برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

سلطانی‌فر: حضوری مقتدرانه در المپیک خواهیم داشت

منبع
ميزان
بروزرسانی
سلطانی‌فر: حضوری مقتدرانه در المپیک خواهیم داشت

ميزان/ وزير ورزش و جوانان در خصوص تاثيرات تحريم و لايحه جديد براي تغييرات در ماهيت فدراسيون‌ها صحبت کرد.
مسعود سلطاني‌فر در نشست و بيناري با مديران کل استاني که با حضور دادستان ديوان محاسبات کشور برگزار شد، به نقش ورزش در ايجاد وحدت و غرور ملي در ميان آحاد مردم کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه تحريم‌هاي ظالمانه و ناعادلانه تاثيرات گسترده خود را روي ورزش هم گذاشته؛ بطوريکه بسياري از مشکلات کنوني ورزش کشورمان و برخي فدراسيون‌ها ناشي از همين تحريم هاست. به عنوان مثال فدراسيون فوتبال نتوانسته از منابع ارزي خود در فيفا استفاده کند و تيم‌هاي باشگاهي هم نتوانسته اند از ميزان پاداشي که به آن‌ها تعلق گرفته برخوردار شوند. در اين بين پرسپوليس با دو بار راهيابي به فينال ليگ قهرمانان، بيش از ۳ ميليون دلار از کنفدراسيون آسيا طلبکار است يا حتي استقلال و تراکتور هم که در اين دوره از مرحله گروهي صعود کردند از کنفدراسيون فوتبال آسيا طلبکارند.
وي ادامه داد: فدراسيون فوتبال و باشگاه‌ها نمي‌توانند از منابع قانوني خود در فيفا و کنفدراسيون آسيا استفاده کنند. در اين راستا با رييس فيفا و رئيس کنفدراسيون آسيا چندي پيش در فينال ليگ قهرمانان صحبت کردم، بار‌ها نامه نگاري انجام شده و در ظاهر هم قول حل مشکل را دادند، اما کوچکترين اقدامي نديديم. در اين بين هر چند جنجال سازي‌هاي مختلف هم ديديم، اما واقعيت آن است که تحريم‌هاي ناعادلانه و ظالمانه باعث شد که حتي نتوانيم از منابعي که بصورت قانوني به فوتبال ايران تعلق دارد، استفاده کنيم.
وزير ورزش و جوانان با بيان بخشي از دستاورد‌هاي ورزش کشور، المپيک ريو را مورد توجه قرار داد و تصريح کرد: در اين دوره ۸ مدال شامل ۳ طلا، يک نقره و ۴ برنز بدست آورديم که دومين نتيجه برتر کاروان ايران در تاريخ المپيک است. در جام جهاني ۲۰۱۸ فوتبال هم در گروه موسوم به مرگ با برترين‌هاي قاره‌هاي آفريقا، اروپا و قهرمان نمايش بسيار خوبي از فوتبال ارائه داديم و با ۴ امتياز بيشترين امتياز ايران در ادوار مختلف را بدست آورد و بهترين نتيجه را در پنج دوره حضور جام جهاني گرفتيم.
وي نتايج بازي‌هاي آسيايي اينچئون و جاکارتا را هم به عنوان درخشانترين نتايج کاروان در تاريخ حضور ورزشکاران ايران در اين رويداد دانست و از ارتقا رتبه ايران از ۲۴ به هفتم در المپيک جوانان و نتيجه موفقيت آميز در بازي‌هاي همبستگي کشور‌هاي اسلامي و بازي‌هاي داخل سالن آسيا به عنوان ديگر دستاورد‌هاي مهم ورزش کشور نام برد.
وي به نتايج تيم ملي فوتبال ايران در جام ملت‌هاي ۲۰۱۹ اشاره کرد و گفت: در اين دوره تيم ملي بعد از ۱۴ سال به مرحله نيمه نهايي رسيد و در اين سال‌ها تيم‌هاي ايراني هم حضور موفقي در ليگ قهرمانان داشتند بطوريکه پرسپوليس دو بار فيناليست شد. در اين دوره هم تيم‌هاي استقلال، پرسپوليس و تراکتور به جمع هشت تيم برتر غرب آسيا راه يافتند که بسيار ارزشمند است و اميدوارم بعد از سال‌ها يکي از اين سه تيم بتوانند جام قهرماني را به عنوان يک تيم ايراني به ارمغان آورند.

وزير ورزش و جوانان گفت: اساسنامه فدراسيون‌ها اصلاحات اساسي شده و در جلسه اخير هيات دولت به تصويب نهايي هم رسيد و به شوراي نگهبان ارسال شد. در اين سال‌ها امور جاري و مالي فدراسيون‌ها هم به نحو قابل توجهي ساماندهي شده است.
وي اهميت فعاليت‌هاي فدراسيون‌ها در توسعه ورزش همگاني و قهرماني را اساسي توصيف کرد و گفت: با بررسي دقيق و همه جانبه، چگونگي فعاليت‌هاي فدراسيون‌ها را با توجه به قوانين داخلي و رعايت الزامات بين المللي در قالب يک لايحه تنظيم کرده و ماهيت آن را به موسسات غيردولتي با استقلال شخصيت حقوقي تغيير داديم تا فعاليت فدراسيون‌ها با استقلال بيشتر در رويداد‌هاي بين المللي بهتر از گذشته صورت بگيرد که اميدواريم اين لايحه در مجلس به تصويب برسد. ضمن اينکه لايحه تنظيم شده به گونه‌اي است که فدراسيون‌ها بتوانند از کمک دولت هم بهره بگيرند بنابراين بايد تلاش کنيم اين لايحه در مجلس شوراي اسلامي هم با کمک نمايندگان به تصويب برسد.
وزير ورزش و جوانان ادامه داد: بسياري از کارشناسان و روساي فدراسيون‌ها اين تغيير ماهيت حقوقي فدراسيون‌ها را به عنوان يک اقدام اساسي در بهبود وضعيت آن‌ها تعبير کردند.
سلطاني فر يادآور شد: در آستانه برگزاري المپيک توکيو قرار داريم و خوشبختانه ۶۰ سهميه بدست آمده و روند آمادگي ورزشکاران هم به خوبي پيش رفته است. به اميد خدا حضور مقتدرانه در المپيک خواهيم داشت. از مديران کل استان‌ها انتظار داريم حمايت‌هاي لازم را از ورزشکاراني که در مسابقات انتخابي کسب سهميه شرکت نمودند بعمل آورده و مشکلات اداري و حرفه‌اي آنان را حل کنند.


ما را در کانال تلگرامي «کانال ورزش» دنبال کنيد