برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

لژیونرهای ایرانی راه درستی را در اروپا انتخاب کرده‌اند؟

منبع
ايسنا
بروزرسانی
لژیونرهای ایرانی راه درستی را در اروپا انتخاب کرده‌اند؟

ايسنا/ با بالاگرفتن تب لژيونر شدن، خيلي از فوتباليست‌هاي ايراني راهي ليگ‌ها و تيم‌هاي درجه پايين اروپايي شده‌اند و به نظر مي‌رسد انگيزه‌هاي مادي روي هدف‌هاي فوتبالي آن‌ها سايه انداخته است.

چند سالي است که شمار فوتباليست‌هاي ايراني در خارج از کشور افزايش يافته و در حال حاضر شمار زيادي از بازيکنان تيم ملي را هم لژيونرها تشکيل مي‌دهند؛ لژيونرهايي که هيچ يک (به جز جهانبخش) در پنج ليگ‌ معتبر اروپا بازي نمي‌کنند.
در واقع، بعد از پشت سر گذاشتن دوران قحطي لژيونر و روي کار آمدن کارلوس کي‌روش به ايران، فوتباليست‌هاي جوان براي پيشرفت در فوتبال راهي ليگ‌هاي درجه دو و سه اروپايي شدند و برخي از آن‌ها توانستند با کيفيت بالاي بازي خود، پيشرفت کنند و به تيم‌هايي در ليگ‌هاي معتبر دست پيدا کنند.
با اين حال بخش عمده‌اي از فوتباليست‌هاي ايراني نه تنها پيشرفت نکردند، بلکه براي بقا در فوتبال اروپا راهي ليگ‌هاي درجه پايين‌تر و بعضا نيمکت‌نشين شدند. اين وضعيت با افزايش قيمت ارز و درآمد مالي همراه با وضعيت معيشتي بهتر براي فوتباليست‌ها در خارج از کشور تشديد شد و در حال حاضر چندين فوتباليست جوان و آينده‌دار راهي ليگ‌هاي درجه پايين شده‌اند که در بيش‌تر بازي‌هاي تيم‌شان هم به ميدان نمي‌روند.
نگاه به آمار لژيونرهاي شاغل در خارج از کشور نشان مي‌دهد که اکثر اين فوتباليست‌ها نه تنها در ليگ‌هاي معتبري مانند لاليگا، ليگ‌ برتر، بوندس ليگا، لوشامپيونه و سري آ بازي نمي‌کنند بلکه در ليگ‌هاي برتر ساير کشورها هم در بهترين تيم‌ها حضور ندارند و دلايل مادي روي انگيزه‌هاي فوتبالي آن‌ها سايه انداخته است.
*جايگاه تيم‌ها و ليگ‌هايي که به مقصد فوتباليست‌هاي ايراني تبديل شده‌اند
کنفدراسيون فوتبال اروپا (يوفا) در رده‌بندي ليگ‌هاي اروپايي، ليگ‌هاي کشورهايي مانند پرتغال، روسيه، بلژيک و اوکراين را در رده ششم تا نهم قرار داده است که چند بازيکن ايراني در اين مسابقات حضور دارند اما بازيکنان ديگري هم در کشورهاي دانمارک، يونان و کرواسي شاغل هستند که طبق رده‌بندي يوفا، به ترتيب در جايگاه چهاردهم، هجدهم و بيستم قرار گرفته‌اند. فوتبال ايران در کشوري مانند آذربايجان هم نمايندگاني دارد که در رتبه ۲۶ يوفا جاي گرفته است.
به جز اين يوفا به رده‌بندي تيم‌هاي اروپايي نيز پرداخته است که پورتو با داشتن مهدي طارمي، در رتبه نوزدهم و زنيت با سردار آزمون در رتبه بيست و دوم قرار گرفته‌اند.
وضعيت ساير لژيونرهاي ايراني و تيم‌هاي‌شان در اروپا به اين شرح است:
۱۹ – پورتو پرتغال (مهدي طارمي)
۲۲- زنيت روسيه (سردار آزمون)
۴۰- خنت بلژيک (ميلاد محمدي)
۴۹- دينامو زاگرب کرواسي (صادق محرمي)
۹۲- آاِک آتن يونان (کريم انصاري‌فرد)
۱۱۵- زوريا اوکراين (الله‌يار صيادمنش)
۱۲۸- ماريتيمو پرتغال (امير عابدزاده و علي عليپور)
۱۴۷- شارلوا بلژيک (کاوه رضايي و علي قلي‌زاده)
۱۷۰- ترابزون اسپور (سيدمجيد حسيني)
اين فهرست بر اساس نتايج تيم‌ها در ليگ‌هاي باشگاهي کشورهاي‌شان تنظيم شده که طبيعتا معيار مناسبي براي سنجش قدرت و کيفيت تيم‌ها در مقايسه با تيم‌ها در کشورهاي ديگر نيست. در واقع باشگاهي مانند برايتون که در ليگ برتر انگليس فعاليت دارد در اين فهرست جاي ندارد و ساير بازيکناني ايراني در اين فهرست جاي گرفته‌اند.

با اين حال در فهرست کنوني، بازيکناني وجود دارند که مدت‌ها از آخرين بازي رسمي‌ آن‌ها براي تيم‌هاي‌شان مي‌گذرد و در بهترين حالت در تيم‌شان نيمکت‌نشين هستند. در واقع از نظر کيفيت، سامان قدوس با حضور در ترکيب اصلي تيم برنتفورد در چمپيونشيپ انگليس (دومين سطح فوتبال انگليس) در مقايسه با خيلي از لژيونرهاي ايراني شاغل در سطح اول فوتبال کشورهايي که گفته شد، در وضعيت به مراتب بهتري به سر مي‌برد و سطح بالايي از رقابت را تجربه مي‌کند.
نکته جالب اين است که برخي از لژيونرها که در ليگ‌هاي درجه سه اروپا بازي مي‌کنند، در انتظار براي حضور در تيم ملي و گرفتن جاي بازيکنان باکيفيت شاغل در ليگ برتر ايران هم هستند؛ کما اين که برخي از فوتباليست‌ها و تيم‌هاي ايراني از نظر کيفيتي در سطح بالاتري نسبت به برخي از اين تيم‌هاي خارجي هستند.


ما را در کانال تلگرامي «کانال ورزش» دنبال کنيد

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره