برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

عقاب‌های سیاه روی جام فرود آمدند؛ شامپیون بشیکتاش!

منبع
ورزش 3
بروزرسانی
عقاب‌های سیاه روی جام فرود آمدند؛ شامپیون بشیکتاش!

ورزش 3/ بشيکتاش پس سه فصل ناکامي، موفق شد در رقابتي تنگاتنگ با گالاتاسراي مقام قهرماني سوپرليگ ترکيه را به دست بياورد. 
فوتبال ترکيه يک تفاوت بسيار اساسي با کشورهاي ديگر دارد؛ دو قطبي هاي معمول فوتبال دنيا در اين کشور به سه قطب تبديل مي شود؛ اوچ بويوک (سه بزرگ)؛ هواداران فوتبال ترکيه سه تيم گالاتاسراي، بشيکتاش و فنرباحچه را با اين لقب مي شناسند؛ سه تيمي که در مجموع 55 قهرماني از 62 قهرماناني سوپر ليگ ترکيه به نام آنها ثبت شده است. استانبول باشاک شهير فصل گذشته بعد از 9 سال به سلطه اين سه تيم در سوپر ليگ ترکيه خاتمه داد و مقام قهرماني را کسب کرد. در اين فصل اما رقابت بازهم بين اين سه تيم در هفته هاي پايان در جريان بود؛ رقابتي که در نهايت با قهرماني بشيکتاش به پايان رسيد.

دوماگوي ويدا، مهاجم کروات تيم بشيکتاش در دقيقه 10 بازي با گوز تپه دروازه حريف را باز کرد تا اين تيم پس از دو شکست متوالي، شروع خوبي در هفته پاياني داشته باشد.

اگر تا همين چند هفته پيش در مورد حساسيت هفته پاياني سوپر ليگ ترکيه براي تعيين تيم قهرمان صحبتي به ميان مي آمد، کمتر کسي متصور چنين حساسيتي مي شد؛ حساسيتي که به لطف دو شکست متوالي بشيکتاش در دو هفته منتهي به هفته پاياني فصل بود که اين تيم را با گالاتاسرايي که در 5 هفته متوالي اخير به برد دست يافته، هم امتياز کرد.
آردا تورانِ باتجربه در نيمه اول بازي گالا و مالاتيا نتوانست در کنار ديگر ستاره هاي تيمش موفقيتي در باز کردن دروازه حريف داشته باشد؛ فاتح تريم در آغاز نيمه دوم او را به همراه آک بابا و يدلين از زمين بازي خارج کرد.

جنگ تمام عيار گالا براي تغيير قهرمان
رقابت دو تيم گالاتاسراي و بشيکتاش بر سر قهرماني زماني جذاب تر شد که گالا با 75 امتياز در هفته سي و هشتم موفق شد با نتيجه 3 بر يک بشيکتاشِ81 امتيازي شد را شکست دهد که براي قهرماني به يک امتياز نياز داشت؛گالا آن ديدار را با گل هاي رايان بابل، رادامل فالکائو و آرادا توران مقابل تک گل رشيد غزال به سود خود به پايان رساند تا اميدهاي خود را براي قهرماني زنده کند. يک هفته بعد و متاثر از اين شکست ناباورانه، بشيکتاش با نتيجه دو بر يک مغلوب فاتيح کارا گمرکِ رده هشتمي شد و گالا موفق شد با چهار گل دنيز اسپور را شکست داده و خود را با بشيکتاش در هفته پاياني هم امتياز کند.

رايان بابل در دقيقه 60 گل دوم و پيروزي بخش گالا را به ثمر رساند؛ گلي که اين تيم را به صدر جدول برده و بشيکتاش را يک رتبه پايين آورد.

تساوي امتيازات در ايستگاه پاياني
دو تيم در حالي بازي هاي هفته پاياني خود را شروع کردند که بشيکتاش با 81 امتياز (87 گل زده و 43 گل خورده / تفاضل گل 44) در مکان اول و گالاتاسراي با همين تعداد امتياز (77 گل زده و 35 گل خورده / تفاضل گل 42) در مکان دوم حضور داشت. پايين تر از اين دو هم فنرباحچه 79 امتيازي حضور داشت که با تفاضل گل 29، تنها در صورت شکستن خوردن هر دو تيم به مقام قهرماني دست مي يافت.
نيمه اول: همه چيز در خدمت قهرماني بشيکتاش
بشيکتاش 1-1 گوز تپه
گالاتاسراي 0-1 يني مالاتيا اسپور

فنرباحچه 0-1 کايسراسپور
قهرمان: بشيکتاش با 82 امتياز
بشيکتاش در هفته پاياني سوپر ليگ ترکيه به مصاف گوز تپه رفت که در مکان دهم جدول رده بندي حضور داشت. شاگردان سرگن يالچين بازي را توفاني آغاز کردند و خيلي زود در دقيقه دهم به گل رسيدند؛ اين گل را دوماگوي ويدا، مهاجم کروات براي بشيکتاش به ثمر رساند و اين در حالي بود که ديدار گالاتاسراي و يني مالاتيا اسپور با نتيجه مساوي بدون گل در جريان بود. آلپ اصلان اوزتورک در دقيقه 24 بازي را براي گوز تپه به تساوي کشاند و همچنان گالا و مالاتيا هم بدون گل بودند.


در ادامه 45 دقيقه هاي اول دو بازي، حملات بشيکتاش براي رسيدن به گل دوم راه به جايي نبرد و داور بازي سوت پايان را به صدا در آمد تا دو تيم با تساوي يک بر يک راهي رختکن ورزشگاه گورسّل آکسل شوند؛ در بازي ديگر اما اتفاقي افتاد که براي هواداران گالاتاسراي بدترين اتفاق ممکن بود؛ آدم بويوک در دقيقه 39 موفق شد گل اول را براي يني مالاتيا اسپور به ثمر رساند تا گالا با شکست يک بر صفر نيمه اول را به پايان برساند. در ديگر ديدار حساس بالاي جدول نيز فنرباحچه با يک گل از کايسراسپور عقب افتاده بود. اين نتايج دست به دست هم داد تا بشيکتاش صدر جدول را همچنان با 82 امتياز در اختيار داشته باشد؛ گالاتاسراي و فنرباحچه نيز به ترتيب با 81 و 79 امتياز دوم و سوم بودند.
نيمه دوم:
تا دقيقه 55:
بشيکتاش 1-1 گوز تپه

گالاتاسراي 1-1 يني مالاتيا اسپور
فنرباحچه 0-1 کايسراسپور
قهرمان: بشيکتاش با 82 امتياز
نيمه دوم با تغيير نتيجه تيم گالاتاسراي همراه بود؛ فاتح تريم با انجام سه تعويض در شروع نيمه دوم، تيمش را با حالت تهاجم تري به ميدان فرستاد و خيلي زود نتيجه گرفت. حليل درويش اوغلو در دقيقه 53 بازي، موفق شد دروازه مالاتيا را باز کرده و بازي را به تساوي بکشاند. با اين نتيجه، گالا 82 امتيازي شد اما همچنان بشيکتاش با تفاضل گل بهتر در مکان نخست جدول حضور داشت.
لارين در دقيقه 67 روي اين صحنه در داخل محوطه جريمه حريف سرنگون شد تا بشيکتاش را صاحب يک ضربه پنالتي حساس بکند.

تا دقيقه 65:
بشيکتاش 1-1 گوز تپه
گالاتاسراي 2-1 يني مالاتيا اسپور
فنرباحچه 0-1 کايسراسپور
قهرمان: گالاتاسراي با 84 امتياز
يک ربع ابتدايي دو بازي هيچ تغيير نتيجه اي به همراه نداشت اما گالاتاسراي در عرض همين 15 دقيقه توانست خود را از تيم بازنده به تيم برنده تبديل کرده و جاي بشيکتاش را در صدر بگيرد. رايان بابل با گل دقيقه 60 خود اين اتفاق را در حالي رقم زد که هنوز 30 دقيقه به پايان بازي ها باقي مانده بود.
تا دقيقه 75:
بشيکتاش 2-1 گوز تپه
گالاتاسراي 2-1 يني مالاتيا اسپور
فنرباحچه 0-1 کايسراسپور
قهرمان: بشيکتاش با 84 امتياز

رشيد غزال در دقيقه 69 پنالتي حساسي را به گل تبديل کرد که با 2-1 کردن بازي و برگرداندن بشيکتاش به صدر، موجب قهرماني اين تيم در سوپر ليگ ترکيه شد.

اطلاع از نتيجه بازي گالاتاسراي باعث شد تا بشيکتاشي ها به خودشان آمده و بار ديگر براي باز کردن دروازه گوز تپه تلاش کنند. آنها در دقيقه 67 صاحب ضربه پنالتي شدند که اين ضربه را رشيد غزال در دقيقه 69 به گل تبديل کرد؛ گلي که بازهم قهرمان سوپر ليگ ترکيه را عوض کرد و بشيکتاش با 84 امتياز و تفاضل گل بهتر نسبت به گالا، به صدر بازگشت.
نتيجه نهايي نيمه دوم:
بشيکتاش 2-1 گوز تپه
گالاتاسراي 3-1 يني مالاتيا اسپور
فنرباحچه 2-1 کايسراسپور
قهرمان: بشيکتاش با 84 امتياز
با گلي که بشيکتاش وارد دروازه گوز تپه کرد، گالاتاسراي بازهم صدر را از دست داد و تنها راه قهرماني اين تيم، باز شدن دروازه بشيکتاش بود که اين اتفاق رخ نداد تا با وجود زدن گل سوم توسط شاگردان تريم، قهرماني از دست گالا پر کشيده و روي شانه يالچين و شاگردانش بنشيند. به اين ترتيب در پايان سوپر ليگ ترکيه، تيم بشيکتاش با 84 امتياز و تفاضل گل 45 بالاتر از گالاتاسرايِ 84 امتيازي با تفاضل گل 44، به مقام قهرماني دست يافت و فنرباحچه هم با 82 امتياز سوم شد.


ما را در کانال تلگرامي «کانال ورزش» دنبال کنيد

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره