برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

نحوه بازگشت خارجی‌ها به فوتبال ایران

منبع
ايسنا
بروزرسانی
نحوه بازگشت خارجی‌ها به فوتبال ایران

ايسنا/ فدراسيون فوتبال قصد دارد با طراحي دستورالعمل مالي و فني، اجازه حضور بازيکنان و مربيان خارجي را در ايران صادر کند و از طرفي جلوي مشکلات گذشته در زمينه شکايت خارجي‌ها در فيفا را بگيرد.
اواسط ليگ نوزدهم فوتبال ايران بود که در پي تشکيل پرونده‌هايي عليه تيم‌هاي باشگاهي و ملي ايران از جمله شکايت ويلموتس، کالدرون، استراماچوني و همينطور بدهي سنگين به مربياني مانند وينفرد شفر، برانکو ايوانکوويچ، بودروف، پروئيچ و ... قانون منع به کارگيري مربيان و بازيکنان خارجي در هيات رييسه سازمان ليگ و سپس هيات رييسه فدراسيون فوتبال به تصويب رسيد.
اما اين طرح از همان روزهاي نخست داراي اشکالاتي بود چرا که در کنار تيم‌هاي بدحساب مانند استقلال و پرسپوليس، برخي باشگاه‌هاي ديگر ليگ‌برتر مانند سپاهان، ذوب آهن، فولاد خوزستان و ... که معمولا مشکلي از بابت پرداخت مطالبات بازيکنان و مربيان خارجي خود نداشتند، از قانون مصوب AFC محروم شدند و در نتيجه اين مشکل در رقابت‌هاي آسيايي بيش از پيش به چشم آمد.
از طرفي با بسته شدن درگاه جذب خارجي‌ها، قيمت بازيکنان و مربيان ايراني به علت کم بودن بازيکنان باکيفيت، سر به آسمان گذاشت و رفته رفته انتقادات افزايش يافت. با روي کار آمدن شهاب‌الدين عزيزي‌خادم در فدراسيون فوتبال، اقدامات براي بررسي کارشناسي اين طرح صورت گرفته و حالا قرار است از ابتداي ليگ بيستم اين طرح لغو شود.
منصور قنبرزاده، سرپرستي دبيرکلي فدراسيون فوتبال با بيان اين که طرح ممنوعيت جذب بازيکنان و مربيان خارجي از ابتداي ليگ برتر بيست و يکم لغو خواهد شد، گفت: شاخص و معيارهايي قابل توجه براي جذب مربي و بازيکن خارجي تعيين خواهد شد و پس از تصويب هيات رييسه، در فوتبال ايران اجرا مي‌شود.
خارجي‌ها چطور به ايران مي‌آيند؟

اگر چه تيم‌ها مي توانند از ابتداي فصل جديد بازيکنان و مربيان خارجي مدنظر خود را جذب کنند اما اين موضوع منوط به طراحي دستورالعمل و تصويب آن در هيات رييسه فدراسيون فوتبال است.
مهم‌ترين مشکل بعد از جذب خارجي‌ها، محدوديت‌هاي ارزي و پرداخت نشدن مطالبات آن‌ها بود که در نهايت به فسخ قانوني قرارداد و شکايت در فيفا منجر مي‌شد. در نتيجه فدراسيون جهاني فوتبال هم به طور چشم بسته مي‌توانست تيم‌هاي ايراني را محکوم و اين بار کل مبلغ قرارداد بازيکنان را بدون اين که مسابقه زيادي را به ميدان رفته باشند، از ايراني‌ها مطالبه کند.
به همين دليل، در فصل جديد قرار است تضمين‌هاي لازم براي پرداخت حقوق خارجي‌ها از تيم‌ها گرفته شود تا در آينده مشکلي از بابت پرداخت حقوق آن‌ها به وجود نيايد و پرونده‌اي هم در فيفا تشکيل نشود.
ايجاد صندوق ملي و ارائه تضمين از سوي تيم‌ها
از قرار معلوم و طبق گفته مسوولان، از تيم‌ها در قالب مشخص تضامين لازم براي پرداخت دستمزد بازيکنان گرفته مي‌شود. اين تضمين مي‌تواند شامل پرداخت دستمزد خارجي‌ها از ابتداي فصل از باشگاه‌ها و واريز آن‌ به صندوقي در فدراسيون فوتبال باشد تا اين فدراسيون در زمان مقرر، دستمزد فوتباليست‌هاي خارجي را پرداخت کند؛ اتفاقي که مشابه آن در ليگ MLS آمريکا رخ مي‌دهد.
جذب بازيکنان باکيفيت
معيارهايي هم در زمينه جذب بازيکنان باکيفيت در نظر گرفته خواهد شد تا همانند گذشته، به واسطه حضور دلال‌ها در باشگاه‌هاي مختلف، بازيکنان بي‌کيفيت راهي ايران نشوند.
کمک به استعداديابي و آکادمي‌هاي فوتبال در مناطق محروم
طبق مصوبه رسمي و تصميم اتخاذ شده در هيات رييسه سازمان ليگ، هر باشگاهي که بخواهد از بازيکن و مربي خارجي استفاده کند، بايد ده درصد از حق الزحمه مندرج در قرارداد بازيکن را در صندوقي بگذارد که زير نظر فدراسيون براي آکادمي‌هاي فوتبال و استعداديابي با اولويت مناطق کم‌برخوردار هزينه شود.
۱۰ درصد از کل هزينه‌ تيم‌ها براي جذب بازيکن و مربي خارجي از طريق فدراسيون فوتبال صرف تيم‌هاي پايه، آکادمي و آموزش در فوتبال ايران خواهد شد تا اين بخش که از ساليان گذشته بدون توجه تيم‌هاي حرفه‌اي ايران مغفول باقي مانده، رشد و توسعه خوبي داشته باشد.
هنوز قانوني لغو نشده اما گام‌هاي نخست براي پشت سر گذاشتن ممنوعيت جذب بازيکنان و مربيان خارجي برداشته شده است و بايد ديد پس از انجام کارشناسي‌هاي لازم، چه دستورالعملي براي بهينه‌سازي استفاده از خارجي‌ها انجام مي‌شود.


ما را در کانال تلگرامي «کانال ورزش» دنبال کنيد