برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

چرا ساعی از کوره در رفت؟

منبع
مهر
بروزرسانی

مهر/ «شي هاپ چانگ» تکواندو در حالي بعد از ۳۲۶ روز براي برگزاري رقابتهاي ليگ برتر پهن شد که حواشي متعدد آن کليه نکات مثبت و خوب آن را تحت شعاع قرار داد.

نوزدهمين دوره رقابت‌هاي ليگ برتر تکواندو باشگاههاي کشور با حضور ۹ تيم در دو گروه ۴ و ۵ تيمي به صورت فشرده برگزار شد. شيوع ويروس کرونا باعث شد تا مسئولين برگزاري تصميم به برگزاري ليگ با سبک و سياقي جديد بگيرند. تصميمي که با وجود هزينه‌هاي مضاعف با استقبال تيم‌ها مواجه شد و در نهايت مسابقات در مدت دو هفته برگزار و در پايان چهار تيم با عملکردي بهتر نسبت به ساير رقبا راهي مرحله نيمه نهايي شوند.
مرحله مقدماتي اين رقابت‌ها از چند جهت قابل بررسي است که به لحاظ برگزاري دو روي متفاوت داشت. هفته اول با حضور تيم‌هاي مطرح و مدعي در بهترين شکل ممکن و بدون حاشيه برگزار شد و هفته دوم اما متفاوت و پر از حاشيه! هفته اول تحت شعاع درگذشت ملي پوش سابق و مربي مس کرمان، مرحوم محمد بابادي قرار گرفت و هفته دوم نيز با حاشيه‌هايي چون اعتراض، درگيري و… همراه بود.
تأثير دوري از ميدان مبارزه
بازگشت تکواندوکاران به «شيء هاپ چانگ» پهن شده در خانه تکواندو خالي از اشکال فني نبود. به عبارت ساده‌تر دوري يک ساله تکواندوکاران در ميدان مبارزه به خوبي تأثير خود را به تصوير کشيد. اغلب تکواندوکاران با وجود آمادگي بدني مناسب، به لحاظ فني شرايط آرماني نداشتند و اين موضوع را خوبي مي‌شد در ساق تکواندوکاران و تکنيک‌هايي که اجرا مي‌شد ديد. تکواندوکاران در ماه‌هاي گذشته اغلب تمرينات بدنسازي را پشت سر گذاشتند و با کمترين کار فني و دوري از مسابقات پاي به آوردگاه ليگ گذاردند و به گواه اکثر کارشناسان حاضر در سالن، مبارزات چنگي به دل نزد. اين ناآمادگي حتي در ميان داوران نيز مشاهده شد.
مشکل بزرگي به نام محافظ الکترونيکي
در جريان مسابقات خيلي از تکواندوکاران يا حتي مربيان به «هوگو» يا همان محافظ الکترونيکي ايراد گرفتند. شايد مسئولان برگزاري با ادعاي حمايت از توليد داخلي بخواهند اعتراضات و اشکالات را ناديده بگيرند. ولي بايد قبول کنند که اين توليدات داخل با استانداردهاي بين‌المللي فاصله زيادي دارد و اين موضع در ثبت امتيازات روي ضربات مختلف به خوبي مشهود بود.
مدعيان سنتي در مرحله نهايي
در پايان مرحله مقدماتي تيم‌هاي شهرداري ورامين و مس کرمان از گروه يک و تيم‌هاي لوازم خانگي کن و فرمانيه از گروه دوم جواز صعود به مرحله نهايي را کسب کردند. در اين بين صعود سه تيم شهرداري، مس و کن قابل پيش بيني بود و فقط فرمانيه معادلات را برهم زد و در حضور دانشگاه آزاد با هدايت سلطاني راد و استفاده از تکواندوکاران تيم انصراف داده پاس ناجا نتايج خوبي گرفت و با شايستگي راهي فينال شد.
برنامه مرحله نهايي
در حالي که قرار بود ديدارهاي مرحله نهايي به صورت گروهي برگزار شود، سازمان ليگ تغيير رويه داد و برگزاري مسابقات به صورت ضربدري را در دستور کار قرار داد تا اول اسفند ماه لوازم خانگي کن با مس کرمان و شهرداري ورامين با فرمانيه ديدار کنند. تيم‌هاي برنده به فينال مي‌روند.
حضور ملي‌پوشان
در اين دوره بر خلاف چند سال گذشته تمامي ملي‌پوشان و چهره‌هاي شناخته شده تکواندو در قالب تيم‌هاي مختلف به ميدان رفتند و در مواردي هم با شکست مواجه شدند. نکته ديگر اينکه با حضور کادر فني تيم ملي در سالن انگيزه جوانان با آتيه براي ارائه مبارزات ديدني دو چندان شد و همين جوانان برابر ملي‌پوشان مبارزات خوبي به نمايش گذاشتند.
حذف دانشگاه آزاد نتيجه جوان‌گرايي
حذف تيم مدعي و قابل احترام دانشگاه آزاد را بايد بزرگترين حادثه دور مقدماتي عنوان کنيم. تيمي که با هدايت خليفه و ايمانزاده سال‌ها در ليگ برتر مدعي بوده و عناوين قهرماني زيادي هم در کارنامه دارد. دانشگاه به جاي هزينه‌هاي سنگين براي خريد چهره‌هاي ملي پوش، دست به جوان‌گرايي زد و از داشته‌هاي خود استفاده کرد و البته که تاوان اين جسارت و جوان‌گرايي با چاشني چند بدشانسي از جمله آسيب ديدگي آرمين هاي پور پيش از بازي نخست، نرسيدن به نيمه نهايي بود. مطمئن هستيم که جواب اين اعتماد به جوانان، بازگشت تيمي قدرتمند از دانشگاه آزاد به ليگ برتر خواهد.
شايسته‌هاي حذف شده
در ميان تيم‌هايي که از دور مسابقات حذف شده و جواز حضور در مرحله نيمه نهايي را کسب نکردند بايد به تيم‌هاي فتح صدر البرز و استقلال از گروه يک و پارسيان البرز از گروه دوم اشاره کرد. تيم‌هايي که با اتکا به جوانان خوش آتيه، نمايش خوبي داشتند و در مصاف با بزرگان و تيم متمول ليگ ثانيه‌ها را از دست داده و رفتند تا براي سال‌هاي آتي تجهيز شده به ليگ بازگردند. در اين بين البرزي‌ها بدون ستاره کار بزرگي کرد.
بابادي اخلاق مداري با زباني سرخ
حادثه رانندگي براي مربي فقيد مس کرمان را بايد يکي از نقاط تاريک ليگ برتر ۹۹ ناميد. مرحوم محمدرضا بابادي مربي اصفهاني مس کرمان جمعه گذشته ۱۹ ديماه بعد از پايان مسابقات ليگ و در مسير بازگشت به اصفهان دچار سانحه رانندگي شد و به ديار باقي شتافت. ملي پوش سابق تکواندو که سال‌ها براي حضور در تيم ملي تلاش کرد و مورد بي مهري حتي در استان خود قرار گرفت. وي مشکلات تکواندو را به راحتي و بدون در نظر گرفتن ملاحظات خاص بيان مي‌کرد و همين موضوع باعث شد تا با وجود شايستگي‌هاي زياد به حق خود در تکواندو نرسد. مربي زحمت کشي که سال‌ها مي‌توانست براي تکواندو ايران مفيد باشد. روحش شاد

اعتراضي که چاشني حاشيه‌ها شد
در مبارزات روز جمعه ۲۶ ديماه دانشگاه آزاد بعد از ارائه ارنج تيم و درست دقايقي قبل از شروع ديدار با پارسيان البرز به مشکل بزرگي به نام آسيب ديدگي آرمين هادي پور مواجه شد و پس از توافق با مسئولان تيم حريف، صفرخانلو را جايگزين کرد. اما اين موضوع با اعتراض فرمانيه مواجه شد. اعتراض که به دليل عدم مديريت صحيح در نهايت منجر به برخورد هادي ساعي به دبير سازمان ليگ شد.
بدون شک رفتار هادي ساعي به هيچ عنوان درست نبود و قابل دفاع نيست. ولي حاشيه‌اي که مي‌شد خيلي ساده مديريت شود، به حاشيه‌اي بزرگ تبديل شد که تا مدت‌ها تکواندو را سر زبان‌ها انداخت. ولي سوال و تعجب از آنجاست کميته قضايي که اينقدر سريع در مورد ساعي حکم محروميت داد، نمي‌توانست موضوع اعتراض فرمانيه را در همان زمان خودش بررسي و نتيجه را اعلام کند؟ دبير فدراسيون، سخنگوي کميته فني، رئيس سازمان تيم‌هاي ملي، رئيس سازمان ليگ همه و همه در سالن بودند و نتوانستند موضوع را مديريت کنند، واقعاً روز جمعه جاي خالي بزرگ‌تري که در چنين مواردي بتواند تأثيرگذار باشد، سخت خالي به چشم آمد!
تخريب ساعي چرا؟
هادي ساعي روز جمعه اشتباه کرد و در بالا هم نوشتيم که قابل دفاع نيست، ولي تخريب او چرا؟ سايت‌ها و فضاي مجازي منتسب به برخي افراد داخل فدراسيون چرا بايد با اسطوره خود چنين برخورد کنند؟ اين نوع تحليل‌هاي تخريبي و اظهار نظرهاي برخي افراد معلوم الحال در تکواندو اين موضوع را در ذهن هر خواننده‌اي ايجاد مي‌کنند که همه مسائل و موضوعات از پيش طراحي شده و هدفمند روي اعصابش رفتند. واقعاً خودشان هم باور دارند که ساعي به دليل دير معرفي شدن چنين واکنشي داشته؟ آيا ساعي در سالني که نام خانه تکواندو را دارد و البته که جز تکواندوکاران بيننده‌اي ديگر ندارد، نياز به معرفي دارد که بر آن اصرار داشته باشد؟ به نظر آقايان آيا اين بهانه‌اي بچگانه نيست؟ چرا کسي در فدراسيون از خود نمي‌پرسد چه کرديم با هادي که او تاب تحمل نداشت و چنين بيرون زد؟ ساعي براي ورزش ايران و تکواندو کشور چهره‌اي ماندگار است که کارهاي خوب از جمله فروش مدال‌ها در زمان زلزله بم و مدال‌هاي با ارزشش بخصوص تک مدال طلاي المپيک پکن که آبروي ورزش ايران را خريد هيچگاه از ياد مردم قدرشناس ايران نخواهد رفت.


ما را در کانال تلگرامي «کانال ورزش» دنبال کنيد

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره