برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

چک لیست مشکلات مدعی بزرگ قهرمانی لیگ برتر ایران

منبع
ورزش 3
بروزرسانی
چک لیست مشکلات مدعی بزرگ قهرمانی لیگ برتر ایران

ورزش 3/ اميرحسين فرخ‌مهر ،فوتبال نويس قديمي در همه اين سالها حتي يک بازي استقلال را هم از دست نداده است.او در يادداشتي مفصل نکات جالبي را از شرايط امروز تيم محمود فکري برشمرده است.
مربيگري در استقلال يک حق نيست ، يک امتياز است که ضمن شايستگي ، اقبال يک مربي بايد خيلي بلند باشد تا شاهين خوشبختي اين چنين بر شانه اش بنشيند و نام او به عنوان مربي يکي از دو قطب سنتي فوتبال ايران بر سر زبان ها بيافتد .
استقلال خيلي خوشحال است که با محمود فکري که از جمله وفادارترين بازيکنان سال هاي گذشته اش است ، به صدر جدول ليگ رسيده است . صدرنشيني در هفته هاي نخستين که اگر به هفته آخر قد دهد ، به طلسم چند ساله اخير اين قديمي ترين تيم حاضر به يراق  فوتبال ايران مهر باطل مي زند تا دست هوادارن اين تيم به جام برسد . اما خوشحال تر از استقلال ، بايد خود محمود فکري باشد که مربي گري اش در تيم محبوب تهراني را با خوش مهره ترين استقلال چند سال گذشته آغاز کرده است .
با اين وجود ، استقلال صدر نشين ، هنوز نتوانسته است دل هواداران اش را به دست آورد و فارغ از باخت به سايپا که مي توانست در هفته هاي گذشته هم رقم بخورد ، نوع بازي آبي هاي تهراني است که با پز بازي با سه مهاجم ، کم ترين خاطر خواهي را از خود راضي نکرده اند.درباره استقلال و به عنوان يک تماشاگر حرفه اي چند کلام حرف حساب با محمود فکري که دوستي مان به بيش از سه دهه مي رسد ، دارم که اميدوارم  پس از خواندن ، دستيارانش را هم به خواندن اين چند خط سفارش کند. البته به شرط حسابي بودن اين حرف ها !

زوج دفاع مياني

اما آقاي فکري عزيز که در دو بازي اخر تيم ات به ترکيب دانشگر و مرادمند در دفاع وسط رسيده اي و اتفاقا نه با خود و نه با سايرين به هماهنگي قابل قبولي نرسيده اند ، انتطار مي رود که بيش از به رخ کشيدن نقاشي هاي دست و پاي شان ، مهارت شان را به رخ بکشند و اين ممکن نيست مگر اين که پيش از اينان ، تيم مربيگري استقلال ، خوش فکر تر از هميشه ، با پرهيز از رويا پردازي و بد خواه نخواندن منتقدين " فوتبال " را هم چاشني " بازي " تيم شان کند.
آقاي فکري ! به شاگردان ات بياموز که وظيفه دارند تا همان طور که خود را از ويروس منحوس کرونا محفوظ مي دارند ، موظف اند تا با پرهيز از هر نوع رفتار مخاطره آميز، يک فصل کم تر مصدوم  و کم کارت قرمز را براي تيمشان به يادگار بگذارند تا شما مجبور نشوي در هر بازي يک زوج جديد را  روانه دفاع وسط کني .
راجع به دانشگر که حتما بازي اش در دفاع چپ سوء تفاهم بوده و تکرار نخواهد شد ، بايد گفت که مثل پژمان منتظري که سال ها در اين پست بازي مي کرد ، از معدود دفاع وسط هاي فوتبال ايران است که وقتي از پوشش زوج کناري اش خاطر جمع مي شود ، با رساندن خود به عرض هافبک هاي وسط در شرايطي که در مخمصه حريف گير افتاده اند ، به مدد دوستان اش مي آيد تا با دريافت پاس ، از لو رفتن توپ جلوگيري کند و هم اين که در اوج حملات ، به ناگهان به محوطه هيجده قدم حريف مي رسد که در اين اتفاق ، به دفعات چه با پا و چه با سر گلزني هم کرده است.نمونه غير استقلالي اين بازيکنان و در سطح بالاتر ، يحي گل محمدي پرسپوليسي بود و يا حتي سهراب بختياري زاده خود استقلالي ها که چون مهارت حفظ توپ شان خوب بود ، منجر به برتري عددي در ميانه زمين مي شدند و البته که با سرک کشيدن به خط حمله ، گلزني هم مي کردند .
درنهايت ، تکليف استقلال با دفاع وسط ها بايد مشخص و معلوم شود. دو نفر بيش تر فيکس نمي توانند بازي کنند و دو نفر ديگر خيلي هم بايد خوشحال باشند که در تيم شما که سال ها بيش ترين نفر را در تيم ملي داشته است ، ذخيره نشين باشند .فکري در اين باره نبايد  رودربايستي کند و قرارهم نيست دل همه به دست بيايد.
عارف غلامي
عارف غلامي مي تواند با بهبود تکنيک فردي ، نيز تحصيل بيش تر تاکتيک هاي فردي در موقعيت خط دفاعي ، به يک بازيکن قابل اعتنا در تيمي چون استقلال بدل شود . يک ذخيره قابل اتکا که مي تواند در خط دفاعي با بازي در تمام موقعيت ها ، نقش آچار فرانسه را بازي کند و چه بسا در يک خط جلوتر هم در روز مبادا به عنوان ذخيره قابل اتکا به کار آيد . از ويژگي هاي چشم نواز غلامي ، بازي با تمام وجود است و اين که علاقه اي به زير توپ زدن ندارد که اين دومي براي تيمش دردسر ساز هم شده است اما با افزايش تکنيک فردي و آگاهي از تاکتيک هاي فردي موقعيت يک مدافع و تمرين بيش از سايرين در پيش و پس از تمرين مي تواند به نقطه قوت او بدل شود.شايد غلامي که اتفاقا از سرعت خوبي بهرمند است ، حتما بايد خصوصيات بازي در کناره هاي خط را بر ويژگي هاي امروزي اش بيافزايد که براي بازي در تيمي مثل استقلال چاره اي جز آن ندارد ، چه اين که پيش تر در دو جناح راست و چپ خط دفاعي هم بازي کرده است و تماشاگران هم دلهره اي از بازي پر ريسک اش در کناره ها ندارند .
محمد نادري ؛ سرگردان است
وقتي تکليف هافبک چپ در تيم استقلال معلوم نيست ، همين مي شود که با محمد نادري محجوب و ماخوذ به حيا شده .نادري وبقيه قرار بوده که با بازي در استقلال ، نمره فوتبال شان اگر بالاتر نرود ، پايين هم نيايد . سردرگمي تاکتيکي تيم استقلال ، نمره نادري را به کم ترين در جمع تيم تان رسانده است .راجع به نادري اين اتفاق نيفتاده و نشاني از فوتباليست مورد نظر کي روش نيست ! دليل اش هم روشن است.
استقلال در طول محمد نادري يعني در هافبک چپ ، علاقه اش به بازي دادن به نفرات غير تخصصي است که آخرين آن مهدي قائدي است ! چرا ؟

نادري قرار است با چه کسي اوورلپ کند ؟ برتري عددي چگونه در سمت چپ استقلال شکل مي گيرد ؟ نادري با چه کسي ؟ زوج سازي ، دو به يک سازي بين نادري و قائدي صد سال ممکن نيست ، همين طور با ساير بازيکنان غير تخصصي در هافبک چپ و بيچاره نادري که مانده است چه کار بکند ! بماند که در موضع دفاع هم هافبک چپ هاي غير تخصصي ، جز زحمت و تداخل مسئوليت حرف ديگري براي اين دفاع چپ تيم شان ندارند .
مثل نادري ، وريا هم در طول خودش و در کناره هاي زمين ، اثري از يار خودي نمي بيند چرا که هافبک راست استقلال ، اصلا هافبک راست نيست و همه جا هست جز سر خط راست زمين . آقاي فکري چرا هافبک هاي چپ و راست ات را از مهاجمين انتخاب کرده اي ؟

هافبک چپ
فرشيد اسماعيلي راست پا که بهترين مکان بازي اش در پشت مهاجمان است اگر قرار باشد سر خط بازي کند ، بهترين هافبک چپ‌ استقلال است که با خاصيت بازي با بيرون پاي راست اش هم در برداشتن يار مستقيم اش در اين سمت زمين موفق است و هم در رساندن خود به زاويه هفت متر و موقعيت گلزني .
فرشيد اسماعيلي ، مجيد نامجو مطلق نيست که با داخل پاي راست اش دريبل زن باشد و از اين رو هافبک راست نيست . مثل اسماعيلي ، داريوش شجاعيان چپ پا است که اگر قرار به بازي در ميانه زمين نباشد ، بهتر است که هافبک سر خط راست باشد تا هافبک سمت چپ‌ . او هم با بيرون پاي چپ اش ، فوتباليست تر است تا بازي با داخل پاي چپ اش .
به عبارت ديگر اين دو در جناح مخالف پاي تخصصي شان فوتباليست اند و به دفعات اين مهم را نشان داده اند و البته به شرطي که قرار به بازي شان در کنار خط طولي باشد ، چه اين که هر دو نقش هافبک پشت مهاجمين را بهتر از هر نقش ديگري ادا مي کنند .


بازي بد استقلال با حريف ازبک را در جام قهرماني باشگاه هاي آسيا به خاطر بياوريد که توان چند ثانيه حفظ توپ را دليل عدم رعايت همين نکات مهم ازدست داده بودند به طوري که فرشيد اسماعيلي با همه هنر حفظ توپ اش ، عملا در جناح راست سوهاني بود بر اعصاب بينندگان اش و البته خودش هم در معرض بيش ترين انتقادها قرار گرفته بود و اين در حالي بود که در اين بازي بد اصلا تقصيري نداشت و اگر و تنها اگر مربي تيم جاي او را با رضاوند عوض مي کرد ، همه تيم نفس راحتي مي کشيد و وريا غفوري هم در اين سردرگمي چيدمان ، مصدوم نمي شد .‌
فوتباليست ها بهتر از تماشاگران مي دانند که در صورت افت روحي ، درصد احتمال مصدوميت شان چه آسان بالا مي رود و در آن مسابقه که چند ثانيه حفظ توپ به آرزو تبديل شده بود ، کاپيتان تيم که از بازي هافبک جلوتر از خود ، يعني اسماعيلي اعصاب اش خورد شده بود چه راحت مصدوم شد.
در اهميت بازي در جناح مخالف در برخي از بازيکنان همين بس که مهدي قايدي ، ستاره اين روزهاي تيم تان هر اندازه که گوش چپ خوبي است ، گوش راست متوسطي است و اين را زودتر از سايرين استراماچوني فهميد و حتي شفر هم با آزمون و خطاي زياد به اين نتيجه رسيد که خود يک تفاوت مهم بين اين دو بود.

البته من که هر چه به صفحه تلويزيون چشم انداختم ، نفهميدم که چه کسي در کجاي زمين بازي مي کند و با دوستانم هم که اتفاقا از کارشناسان درجه يک فوتبال هسنند ، در حين بازي تماس تلفني داشتم تا بلکه آن ها بگويند در اين چيدمان عجيب ، شرح وظايف چگونه است اما آن ها هم سر در نياورده بودند.
دو هافبک دفاعي
يازي با دو هافبک دفاعي از آن پرسش هاي بي پاسخ فوتبال ما است حتي درتيم ملي .چه کسي قرار است در تيم هايي که دو بازيکن با خصوصيات جنگندگي را در ميانه زمين و در کنار هم بازي مي گيرند ، پاس بدهد ؟ هيچ کس !
از آن مهم تر ، در مقابل چه تيم هايي چنين تصميمي توجيه دارد ؟ تيم بالاي جدول ، پايين جدول ؟  تفاوت بازي در زمين خودي و زمين تيم ميزبان چه مي شود ؟
شرايط جدول چه تاثيري دارد ؟استقلال فکري حتما بايد اين پرسش ها را لحاظ کند .در مقابل تيمي که آماده گل خوردن است ، چه لزومي به تعدد عناصر دفاعي و غير پا به توپ و پاس نده است ؟

در همين بازي با تراکتور وقتي نقش مهدي پور را  در دقايقي از بازي شجاعيان پا به توپ که اتفاقا اعتبارتنه هم دارد ، بازي کرد ، به ميانه زمين اين تيم سر و سامان داد تا استقلال بداند که جاي علي کريمي پر شدني است.بازي با دو هافبک دفاعي در عرض هم که از زمان کي ، در تيم پرسپوليس هم که سوداي تکرار قهرماني دارد ، يک ايراد اساسي است اما شايد آن ها که از داشتن بازيکن خلاق محروم هستند ، توجيهي براي اين تصميم سان دارند اما براي اين خوش سليقگي  دراستقلال هيچ دليل محکمه پسندي نيست .
در بازي با سايپا ، بازي کند و بي اثر بازيکن مورد علاقه تان ، مهدي پور که شوت هايش را در ذوب آهن جا گذاشته است ، نود دقيقه ادامه داشت اما شجاعيان تعويض شد .
بازي در عرض هم ريگي و مهدي پور در بازي با سايپا  که جز تداخل مسئوليت و کند کردن بازي تيم ، نفعي نداشت دليل اول خستگي به اصطلاح مهاجمين استقلال بود که هر چه بيش تر دويدند ، کم تربه توپ رسيدند .
۴-۳-۳ با يک فوروارد
در بيش از چهار دهه گذشته استقلال تنها با مربيگري اصغر شرفي با سه مهاجم بازي کرده است ، برهان زاده در راست ، چنگيز گوش چپ و‌مهاجم نوک هم مظلومي . البته پيش ازآن هم گاه گاهي استقلالي ها با داشتن عزيز دسترس در نوک حمله با سه فوروارد بازي مي کردند اما اين که روش اصلي شان سه فوروارده باشد فقط به شرفي پر دل و جرات مربوط مي شد . استقلال شرفي به خودش دروغ نمي گفت که اسما با سه مهاجم بازي کند اما رسما با يکي .
استقلال فکري در دو بازي گذشته با اعلام سه مهاجم در تيم اصلي در عمل با يک مهاجم بازي کرده است و ارسلان مطهري به همراه قايدي هافبک هاي راست و چپ اين تيم بودند تا گوش راست و چپ ! هافبک هاي غير اين کاره که جاي هافبک هاي حرفه را  اشغال کرده اند.

از فکري عزيز مي پرسم ، پيش از اين که به استقلال برسي ، قايدي را مهاجم مي دانستي يا هافبک . ارسلان مطهري چه طور؟البته فکري از دوندگي بالايش رضايت کامل دارد اما او در فوتبال ما به هافبک معروف است يا مهاجم !
اگر قرار به هافبک بازي کردن مطهري و قايدي باشد که ساير هافبک هاي استقلال حتي در پست غير تخصصي شان هم از اين دو تازه وارد ، هافبک تر اند .
در بازي با تراکتور ، اين خلاقيت هاي فردي بود که به چشم آمد و حددافل تا پيش از گل نخست ، حرفي از کار تيمي چشم نواز در فاز تهاجمي نبود و اين برخلاف اظهار نظرهاي کادر فني استقلال است که از سياه نمايي منتقدين اظهار گله مندي مي کنند . در بازي با سايپا هم ايضا و خلاقيت هاي فردي هم تحت تاثير چيدمان " پست مدرن " جايش را به لو دادن هاي پر تعداد داده بود.
حرف اين است که بازي با دو مهاجم کلاسيک خيلي بهتر از بازي  با سه مهاجم کاغذي است که نه تکليف سايرين اعم از دفاع راست ودفاع چپ با اين دو هافبک غير اين کاره معلوم است و نه تکليف سه هافبک وسط زمين که کم ترين انتخابي براي پاس دادن ندارند .چه اصراري به حضور توام سه مهاجم معروف در زمين است ، وقتي با دور کردن دو تا از سه تاي شان از هيجده قدم حريف ، عملا با يک فوروارد بازي مي کنيد !



در بازي با تراکتور کم ترين لمس توپ‌ مربوط به قايدي بود که در جريان بازي گم شده بود و اين در حالي است همه تيم بايد طوري بازي کند تا بازيکني مثل قايدي بيش از سايرين صاحب توپ شود. از اين گذشته ، قايدي وقتي بوي گل مي دهد که پشت محوطه هيجده قدم حريف به توپ برسد و نه پشت هجده قدم خودي‌! اين چه تاکتيکي است که جان بچه را در دعواهاي وسط زمين مي گيرد ! رساندن توپ به قايدي در زمين خودي و او را با جثه کوچک اش وارد کتک کاري کردن نه فقط فايده اي ندارد بلکه زمينه را براي هجوم به ساق پاي طلايي اش آسان مي کند و اگر قايدي در اين گير و دار از بين برود ، پاسخ تان چيست ؟ مگر او هافبک چپ است که وقت و جان و سرمايه خودتان و تيم را به حراج مي گذاريد.
مطهري هم هافبک راست نيست و در پست غير تخصصي اش هرز مي دود . او هم کلافه شده است و البته که هيچ کدام نمي توانند از اين وضع ، ابرو کج کنند.يا واقعا ۳-۳-۴ بازي کنيد يا مراقب سرمايه هاي تان باشيد و يکي از اين سه را بنا بر مقتضيات بازي روي نيمکت بنشانيد که ذخيره طلايي تيم تان هستند .
*حرف آخر
در باره استفلال فکري که مدعي اول قهرماني اين فصل است ، حرف هاي ديگري هم است که خواهم نوشت ، به خصوص اين که با خبر خوبي که کنفدراسيون فوتبال آسيا داد ، حالا مستقيما به ليگ قهرمانان امسال راه پيدا کرده است و حيف است که اين مجموعه شيک با مربي خوش اخلاق اش از مهم ترين جام باشگاهي آسيا کوتاه بماند.‌
راستي اين خبر آخر(افزايش سهميه آسيايي) پاسخ به آن هايي است که دائم مي گويند ، کنفدراسيون فوتبال آسيا با فوتبال ما سر ناسازگاري دارد .از آن چيزهايي که فقط مال ذهن ماست و وجود خارجي ندارد.
تا بعد .


ما را در کانال تلگرامي «کانال ورزش» دنبال کنيد

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره