غيبت معنا دار سرمربي در کنفرانس هاي مطبوعاتي پيش و پس از مسابقه و همچنين کشمکش در برکناري و سپس بازگشت نافرجام محمد نوري فر به عنوان مدير رسانه اي به نيمکت استقلال، تنها گوشه اي از جدال هاي پنهان و آشکار سعادتمند و مجيدي طي اين چند ماه بود.
واقعيت اين است که اين دو نفر، از فروردين تا شهريور، يکديگر را به سختي تحمل مي کردند تا شايد فرجي براي رهايي از اين همکاري ناخواسته شکل بگيرد. بعنوان مثال محمد نوري فر مديررسانه‌اي تيم به همراه تيم به مشهد سفر کرد و حتي نامش نيز به عنوان مدير رسانه اي وارد ليست شد اما ديديم که باشگاه در مقابل اين خواسته سرمربي ايستادگي کرد و حتي مخالفت با بازگشت نوري فر را به گردن وزارت ورزش انداخت.

يکي ديگر از اختلافات اين دو چهره، به ليست مورد نظر استقلال براي فصل آينده مربوط مي شود که سعادتمند و معاونش چندين بار مصاحبه کرده و مدعي شدند که هنوز هم ليستي از جانب سرمربي به آنها تحويل داده نشده است. البته بحث درباره اين که مجيدي اين ليست را داده و يا خير، جاي تناقض دارد زيرا چند مصاحبه از مديران استقلال طي هفته هاي گذشته موجود است که اشاره به تلاش در بازار نقل و انتقالات طبق ليست سرمربي دارد. همچنين مجيدي نيز در آخرين پُست اينستاگرامي، به ليست مورد نظر اشاره داشت و سعادتمند را بابت عدم تمديد قرارداد با اسامي داخل ليست، مورد سرزنش قرار داد. به عبارت ديگر، سعادتمند مي گويد که ليست فصل بعد از جانب مجيدي به طور رسمي به باشگاه داده نشده و مجيدي نيز مدعي است که اين ليست را به باشگاه داده است. در اين بين، کدام يک حقيقت را نمي گويد؟
تصميم استعفا از قبل گرفته شده بود؟
بعد از دربي، سعيد رمضاني سرپرست تيم استقلال اعلام کرد که بنا به دلايلي، در پايان جام حذفي از استقلال جدا خواهد شد و چند ساعت بعد نيز شاهد استعفاي مجيدي بوديم. حتما به خاطر داريد که رمضاني چند هفته پيش اعلام کرد که مجيدي در پايان فصل، يک مصاحبه مفصل را با همه خبرنگارها انجام خواهد داد و مسايل زيادي را بيان مي کند. رفتار سرد مجيدي با سعادتمند و اختلافات بين آنها به قدري ريشه دار است که شايد بتوان موضوعاتي همچون ليست فصل آينده و سفر به ايتاليا را صرفا بهانه اي براي استعفاي فرهاد دانست. آيا مجيدي از مدت ها قبل تصميم به استعفا گرفته بود؟ فراموش نکنيم که سعادت مند هيچ گاه در مصاحبه هاي خود، به طور قاطع از مجيدي به عنوان مربي فصل بعد استقلال ياد نکرد و بسيار زيرکانه و تلويحي، ادامه حضور وي را به نتايج در پايان همين فصل منوط کرد. با توجه به خصوصيات اخلاقي که از فرهاد سراغ داريم، آيا هيچ شانسي براي حل و فصل اين اختلافات و بازگشت ولو موقت او به اردوي تيمش وجود دارد؟
مذاکره اي براي تخفيف يا بازگشت؟
سفر نابه‌هنگام مديرعامل استقلال به ايتاليا در آستانه دربي، همچون بنزيني بود که به روي اين آتش ريخته شد و حتي پيروزي در دربي هم نتوانست اين شعله را خاموش کند. البته برخي معتقدند که برد استقلال باعث شد تا مجيدي دست بالاتر پيدا کرده و با اعتماد به نفس بيشتري استعفا دهد تا آقاي مدير عامل را آچمز کند. واکنش هاي متفاوتي به حوادث اخير صورت گرفت که گروهي از هواداران طرف سعادت مند و گروهي ديگر نيز طرف مجيدي را گرفتند. انتقادات از سفر سعادتمند به ايتاليا به اين دليل است اين سفر در آستانه دربي باعث به هم ريختن تمرکز بازيکن ها و مربيان گرديد و حواشي را افزايش داد.
البته سعادتمند زمان اين سفر را توجيه کرده و صدور رواديد در اين مقطع زماني را خارج از اختيار خود دانست. او سفر خود براي ديدار با استراماچوني را خارج از اختيارات شخصي دانسته و و تصويب هيئت مديره را دليل اين اقدام معرفي کرد. اما براي فرهاد مجيدي هيچ کدام از اين استدلال هاي وي  قابل قبول نبود و او ديگر تاب اين شرايط را نداشت. البته کمتر کسي مي تواند بپذيرد که اين سفر دراز و پر ماجراي سعادتمند، فقط براي تخفيف گرفتن از استراماچوني باشد زيرا اين مربي ايتاليايي با تنظيم شکايت نامه خود، قطعا همه مبلغ قراردادش را با حکم فيفا به دست خواهد آورد و حتي يک غرامت سنگين را نيز طلب کرده و به طور منطقي، دليلي براي تخفيف به باشگاه استقلال وجود ندارد. شايد مديرعامل قصد داشت تا با سفر به ايتاليا و مذاکره با استراماچوني، شرايط بازگشت وي را فراهم بسازد تا از اين طريق، يک محبوبيت فوق العاده را براي خود رقم بزند.
هفت خوان رستمِ حاج احمد!
حال اين پرسش مطرح مي شود که آيا سعادت مند با مجوز وزارت ورزش به اروپا سفر کرد؟ حتي در صورت توافق مالي با استراماچوني مبني بر بازگشت به استقلال طي يک قرارداد جديد، آيا سعادت مند مي تواند قانون ممنوعيت استخدام مربيان و بازيکن هاي خارجي را وتو کند؟ آيا سعادت مند نمي توانست سفر خود به اروپا را مخفي نگه دارد؟ آيا پس از افشاي خبر سفر او به ايتاليا، سعادتمند نمي توانست اين موضوع را تکذيب و يا حتي دليل سفر خود را يک موضوع ديگر بيان کند تا جلوي اين حواشي را بگيرد؟ چه نيازي به انتشار خبر و تاييد رسمي سفر به اروپا در سايت و کانال رسمي باشگاه بود؟ چرا مدير عامل استقلال در مصاحبه تلويزيوني با برنامه ورزش و مردم، آتش اختلافات را شعله ور تر ساخت؟  در هر صورت،  نبايد از اين نکته غافل شد که سرمربي استقلال در فصل آينده هر شخصي اعم از استراماچوني يا غير استراماچوني باشد، اين باشگاه بايد مبلغ هنگفتي را به اين مربي بپردازد و حتي در صورت حضور اين مربي ايتاليايي روي نيمکت آبي هاي پايتخت، اين مبلغ پرداختي کاهش مي يابد. سعادت مند طي مصاحبه با برنامه ورزش و مردم مدعي شد که در صورت بازگشت استرا، حدود يک ميليون يورو صرفه جويي مي شود. از همين جمله اش مي توان درک کرد که او با هدف ثبت يک قرارداد جديد با استراماچوني به ايتاليا رفته است.
طلاق سوم!
 از متن استعفاي مجيدي مي توان استنباط کرد که او بابت سفر مدير عامل به ايتاليا بسيار خشمگين بوده و آن را «اقدامي عوام فريبانه براي تخريب جايگاه سرمربي تيم» دانست. البته منتقدان مجيدي نيز در فضاي مجازي کم نيستند و بسياري از آنها اين تصميم سرمربي استقلال را عجولانه، غير منطقي و خود خواهانه توصيف مي کنند. آنها چنين استدلال مي کنند که مجيدي حداقل بايد تا پايان فينال جام حذفي دندان روي جگر مي گذاشت و به خاطر شرايط تيمش، فداکاري و صبوري به خرج مي داد. عده اي ديگر نيز معتقدند سرمربي مستعفي استقلال مي بايست با سعادتمند وارد گفت و گو مي شد و به جاي استعفا در فضاي مجازي، اين مسئله را طي يک جلسه پنهاني و حضوري با مديران باشگاه، حل و فصل مي کرد. اين گروه از هواداران، جدايي ناگهاني مجيدي را با دو مورد مشابه در دوران فوتبالش مقايسه کرده و معتقدند که شماره 7 محبوب سکوها، باز هم مانند دفعات پيشين، يک ضربه بزرگ را با جدايي خود به استقلال وارد آورد.
گلايه مجيدي در متني که منتشر کرد، به مصاحبه هاي سراسيمه سعادتمند پس از دربي اشاره داشت و عدم تشکر مدير عامل از وي بابت نتايج خوبي که به دست آورد. هواداران مجيدي معتقدند که سعادتمند و برخي اعضاي هيئت مديره مدت ها منتظر بودند تا مجيدي را برکنار کنند و گزينه مورد نظر خود را به جاي او بياورند. حتي کمپين مجازي که چند هفته پيش در صفحات اينستاگرامي سعادت مند و استراماچوني ايجاد شد و درخواست بازگشت اين مربي ايتاليايي را مطرح کرد، مورد تشکيک و ترديد هواداران مجيدي قرار گرفت و آن کمپين را يک جريان ساختگي براي ايجاد فشار به روي فرهاد مي پندارند.
باخت- باخت يا برد- برد؟

با توجه به همه اين توضيحات، اين پرسش مطرح است که در اين بازي ظريف و دوگانه سعادتمند- مجيدي، چه کسي بازنده و چه کسي برنده است؟ شايد هم بتوان اين بازي را باخت- باخت و حتي برد- برد تصور کرد. اين بازي هنگامي باخت- باخت خواهد بود که سعادتمند نتواند به وعده هاي خود مبني بر ساختن يک تيم رؤيايي عمل کرده و استراماچوني را به روي نيمکت استقلال بياورد. در اين صورت، استقلال هم مجيدي را(که تاکيد کرده فينال آخرين مسابقه اوست) از دست داده و هم به استراماچوني نمي رسد که اين موضوع موجب خشم همه هواداران استقلال چه موافقان و چه مخالفان مجيدي مي شود. در اين بازي باخت- باخت، اگر استقلال جام حذفي را از دست بدهد و در ليگ قهرمانان آسيا هم نتايج مطلوبي نگيرد، قطعا بسياري از هواداران اين تيم، مجيدي را سرزنش خواهند کرد که چرا تيمش را نيمه کاره رها کرد. از طرفي، اين بازي مي تواند به بازي برد- برد براي سعادتمند و مجيدي تبديل شود اگر مدير عامل استقلال از هفت خوان رستم عبور نمايد و استراماچوني را به نيمکت استقلال باز گرداند که در اين صورت، يک نام ماندگار بين هواداران خواهد شد.
البته موافقان مجيدي معتقدند که او به موقع استعفا کرد و دست مديران باشگاه را در پوست گردو گذاشت زيرا آنها مي خواستند با نام و اعتبار او بازي کرده و پس از توافق با استراماچوني، او را کنار بگذارند اما فرهاد بعد از پيروزي در دربي و فاتحانه با ميل خود از استقلال کنار رفت و کسي نتوانست او را کنار بگذارد. گذشت زمان ثابت خواهد کرد که کدام طرف در اين شطرنج ظريف و رندانه، پيروز خواهد شد.
استرا و ديگر هيچ؟!
چيزي که در اين بين مغفول مانده، سرنوشت خود تيم است که عملا در اين دعواها رها شده و سرگردان به نظر مي رسد. سعادتمند روي لبه تيغ گام بر مي دارد و به خوبي مي داند که استعفاي مجيدي کار او را سخت تر کرده و حالا بايد تمام وجود و اعتبارش را صرف بازگشت استراماچوني کند وگرنه بزرگ ترين ضربه را خواهد خورد. حالا که مجيدي قصد ندارد بماند، هواداران استقلال بعيد است که به کسي جز استراماچوني رضايت بدهند و تجربيات چند ماهه اخير نشان داد که نشستن روي نيمکت استقلال براي هر مربي ديگر در اين شرايط و جو موجود، يک نوع خودکشي است.
 افکار عمومي هواداران فقط به دنبال تکرار خاطرات خوش استراماچوني بوده و بسيار بعيد است که هر کدام از گزينه هاي داخلي چه با تجربه و چه بي تجربه، بتواند آنها را خشنود سازد. بازتاب مذاکره سعادتمند در يکي از رسانه هاي معتبر ايتاليايي باعث شد تا همگان به اين نتيجه برسند که مذاکرات بين طرفين بسيار جدي بوده اما هنوز هم نمي توان با قاطعيت و اطمينان، از بازگشت استراماچوني صحبت کرد.
سعادتمند بهتر از هر کسي مي داند که براي بازگشت استراماچوني به جز بحث راضي کردن اين مربي و وکلايش، بايد يک قرارداد جديد را با رقمي بالاتر از گذشته امضا کند و براي دست يابي به اين هدف، نياز به جلب رضايت خيلي ها در داخل کشور دارد. شايد او مي خواست همه اين مراحل را چراغ خاموش و به موازات حضور مجيدي روي نيمکت استقلال طي کند اما استعفاي فرهاد، همه چيز را به هم ريخت. اکنون فقط يک انتخاب براي مدير عامل استقلال باقي مانده است؛ يا استراماچوني و يا هيچ؟!


ما را در کانال تلگرامي «کانال ورزش» دنبال کنيد

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره