برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

درباره تیم پیش‌بینی‌ناپذیرِ فکری؛ سلاطین نوسان!

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
درباره تیم پیش‌بینی‌ناپذیرِ فکری؛ سلاطین نوسان!

آخرين خبر/ «هميشه اين‌طور نيست که ببازيم و صدرنشين بمانيم». اين جمله مهدي قايدي، به خوبي نشان مي‌دهد که اين ستاره وضعيت امروز استقلال را درک مي‌کند. حالا سپاهان در جدول رده‌بندي ليگ مثل يک مدعي جدي به استقلال نزديک شده و يک لغزش ديگر کافي است تا صدر جدول دوباره از دست‌هاي فکري و تيمش ليز بخورد. آبي‌ها امروز با يک رقيب سرسخت روبه‌رو مي‌شوند. حريفي که در دو فصل گذشته، هيچ‌وقت «بازنده» ساده‌اي نبوده و هميشه با جديت زيادي روبه‌روي تيم‌هاي بزرگ ظاهر شده است.

به گزارش روزنامه توسعه ايراني؛ اگر سه بازي اخير استقلال را کنار هم قرار بدهيد، به ندرت مي‌توانيد نشانه مشترکي بين آنها پيدا کنيد. مساله فقط رسيدن به برد، باخت و تساوي در سه جدال اخير نيست. مساله نوع نمايش‌هاي تيم فکري در اين سه نبرد است. استقلال در دربي، نمايش کاملا متوسطي را پشت سر گذاشت. آنها در شروع بازي درخشان بودند و يک نيمه فوتبال‌شان را به حريف تحميل کردند اما در نيمه دوم دچار تنزل شدند و سپس در لحظات پاياني، دوباره ورق را به سود خودشان برگرداندند. اگر عملکرد استقلال در شهرآورد مجموعا قابل قبول ارزيابي شود، عملکرد اين تيم در زمين تراکتور فراتر از حد انتظار بوده است. استقلال در يادگار امام، به شکل درخشاني بازي را کنترل کرد و با دقت و تمرکز زياد و استفاده خوب از موقعيت‌ها، حريف را در معرض يک شکست سنگين قرار داد. تيم فکري در اين جدال درست مثل قهرمان‌ها ظاهر شد و نشان داد که پتانسيل زيادي براي بردن جام قهرماني دارد اما همه اين تصورات با شکست خانگي برابر سايپا فرو ريختند. اين اولين شکست محمود فکري در يک مسابقه خانگي در ليگ برتر به شمار مي‌رفت. او با استقلال و حتي پيش از آن با نساجي چنين تجربه‌اي را پشت سر نگذاشته بود.
استقلال برابر سايپا، موقعيت‌هاي نسبتا خوبي خلق کرد اما در مجموع نمايش بسيار ضعيفي داشت و نتوانست روبه‌روي نارنجي‌ها، حرف خاصي براي گفتن داشته باشد. اگر اين سه نمايش را در کنار هم بگذاريم، بيشتر از هر چيزي متوجه «نوسان» تيم فکري مي‌شويم. تيمي که در سه ديدار گذشته يک بار متوسط، يک بار عالي و يک بار بسيار ضعيف ظاهر شده است. اينکه آنها در ادامه فصل بيشتر کدام نوع نمايش را در زمين پياده کنند، نتيجه پايان فصل را براي اين تيم مشخص خواهد کرد. براي بردن اين ليگ سخت، حساس و فشرده، آنها بايد هميشه به خوبي ديدار با تراکتورسازي نشان بدهند.
بخش مهمي از نوسان استقلال، به سبک بازي تيم‌هاي رقيب اين تيم مربوط مي‌شود. آنها روبه‌روي يک تيم هجومي مثل تراکتورسازي که به لحاظ تاکتيکي اصلا تيم پيچيده‌اي به نظر نمي‌رسد، دست بالا را دارند. روبه‌روي پرسپوليس هم که براي حمله کردن به زمين مي‌آيد، اين تيم مشکل چنداني با گل‌زني ندارد اما در جدال با حريفي مثل سايپا که اساسا به فوتبال تدافعي معتقد است، شرايط براي تيم فکري پيچيده مي‌شود. حريف امروز آنها نيز چنين تيمي است. تيمي که در درجه اول با فلسفه دفاعي وارد زمين خواهد شد و براي کسب حداقل يک امتياز از استقلال، همه منافذ را روي اين تيم خواهد بست.
در چنين شرايطي، کيفيت فردي بازيکنان بسيار تعيين‌کننده به نظر مي‌رسد. براي مثال هرويه ميليچ در جدال هفته سوم ماشين‌سازي و در شرايطي که حملات استقلال به هيچ وجه به سرانجام نمي‌رسيدند، با يک ضربه ايستگاهي تماشايي دروازه حريف را باز کرد. يا مهدي قايدي که با حرکات فردي‌اش در دربي، تيم را از شکست نجات داد. با اين حال چنين حرکاتي هميشه قابل پيش‌بيني نيستند و اگر نتيجه‌بخش نباشند، تيم در مسير ناکامي قرار مي‌گيرد. نفت مسجدسليمان در اين فصل به لحاظ دفاعي يکي از بهترين‌هاي ليگ برتر بوده و در 12 بازي گذشته فقط 9 گل دريافت کرده است. تا اينجا فقط استقلال و پرسپوليس (با بازي‌هاي کم‌تر) آمار دفاعي بهتري نسبت به تيم مجتبي حسيني داشته‌اند.
با اين حال اين تيم در زمينه گل‌هاي زده، عملکرد درخشاني نداشته و اين فصل فقط 9 گل به ثمر رسانده‌است. آن هم در حالي که آبي‌ها تا همين هفته موفق به زدن 16 گل در ليگ برتر شده‌اند. پيروزي پرگل برابر شهرخودرو و تساوي مقابل ذوب، نفتي‌ها را با روحيه خوبي آماده نبرد با استقلال مي‌کند. هرچند که آنها قبل از اين دو نبرد، دو شکست متوالي را در ليگ تجربه کرده بودند.
در مسير بردن ليگ براي استقلال، هيچ مسابقه کم‌اهميتي وجود ندارد. شکست دادن نفت مسجدسليمان هم از اين جهت مهم است که مي‌تواند صدرنشيني آنها را در ليگ برتر حداقل براي يک هفته ديگر تمديد کند. تيم فکري براي قهرمان شدن، بايد از نوسان اين هفته‌ها فاصله بگيرد.
در مسير بردن ليگ براي استقلال، هيچ مسابقه کم‌اهميتي وجود ندارد. شکست دادن نفت مسجدسليمان هم از اين جهت مهم است که مي‌تواند صدرنشيني آنها را در ليگ برتر حداقل براي يک هفته ديگر تمديد کند. تيم فکري براي قهرمان شدن، بايد از نوسان اين هفته‌ها فاصله بگيرد. البته که چند لغزش هم در اين مسير کاملا طبيعي خواهد بود اما اگر اين لغزش‌ها به يک روند ثابت تبديل شوند، اوضاع کمي گره مي‌خورد و استقلال به تدريج از هدفش دور خواهد شد. براي فراموش کردن شکست مقابل سايپا، هيچ راهي بهتر از شکست دادن نفت در زمين حريف پيش روي اين باشگاه قرار ندارد.


ما را در کانال تلگرامي «کانال ورزش» دنبال کنيد

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره