برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

سرمربی مستعفی شمشیربازی: «تو سری خور» شدیم

منبع
مهر
بروزرسانی
سرمربی مستعفی شمشیربازی: «تو سری خور» شدیم

مهر/ سرمربي مستعفي تيم ملي شمشيربازي اسلحه اپه باتاکيد بر اينکه تا زمان مهيا نشدن شرايط برابر با فدراسيون همکاري نخواهد داشت، گفت: سال‌ها بدون امکانات کار کرديم اما در نهايت «تو سري خور» شديم.
 شمشيربازي که از رشته هاي المپيکي به حساب مي آيد و اتفاقا در کاروان ورزش ايران هم چهار نماينده از اسلحه سابر دارد اين روزها با حواشي زيادي مواجه است. اين حواشي البته مربوط به دو اسلحه ديگر است که تا استعفاي سرمربي تيم ملي اسلحه اپه هم پيش رفته است.
علي يعقوبيان که پيش از اين به عنوان دبير با فدراسيون شمشيربازي همکاري داشت از سال ۲۰۱۸ و بعد از بازي هاي آسيايي اندونزي هدايت تيم ملي اسلحه اپه را بر عهده گرفت. آخرين رويدادي که نماينده اين اسلحه با هدايت اين مربي در آن شرکت داشت، مسابقات زون آسيا و انتخابي المپيک بود که بدون کسب سهميه به پايان رسيد.
در فاصله يک هفته پس از اتمام اين رقابت ها، يعقوبيان از هدايت تيم ملي شمشيربازي اسلحه اپه کناره گيري کرده است. وي تاکيد دارد استعفايش صرفا به خاطر نابرابري هايي است که فدراسيون در توجه به ورزشکاران سه اسلحه دارد و اينکه بدون ارائه امکانات لازم فقط نتيجه مطالبه مي شود.
سال ها سکوت کردم اما ديگر ادامه نمي دهم
وي که تجربه رقابت براي تيم ملي اسلحه اپه را هم دارد در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: از زماني که به خاطر دارم شرايط براي سه اسلحه يکسان نبود با اين حال سال ها سکوت کرديم و فقط کارمان را انجام داديم اما ديگر نه مي خواهم با اين شرايط ادامه همکاري داشته باشم و نه مي توانم.

يعقوبيان تصريح کرد: تنها گله و ناراحتي من هم اين است که شرايط ميان سه اسلحه نابرابر است اما در بررسي عملکرد و نتيجه گيري اين موضوع اصلا لحاظ نمي شود و شمشيربازان با هم مقايسه مي شوند. سوال من اين است که مگر شرايط شمشيربازان اسلحه اپه با اسلحه سابر برابري مي کند که در نتيجه با هم مقايسه مي شوند؟ مگر بازيکنان ما مانند آنها اعزام مي شوند؟
حرف نزنيم مي‌گويند مربي بي عرضه است
سرمربي مستعفي تيم ملي شمشيربازي اسلحه اپه با تاکيد بر اينکه متعصب و دلسوزانه کنار تيم و شاگردانش بوده است، خاطرنشان کرد: براي سربلندي تيم و کشورم هر کاري لازم باشد، انجام مي‌دهم اما واقعا چرا بايد با دست خالي و بدون شرايط کار کرد وقتي همزمان فدراسيون مي تواند براي يک اسلحه ديگر امکانات و شرايط مورد نظرشان را مهيا کند؟ ما در شرايط نابرابر کار مي‌کنيم و طبيعتا نتيجه لازم را نمي گيريم، اگر هم حرفي نزنيم مي گويند مربي «بي عرضه» است در حالي که نتيجه نگرفتن به خاطر توانايي من و استعداد شاگردانم نيست، نتيجه نداشتن امکانات است.
«تو سري خور» شده ايم
يعقوبيان با بيان اينکه در شمشيربازي دو اسلحه اپه و فلوره «تو سري خور» شده اند، گفت: همه توجهات و امکانات براي اسلحه سابر است. با اين شرايط نابرابر، مقايسه ورزشکاران اين اسلحه با دو اسلحه ديگر کاملا اشتباه است. زماني که شرايط شمشيربازان اسلحه اپه و فلوره و حتي دختران مانند سابر شد، مي توان از ارزيابي عمکلرد و مقايسه آن حرف زد نه امروز که در هيچ زمينه اي برابر نيستيم.
امروز امکانات بدهند، چند سال بعد ارزيابي کنند
وي در بخشي از صحبت هاي خود به شرايط شمشيربازي در کشوري مانند ژاپن اشاره کرد و گفت: اين گونه گفته اند که شمشيربازي هر کشور در يک اسلحه توانمندتر است اما آيا در آن کشورها به ساير بخش ها بي توجهي شده است؟ به طور مثال شمشيربازي ژاپن در هر سه اسلحه و هر دو بخش فعال است، يعني ۶ تيم مسابقه اي دارد. به هر کدام از اين تيم ها امکانات مساوي داده مي‌شود و براي آنها شرايط يکسان مهيا مي شود. در طول سال هم وضعيت‌شان ارزيابي مي شود. به مرور و بعد از چند سال مشخص مي شود پيشرفت در کدام اسلحه انجام شده و در کدام اسلحه رشدي صورت نگرفته است. اين ارزيابي و مقايسه درست است نه آنچه در کشور ما انجام مي شود.
استعدادهاي جديد هم امکانات نداشته باشند، مي سوزند
«رئيس فدراسيون شمشيربازي در گفتگو با خبرگزاري مهر به اين موضوع تاکيد داشت که در اسلحه اپه و فلوره استعداديابي صورت گرفته و بر همين اساس اميدوار به نتيجه گيري از اين دو اسلحه در سال هاي آينده بود». يعقوبيان در واکنش به اين موضوع گفت: صحبت آقاي باقرزاده کاملا درست است. استعداديابي صورت گرفته و نسل جديدي معرفي شده است اما اگر نگاه به اين نسل هم مانند نسل قبلي باشد که نتيجه اي جز سوخت نخواهيم داد. مستعدان براي رشد کردن و نتيجه گرفتن امکانات مي خواهند نه نابرابري.
ما از اعزام منع شديم اما شمشيربازان سابر نه
وي در همين زمينه خاطر نشان کرد: پيش از مسابقات زون آسيا اعزام دو شمشيرباز اسلحه اپه به مسابقات روسيه در برنامه بود. قرار بود از اسلحه فلوره هم اعزامي به قطر انجام شود اما هيچ يک از اين دو برنامه اجرا نشد در حاليکه تيم اسلحه سابر با يک ترکيب هشت نفره در مسابقات مجارستان شرکت کرد. اگر شمشيربازان اسلحه سابر در مسابقات نتيجه مي گيرند به خاطر همين اعزام ها و توجهات ويژه است وگرنه در دو اسلحه ديگر هم استعداد وجود دارد، چيزي که نيست حمايت و توجه و شرايط لازم است.
با هر تيمي کار مي کنم جز تيم ملي

يعقوبيان در پاسخ به اين پرسش که « آيا استعفا و کناره گيري راه کار اصولي به حساب مي آيد؟»، گفت: من مربي اي نيستم که براي تيم و شاگردانم کم بگذارم. حتي آنجا که لازم بود براي تهيه تجهيزات‌شان هم خودم پيش قدم شدم. نماينده ما براي حضور در مسابقات مصر که دو سه هفته پيش برگزار شد بدون تجهيزات بود. من خودم از رابطه اي که با اوکرايني ها داشتم استفاده کردم، رئيس فدراسيون هم کمک کرد تا مشکل او حل شود. دو سال پيش هم در مسابقات زير ۲۳ سال آسيا با کمبود تجهيزات مواجه بوديم و خودم براي قرض گرفتن شمشير اقدام کردم. اما واقعيت اين است که ديگر با شرايط نابرابر نمي توانم ادامه همکاري داشته باشم.
وي در همين زمينه افزود: به همين دليل تا زماني که شرايط مساوي براي هر اسلحه فراهم نشده به کادر فني اپه باز نمي گردم. با شاگردانم و تيم هاي مختلف کار مي کنم اما با تيم ملي نه فقط به شرط مهيا بودن شرايط مساوي همکاري خواهم داشت.
استعفايم را مکتوب هم اعلام مي کنم
سرمربي مستعفي تيم ملي شمشيربازي اسلجه اپه در پاسخ به اين پرسش که «اگر تصميمتان تا اين قاطع است چرا استعفاي خود را به صورت مکتوب اعلام نکرده ايد؟» گفت: به فدراسيون ها گفته ام که ادامه همکاري نخواهم داشت. استعفاي مکتوب را هم به جا لازم باشد، ارائه مي کنم. من با اين شرايط ديگر نمي توانم قبول مسئوليت کنم.
شرايط مساوي با اسلحه سابر بدهند، نتيجه بخواهند
يعقوبيان با يادآوري اينکه در مسابقات زون آسيا شمشيرباز اسلحه اپه با نتيجه ۱۵ به ۱۱ مقابل نماينده ويتنام باخت، گفت: سه سال پيش هم در اسلحه سابر به ويتنام باختيم. آن موقع ويتنام تيم قدري بود اما امروز که در اسلحه اپه شکست رقم خورده، ويتنام جزو کشورهاي ضعيف است و به همين دليل نتيجه به دست آمده يک فاجعه به حساب مي آيد! در حاليکه بازيکني که نتيجه را به آن واگذار کرديم در رده ۶۰ جهان است. اين هم يکي از نگاه هاي متفاوت است. در هر صورت اينکه به دو اسلحه اپه و فلوره هم مانند اسلحه سابر امکانات بدهند و توجه شود، بعد نتيجه بخواهند.


ما را در کانال تلگرامي «کانال ورزش» دنبال کنيد

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره