نماد آخرین خبر

چرخش از ایتالیا به آلمان

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
چرخش از ایتالیا به آلمان

دنياي اقتصاد/ الکس هم مثل استراماچوني به دلار پول مي‌گيرد و همه شرايط يک مربي خارجي را دارد اما از نظر قانون غلط و پرحفره فدراسيون، مشکلي براي کار در ايران نخواهد داشت؛ چرا که ايراني‌الاصل است!

«پرونده بازگشت آندره‌آ استراماچوني به استقلال بسته شد. از همان ابتداي طرح نام مربي ايتاليايي توسط مديران استقلال، اين شائبه وجود داشت که آنها درصدد هستند با سود بردن از اين موج خبري، جريان عبور از فرهاد مجيدي را تسهيل کنند. بين مجيدي و احمد سعادتمند، مديرعامل باشگاه استقلال اختلافات فاحشي وجود داشت؛ تا جايي که تنها چند دقيقه بعد از شکست آبي‌ها در فينال جام حذفي، باشگاه با صدور يک بيانيه پايان کار فرهاد و آغاز تلاش‌ها براي بازگرداندن استراماچوني را اعلام کرد. فقط با توسل به اين خبر بود که مي‌شد هواداران استقلال را آرام و اميدوار نگه داشت. با اين حال نهايتا استقلالي‌ها اعلام کردند اين پرونده مختومه است و آنها روي ساير گزينه‌ها تمرکز خواهند کرد.
يک شکست قابل پيش‌بيني
مهم‌ترين دليل طرح‌شده توسط باشگاه براي به بن‌بست رسيدن مذاکرات با استراماچوني، ماجراي ممنوعيت حضور مربيان خارجي در ايران است؛ مقرراتي که يک ماه پيش هم وجود داشت و همين مساله، استدلال مديران استقلال را باطل مي‌کند. در حقيقت آنها زماني براي جذب دوباره استرا خيز برداشتند که مي‌دانستند قانون اجازه بازگشت مرد ايتاليايي را نخواهد داد. الان هم بسياري بر اين باورند که باشگاه استقلال پشت اين محدوديت پنهان شده و حتي اگر منع قانوني هم در کار نبود، آنها نمي‌توانستند استراماچوني را راضي به بازگشت کنند. همين حالا خود مربي ايتاليايي و نزديکانش ادعا مي‌کنند در طول هفته‌هاي گذشته هيچ پيشنهاد و تلاش جدي براي حصول توافق صورت نگرفته است. در ايران هم برخي مديران مياني فدراسيون و حتي يکي مثل علي فتح‌الله‌زاده، مديرعامل پيشين آبي‌ها به دفعات خطاب به استقلالي‌ها گفتند: «شما استراماچوني را به تهران بکشانيد، ما هر طور شده قراردادش را مي‌بنديم.» با اين حال واضح بود که چنين توان و چه بسا اراده‌اي وجود ندارد. استقلال فقط مي‌خواست مدتي زمان بخرد و تب‌وتاب هواداران فروکش کند که همين اتفاق هم رخ داد.
درود بر شما؛ به اميد ديدار!
در حال حاضر گزينه جديد باشگاه استقلال براي هدايت اين تيم الکس نوري است که پيش‌تر يکي، دو گزارش در موردش نوشته بوديم. مديران استقلال در حالي مذاکره با نوري را تاييد کرده‌اند که بعيد است اين اتفاق طي همين يکي، دو روز رخ داده باشد. به احتمال زياد همان روزهايي که راجع‌ به بازگشت استراماچوني به هواداران وعده داده مي‌شد، ارتباط‌هاي اوليه با نوري هم برقرار شده است. جالب اين که همزمان با تاييد استقلال، مربي ايراني - آلماني هم با انتشار ويدئويي کوتاه از خودش در فضاي مجازي، به زبان فارسي به مخاطبان گفته: «درود بر شما. براي دويدن بيرون آمده‌ام. به اميد ديدار.» ديداري که شايد به زودي در تهران محقق شود. نکته بامزه اينجاست که الکس هم مثل استراماچوني به دلار پول مي‌گيرد و همه شرايط يک مربي خارجي را دارد اما از نظر قانون غلط و پرحفره فدراسيون، مشکلي براي کار در ايران نخواهد داشت؛ چرا که ايراني‌الاصل است! در اين مدت به دفعات اسم نوري به‌ عنوان گزينه هدايت تيم‌هاي مختلف ايراني بر سر زبان‌ها افتاده بود. به‌ عنوان مثال بهمن ۹۶ سپاهان براي جذب اين مربي در ميانه‌هاي ليگ هفدهم اقدام کرد اما مذاکرات به‌دليل درخواست مالي بالاي نوري به جايي نرسيد. در آن زمان گفته مي‌شد دستمزد پيشنهادي الکس ۹۰۰ هزار دلار است؛ عددي که از سوي مديران وقت تيم اصفهاني تاييد يا تکذيب نشد.
بدترين احتمال
و اما هولناک‌ترين بخش داستان اين است که به هر دليلي شرايط همکاري با الکس نوري هم فراهم نشود. در اين صورت انتخاب سرمربي براي استقلال سخت‌ترين کار دنيا خواهد شد. آنها همه گزينه‌هاي احتمالي را از دست داده‌اند. نکونام و فکري در فولاد و نساجي مانده‌اند و منصوريان هم راهي تراکتور شد. آيا قرار است بار ديگر مظلومي و مرفاوي به نيمکت اين تيم برگردند، يا اين فرهاد مجيدي است که با تغيير مديريت جايگاهش را پس مي‌گيرد؟ با شناختي که از اتمسفر فوتبال ايران داريم، در صورتي‌ که يک مربي ايراني جاي مجيدي را بگيرد، بايد بيشترين فشار ممکن را تحمل کند. شکل عزل فرهاد مجيدي شبيه پايين کشيده‌شدن علي دايي در تابستان ۹۰ بود و هيچ بعيد نيست برخورد هواداران استقلال با جانشين مجيدي هم مثل برخورد آن زمان پرسپوليسي‌ها با حميد استيلي باشد.
آخرين اميد؛ استرا و لوگوي استقلال
در حالي که باشگاه استقلال طي يک بيانيه رسمي پرونده بازگشت استراماچوني را مختومه اعلام کرد، ديروز سرمربي ايتاليايي با تغيير عکس پروفايلش خبرساز شد. قضيه از اين قرار است که استراماچوني در نرم‌افزار اجتماعي واتس‌اپ عکس پروفايلش را تغيير داده و تصويري از يک مشت با حک لوگوي استقلال بارگذاري کرده است. اين مساله بار ديگر موجب اميدواري هواداران به جذب مربي ايتاليايي شده. يادتان باشد در فوتبال ايران حتي غير ممکن هم «غير ممکن» نيست!»


ما را در کانال تلگرامي «کانال ورزش» دنبال کنيد

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره