نماد آخرین خبر

بی‌سلیقگی فوتبال ایران/ از نصب بنر تا عکس با کانال کولر

منبع
ايسنا
بروزرسانی
بی‌سلیقگی فوتبال ایران/ از نصب بنر تا عکس با کانال کولر

ايسنا/ باشگاه‌هاي ايراني در بسياري از بخش‌ها ضعف دارند و غيرحرفه‌اي هستند. يکي از اين بخش‌ها جايي است که بازيکنان و سرمربيان جديد به رسانه‌ها و هواداران معرفي مي‌شوند، البته به بدترين شکل ممکن.
از هر زاويه‌اي که به فوتبال ايران نگاه کنيم حرفه‌اي نيست. از کل تا جزء فوتبال و باشگاه‌هاي ايران دچار نقص‌هايي است که چهره بسيار زشتي به جهانيان مخابره مي‌کند. يکي از مواردي که باشگاه‌هاي حرفه‌اي در دنيا به آن اهميت مي‌دهند بخش مولتي‌مدياي باشگاه است. بخشي که وظيفه ساخت و انتشار کليپ‌هاي جذاب از بازيکنان، تمرينات، سفرها و مواردي از اين دست را دارد. همچنين عکاسي و ساخت پوسترهايي از بازيکنان و عوامل تيم برعهده اين بخش است. افرادي که در اين بخش کار مي‌کنند بايد در شاخه‌هايي مثل گرافيک، عکاسي، تدوين و فيلم‌برداري آموزش ديده باشند و تبحر داشته باشند. علاوه بر مباحث فني داشتن ذوق و ديد هنري براي کار کردن در اين بخش لازم است. 
در روزهايي که تيم‌هاي فوتبال چه در ايران چه در خارج از کشور مشغول جذب بازيکنان جديد يا تمديد قرارداد هستند، بخش ضعيف ديگري از فوتبال ايران خودش را نشان داده است. باشگاه‌هاي اروپايي وقتي با يک بازيکن جديد قرارداد مي‌بندند به زيباترين شکل ممکن او را به هواداران و مردم دنيا معرفي مي‌کنند. باشگاه‌هاي اروپايي با ساخت تصاوير زيبا از لحظه امضاي قرارداد بازيکنان جديدشان اين موضوع را تبديل به يک اتفاق  مهم مي‌کنند.
مراسم معارفه هم که ديگر جاي خود دارد. هرچند اين روزها به دليل شيوع بيماري کرونا معارفه با حضور هواداران انجام نمي‌شود اما در گذشته تصاوير معارفه بازيکنان اروپايي را مي‌ديديم و لذت مي‌برديم. در شرايط فعلي هم باشگاه‌ها براي خوش‌آمدگويي به بازيکنان جديدشان سنگ تمام مي‌گذارند. مثلا براي باشگاه بارسلونا فرقي ندارد که با ستاره بزرگي مثل آنتوان گريزمان قرارداد بسته يا يک بازيکن ۱۷ ساله. همين چند وقت پيش بود که بارسلونا براي معارفه "پدري" از اسطوره باشگاه يعني آندرس اينيستا خواست تا در روز معارفه با او تماس ويدئويي بگيرد و برايش آرزوي موفقيت کند چون اينيستا الگوي دوران کودکي و نوجواني پدري بوده است. همين حرکت زيبا در رسانه‌ها بازخوردهاي بسيار مثبتي داشت و پدري را در همان ابتدا از يک بازيکن ناشناخته به بازيکني مورد توجه رسانه‌ها تبديل کرد. همين توجه رسانه‌ها اگر با کيفيت بالاي بازيکن همراه شود مي‌تواند براي باشگاه در نهايت صرفه اقتصادي داشته باشد. همين موارد جزئي است که در نهايت شاکله يک باشگاه را مي‌سازد و تفاوت‌ها را ايجاد مي‌کند.
ضعف باشگاه‌هاي ايراني در پوشش خبري نقل و انتقالات
اگر در اين چند روز اخبار مربوط به نقل و انتقالات ايران را دنبال کرده باشيد قطعا متوجه اين ضعف در بين باشگاه‌هاي ايران شده‌ايد. البته بعضي از باشگاه‌ها مثل سپاهان سعي مي‌کنند تصاوير بهتري از بازيکنان جديدشان مخابره کنند اما در تصاوير اين باشگاه‌ها هم نقاط ضعف بسياري وجود دارد. 
کار را با باشگاه پرسپوليس شروع مي‌کنيم که مسئولانش هميشه ادعا مي‌کنند پرهوادارترين تيم آسيا هستند. آيا لازم نيست چنين باشگاهي بازيکنانش را به شکل بهتري معرفي کند؟ با هم نگاهي مي‌اندازيم به تصاوير اوليه باشگاه پرسپوليس از خريدهاي فصل جديد.




 


در اين عکس‌ها کاملا مشخص است که عکاس نه شناختي از منبع نور دارد و نه نورسنجي. کيفيت بد نورپردازي در اين تصاوير کاملا مشهود است. همچنين باشگاه پرسپوليس براي زمينه اين عکس‌ها از يک بنر بي‌کيفيت استفاده کرده که حتي زحمت نداده‌اند آن را درست نصب کنند تا چين نخورد.
از اين‌ها که بگذريم مي‌رسيم به نحوه ايستادن سرپرست و بازيکن جديد باشگاه. اين دو نفر طوري ايستاده‌اند که لوگوي باشگاه و اسپانسر را پوشانده‌اند. اگر قرار بود اين لوگوها ديده نشوند چرا اصلا روي بنر چاپ شدند؟ اگر قرار بود ديده شوند چرا عکاس به اين مساله توجهي نکرده است؟ 
در تصوير سوم، عکاس از يک کادربندي صحيح و اصولي و مقدماتي عاجز است. اين تصويري است که روي خروجي باشگاه پرسپوليس قرار گرفت. در اين تصوير مشخص نيست سقف، صندلي، ميکروفون و بخشي از ميز چرا ديده مي‌شوند؟ يعني عکاس نمي‌داند هر جزئي از عکس مي‌تواند پيغامي داشته باشد. در اين تصوير هم ضعف نورپردازي ديده مي‌شود و باز هم نحوه قرار گرفتن رسول‌پناه و حامد لک طوري است که لوگوهاي روي بنر را پوشانده است.
پرسپوليس تنها باشگاهي نيست که در اين بخش ضعف دارد. حالا نگاهي مي‌اندازيم به تصاويري که باشگاه فولاد در صفحه اينستاگرامش براي توافق با بازيکنان جديد و قديمي منتشر کرده است.
باشگاه فولاد سعي کرده با انتخاب يک بخش مشخص از اتاق و عکس گرفتن در آن بخش ذهن مخاطب را درگير کند تا بيننده با ديدن تصوير حتي نيازي به خواندن نوشته‌هاي روي عکس نداشته باشد و متوجه شود که اين عکس مربوط به باشگاه فولاد است اما آيا نمي‌توانستند بخش ديگري را انتخاب کنند؟ بخشي که در آن نقشه جغرافيا وجود نداشته باشد؟ چه لزومي دارد در تصويري که يک باشگاه از توافق با بازيکنانش منتشر مي‌کند نقشه جغرافيا هم ديده شود؟ اگر بخواهيم خيلي جزئي نگاه کنيم حتي داکت‌هاي روي ديوار و پريزهاي برق هم از جذابيت تصوير کم مي‌کند. همچنين اشتباه باشگاه پرسپوليس را باشگاه فولاد هم تکرار کرده و با پوشاندن پرچم‌هاي ايران، باشگاه و شرکت فولاد حضور اين پرچم‌ها را در تصوير بي‌معني کرده است.



 

 
باشگاه سپاهان که يکي از بزرگ‌ترين باشگاه‌هاي ورزشي ايران است و به گواه بسياري از اهالي ورزش ساختار منظم و منسجمي دارد هم در اين بخش عملکرد بسيار خوبي ندارد و نمره متوسط مي‌گيرد.
سپاهاني‌ها هم يک جاي تقريبا مشخص براي معرفي اعضاي جديد باشگاه دارند اما نحوه نورپردازي و کادربندي سپاهاني‌ها هم غير اصولي است و کيفيت خوبي ندارد. با اين حال در بعضي از تصاوير منتشر شده توسط اين باشگاه برخي از موارد رعايت شده‌اند اما اين يک رويکرد مشخص نيست چرا که در همه تصاوير ديده نمي‌شود. مثلا اين دو تصوير را نگاه کنيد.


در تصوير اول که مناسب‌تر از تصوير دوم است، سرمربي جديد باشگاه يعني نويدکيا با شال گردن اين باشگاه کنار محمدرضا ساکت ايستاده و پرچم باشگاه و ايران پوشانده نشده‌اند اما نگاه نويدکيا و ساکت به اين دوربين نيست و مشخص است که دوربين ديگري را نگاه مي‌کنند اما چرا باشگاه سپاهان از اين عکس استفاده کرده است؟ کادربندي اين عکس هم نمره خوبي نمي‌گيرد و قاب عکسي که در بالاي تصوير شماره يک است، تصوير را نامنظم کرده است. وجود پريزهاي برق روي ديوار هم به سادگي و در عرض چند دقيقه با استفاده از نرم‌افزار فتوشاپ قابل پاک شدن هستند.
در تصوير دوم همه اعضاي هيات مديره در کنار اين دو نفر قرار گرفتند که همين موضوع باعث پوشيده شدن پرچم‌ها شده است. واقعا چه لزومي دارد براي معرفي سرمربي جديد تصويري از سوي باشگاه منتشر شود که همه اعضاي هيات مديره در آن حضور دارند؟ در اين تصوير هم اجزاي اضافه مثل ميز و پريز برق ديده مي‌شوند.
باشگاه گل‌گهر که سرمايه‌گذاري خوبي در فوتبال کرده فصل جديد را با يک مربي مطرح يعني امير قلعه‌نويي شروع مي‌کند. چند روز پيش از اعلام رسمي خبر پيوستن قلعه‌نويي به گل‌گهر در محافل ورزشي صحبت‌هايي در اين خصوص شنيده مي‌شد اما همه منتظر اعلام رسمي آن بودند. اعلام رسمي انتخاب يک مربي در سطح قلعه‌نويي بايد به چه صورت باشد؟ عکسي که مي‌بينيد اولين عکس منتشر شده از حضور و توافق قلعه‌نويي با مسئولان باشگاه گل‌گهر است. دريچه و کانال کولر را کجاي دلمان بگذاريم؟


 ملوان، پيشتاز در بين باشگاه‌هاي ايراني
يکي از باشگاه‌هايي که سعي دارد در اين بخش عملکرد خوبي داشته باشد ملوان بندر انزلي است. مشخص است که تيم عکاسي ملوان سعي دارند عکس‌ها و کليپ‌هاي اصولي و جذابي را براي معرفي نفرات جديد باشگاه توليد کنند که در اين زمينه تا حدود زيادي موفق بوده‌اند.

باشگاه‌هاي خارجي، تفاوت از زمين تا آسمان
حالا با هم نگاهي مي‌اندازيم به عکس‌هاي باشگاه‌هاي خارجي براي معرفي و انتشار خبر عقد قرارداد با نفرات جديد. خودتان مي‌توانيد با مقايسه اين عکس‌ها به غيرحرفه‌اي بودن باشگاه‌هاي ايراني در اين بخش هم پي ببريد.


ما را در کانال تلگرامي «کانال ورزش» دنبال کنيد

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره