برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

تخصص، حلقه گمشده لیگ برتر والیبال

منبع
فارس
بروزرسانی
تخصص، حلقه گمشده لیگ برتر والیبال

فارس/ ليگ برتر واليبال باشگاه‌هاي کشور براي جلوگيري از بروز حاشيه‌هاي تکراري نيازمند بازنگري جدي در کميته مسابقات است.

تيم‌هاي باشگاهي واليبال از هفته‌ها پيش با جذب نفرات مدنظر خود کارشان را براي حضور در ليگ برتر باشگاه‌هاي کشور آغاز کردند. در اين بين برخي تيم‌هاي با هزينه‌هاي هنگفت و جذب ستاره‌ها به دنبال کسب عنوان قهرماني هستند و برخي ديگر همچون ادوار گذشته تنها به فکر بقا در ليگ هستند و برخي‌ها هم گويا صرفاً براي حفظ سلامتي‌شان در ليگ برتر حضور دارند. شايد قضاوت درخصوص شرايط تيم‌ها کمي زود باشد، اما با نگاهي به اسامي بازيکنان تيم‌ها تا حدود زيادي مي‌توان شرايط آنها در فصل پيش‌رو را حدس زد.
شهرام عظيمي، رئيس کميته مسابقات فدراسيون‌ واليبال کشورمان چندي پيش اعلام کرد که ليگ برتر مردان واليبال سال 1400 مزين به اسم سردار سپهبد حاج قاسم سليماني است و از دوم آبان آغار مي‌شود. طبق برنامه زمان بندي در 25 اسفند بازي پاياني برگزار مي‌شود و سقف حضور تيم‌ها در ليگ برتر مردان 14 تيم است.
در اوايل سال جاري نشستي با مديران عامل باشگاه‌ها و سرمربيان تيم‌ها برگزار شد و پس از نظرخواهي قرار بر اين شد که مسابقات سال 1400 در يک گروه 14 تيمي به صورت رفت و برگشت برگزار شود، اما همانجا عنوان شد که اگر شيوع مجدد کرونا پيش بيايد بايد يک مديريت مدرنيته انجام شود تا کميته مسابقات، ليگ را در سال 1400 مثل سال 99 به پايان برساند و قهرمان را مشخص کند.
عظيمي در اين خصوص گفت: در جلسه ‌اي که برگزار شد دو پلن ارائه داديم؛ در پلن اول فشار مسابقات در مرحله مقدماتي است و تيم‌ها در هفته دو بازي در روزهاي يکشنبه و چهارشنبه انجام مي‌دهند و در مرحله نيمه نهايي و نهايي مسابقات سبک‌تر و تقريبا هفته‌اي يک بار مي‌شود. در پلن بعدي در مرحله مقدماتي هفته‌اي يک بازي انجام مي‌شود و فشار در مرحله نيمه نهايي و نهايي است که اين امر با مشورت باشگاه‌ها انجام مي‌شود. مطلوب مديران عامل و سرمربيان در مرحله مقدماتي هفته‌اي دو بازي است تا در مرحله نيمه نهايي و نهايي بازي‌ها سبک‌تر شوند و بازيکنان استراحت بهتري داشته باشند تا شاهد عملکرد مطلوب‌تري از تيم‌ها باشيم.
به هر حال جمع‌بندي نهايي اين شد که ليگ برتر امسال با نام سردار شهيد حاج قاسم سليماني از دوم آبان‌ماه با شرکت 14 تيم پيکان، سايپا، فولاد مبارکه سپاهان، فولاد سيرجان، شهرداري اروميه، شهرداري گنبد، شهداب يزد، شهرداري ورامين، مس رفسنجان، پاس گرگان، آذرباتري اروميه، راه‌ياب ملل مريوان، هورسان رامسر و لبنيات هراز آمل به صورت رفت و برگشت در چارچوب پروتکل‌هاي بهداشتي ستاد مبارزه با کرونا برگزار شود. پس از پايان مرحله دوره‌اي، هشت تيم برتر در مرحله پلي‌آف براي تعيين مقام اول تا هشتم مسابقه مي‌دهند و شش تيم پايين جدول هم مقام‌هاي نهم تا چهاردهم را تعيين خواهند کرد.
در آئين‌نامه تعداد تيم‌هاي شرکت کننده 12 تيم بوده و به فدراسيون اجازه داده شده که با توجه به شرايط و درخواست تيم‌ها، تعداد تيم‌ها را به عدد 14 برساند که بدين ترتيب تيم‌هاي آذر باتري و راه‌ياب ملل مريوان در صورت رعايت مقررات و شرايط ليگ و فدراسيون مي‌توانند به عنوان تيم‌هاي سيزدهم و چهاردهم در ليگ برتر امسال شرکت کنند و در غير اين صورت ليگ برتر با 12 تيم برگزار خواهد شد.
تقريباً هر سال درمورد مدل و نحوه برگزاري مسابقات حرف و حديث‌هاي زيادي وجود دارد؛ حتي در برخي سال‌ها درمورد تعداد تيم‌هاي شرکت کننده هم ابهاماتي وجود داشت. واقعيت اين است که در طول سال‌هاي اخير واليبال ايران با مشکلاتي روبرو بود که اين مشکلات به خاطر موفقيت‌هاي تيم ملي در ميادين بين‌المللي کمتر به چشم مي‌آمد. ليگ برتر واليبال ايران را مي‌توان مهمترين مشکلات نام برد که حتي ولاديمير آلکنو، سرمربي سابق تيم ملي واليبال هم بارها در اظهارات خود مدعي شد که ليگ ايران از جمله ليگ‌هاي متوسط در جهان است، اما گويا مسئولان کميته مسابقات چشم خود را روي بسياري از واقعيت‌ها بسته و به تيم‌هاي باشگاهي تنها به چشم کارخانه پول‌سازي نگاه مي‌کنند. سطح کيفي‌ و همينطور چگونگي برگزاري مسابقات ليگ برتر آن هيچ سنخيتي با سطح واليبال ايران ندارد.
از جمله مواردي که بايد به آن اشاره کرد اين است که حاشيه‌هايي که در ليگ برتر واليبال ايران وجود دارد بيشتر از دستاوردهاي فني آن است. از اولين تا آخرين روز ليگ برتر، تعداد تيم‌ها کم و زياد مي‌شود و  هر زمان که تيم‌ها تمايل داشته باشند از ليگ کناره‌گيري مي‌کنند و با تغيير نظر مسئولانشان دوباره به ليگ برمي‌گردند.
به نظر مي‌رسد محمدرضا داورزني، رئيس فدراسيون واليبال بايد بازنگري جدي در کميته مسابقات داشته باشد تا شاهد اشتباهات و حواشي سال‌هاي گذشته در ليگ پيش‌رو نباشيم. عظيمي و همکارانش ليگ ايران را «ليگ برتر» مي‌دانند، اما واقعيت اين است که اين ليگ اختلاف زيادي با ايده‌آل‌هاي تيم‌ها، بازيکنان، مربيان، مردم و حتي مسئولان فدراسيون دارد. بي‌نظمي و هرج و مرج در ليگ واليبال در سال‌هاي اخير بيشتر از هر چيزي به چشم مي آمد و شايد بهترين اقدام براي جلوگيري از اين اتفاقات انتخاب مديري مقتدر و بي‌حاشيه براي رياست کميته مسابقات باشد. تغيير سازمان ليگ به کميته مسابقات شايد قدم مثبتي در اين راستا بود، اما به نظر مي‌رسد فردي واليبالي و آگاه به شرايط بهتر بتواند شرايط را مديريت و برنامه‌ريزي کند.
شهرام عظيمي از جمله افراد سالم در بدنه ورزش کشور است، اما بايد بپذيريم که ليگ واليبال نيازمند حضور مديران مقتدرتر و آگاه‌تر است تا بتوانند مانع بروز حاشيه‌هاي احتمالي شوند. عظيمي در فصل گذشته دست به کاري زد که موجب تعجب همگان شد و آن هم سيد بندي رقابت‌هاي ليگ برتر بود. اينکه او و همکارانش دقيقاً از چه کشوري و چگونه الگوبرداري کرده‌اند سوالي است که شايد خودشان بهتر از هر فرد ديگري بتوانند به آن پاسخ دهند، اما نکته مهم اين است که سيد بندي معمولاً در پيکارهايي غير از ليگ‌هاي داخلي انجام مي‌شود.
اقداماتي مانند عدم برگزاري جشن قهرماني و عدم اهداي کاپ به تيم قهرمان و اهداي کاپ به مربي تيم قهرمان نيم فصل و ... هم از ديگر مواردي بود که تنها در دوران مديريت عظيمي شاهد آن بوديم که حالا اهالي واليبال توقع دارند با ايجاد تغييرات مثبت ديگر شاهد آنها نباشند. 
موضوع خطرناک ديگر براي واليبال ايران اين است که در چند سال اخير تعداد تيم‌هاي منحل شده ليگ برتر واليبال به قدري زياد شده که اين ليگ را مي‌توان «محله بروبيا» قلمداد کرد. امسال هم عنوان شد که خاتم اردکان و شهرداري قزوين جايي در ليگ برتر ندارند و به نظر مي‌رسد بايد شاهد پايان کار حرفه‌اي اين دو باشگاه در واليبال براي هميشه باشيم. 
يکي از مهمترين اهدافي که رئيس فدراسيون واليبال بايد براي آن برنامه‌ريزي کند بهبود وضعيت ليگ برتر واليبال ايران است. در شرايطي که واليبال کشورمان در رده ملي جايگاه معقولي دارد، انتظار مي‌رود شرايط در رده باشگاهي هم دستخوش تغييرات مثبت شود. شايد ليگ ايران آن هم به واسطه حضور مربيان و بازيکنان مستعد و توانمند در مباحث فني حرف‌هايي براي گفتن داشته باشد، اما در ساير موارد از جمله برنامه‌ريزي و هماهنگي و ... قطعاً مردود است. کميته مسابقات فدراسيون واليبال نيازمند يک ساختار جديد است تا سرعت حرکت واليبال ايران در ريل موفقيت را تسريع ببخشد.


ما را در کانال تلگرامي «کانال ورزش» دنبال کنيد

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره