برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

سومین روز از رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی جهان

منبع
ورزش 3
بروزرسانی
سومین روز از رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی جهان

ورزش 3/مسابقات جهانی کشتی فرنگی همچنان علاقمندان به کشتی را در ایران پای اخبار مربوط به این رشته ورزشی نگه خواهد داشت.
در سومین روز از رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی جهان و در شرایطی که تیم ایران با درخشش امیر میرزازاد و مهدی مهمدی و همچنین پویا دادمرز سه مدال از دو روز اول این مسابقات به دست آورده‌ است، امروز سه کشتی‌گیر دیگر خود را به این میدان دشوار خواهد فرستاد.

گل سرسبد کشتی ایران، محمدرضا گرایی، کشتی‌گیر وزن ۶۳ کیلوگرم و قهرمان المپیک، به همراه ایمان محمدی (۶۷) و ناصر علیزاده (۸۷) کشتی‌گیرانی هستند که مسابقات خود را در رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی جهان آغاز خواهند کرد.
همچنین محسن‌نژاد و ساروی، دو کشتی‌گیر دیگری که پای فینال از حریفات شکست خوردند، امروز برای کسب مدال برنز به میدان خواهند رفت.


گل سرسبد کشتی ایران، محمدرضا گرایی، کشتی‌گیر وزن ۶۳ کیلوگرم و قهرمان المپیک، به همراه ایمان محمدی (۶۷) و ناصر علیزاده (۸۷) کشتی‌گیرانی هستند که مسابقات خود را در رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی جهان آغاز خواهند کرد.
همچنین محسن‌نژاد و ساروی، دو کشتی‌گیر دیگری که پای فینال از حریفات شکست خوردند، امروز برای کسب مدال برنز به میدان خواهند رفت.
در وزن ۶۳ کیلوگرم، ایمان محمدی پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم به مصاف برنده مبارزه میان گئورگی تیبیلوف از صربستان و مایربک سلیم اف از لهستان می‌رود.


در وزن ۶۷ کیلوگرم، محمدرضا گرایی پس از استراحت در دور اول، در دور دوم با ابرار آتابایف قهرمان آسیا از ازبکستان کشتی می‌گیرد.


در وزن ۸۷ کیلوگرم، ناصر علیزاده پس از استراحت در دور اول، در دور دوم با الیاس پاگکالیدیس از یونان مصاف می‌دهد.
برنامه مسابقات امروز شنبه ۱ مهر (۲۳ سپتامبر) فرنگی کاران ایران در قهرمانی جهان:
ساعت ۱۲: مسابقات مقدماتی اوزان ۶۳، ۶۷ و ۸۷ کیلوگرم (ایمان محمدی، محمدرضا گرایی و ناصر علیزاده)
ساعت ۱۸:۳۰: نیمه‌نهایی اوزان ۶۳، ۶۷ و ۸۷ کیلوگرم
ساعت ۱۹:۳۰: فینال اوزان ۶۰، ۷۲ و ۹۷ کیلوگرم (مهدی محسن نژاد و محمد هادی ساروی)
ساعت ۲۲: رقابت بین نفرات پنجم اوزان ۶۰ و ۹۷ کیلوگرم برای کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس
در پایان روز دوم مسابقات کشتی فرنگی رده بندی تیمی، امتیاز تیم‌های برتر به شرح زیر است:
1_ آذربایجان: 70 امتیاز
2_ ایران: 60 امتیاز
3_  ترکیه: 38 امتیاز
4 _ ازبکستان: 31 امتیاز
5_ گرجستان: 30 امتیاز

6 _ مولداوی: 26 امتیاز

پوشش زنده خبری

با شکستهای متوالی کشتی‌گیران ایران مشخص بود که دیگرشانسی برای قهرمانی تیمی نداریم. آذربایجان قهرمان رقابتهای کشتی فرنگی 2023 در صربستان است.

محسن‌نژاد که از ناحیه کتف مصدوم بود، روی بدلکاری بارانداز میتوانست یک امتیاز هم بگیرد اما داوران اعتقادی به آن نداشتند. به این ترتیب ایران برای دو مدال برنز دیگر شانس دارد، اگرچه قهرمانی در این رقابت‌ها به جمهوری آذربایجان رسید.

شکست با نتیجه ۳-۳. این پایان کار محسن‌نژاد در رقابت‌های امسال جهانی کشتی در صربستان است. او که از حریف خود سه بر یک پیش افتاده بود، در وقت دوم روی بارانداز بهراموف حریف ازبک دو امتیاز به او داد تا با نتیجه ۳-۳ بازنده باشد.

روز تلخ کشتی فرنگی ایران - خلاصه
 در وزن ۶۳ کیلوگرم، ایمان محمدی پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم با نتیجه ۱۲ بر ۲ مغلوب گئورگی تیبیلوف از صربستان شد و با توجه به شکست حریفش در مرحله نیمه نهایی، نماینده کشورمان از دور رقابت‌ها کنار رفت.
 در وزن ۶۷ کیلوگرم، محمدرضا گرایی پس از استراحت در دور اول، در دور دوم با نتیجه ۶ بر ۳ ابرار آتابایف قهرمان آسیا از ازبکستان را مغلوب کرد و راهی مرحله یک هشتم نهایی شد. وی در این مرحله با نتیجه ۱۱ بر ۱۰ کیوتارو سوگابه از ژاپن را شکست داد و راهی مرحله یک چهارم نهایی شد. گرایی در این مرحله با نتیجه ۱۰ بر صفر مغلوب جعفراف از جمهوری آذربایجان شد و با توجه به حضور حریفش در دیدار فینال، به گروه بازنده‌ها رفت. وی در این گروه باید با برنده کشتی‌گیران مکزیک و کریستین وانزا از مجارستان پیکار کند و در صورت گذر از این حریفان به دیدار رده بندی راه خواهد یافت تا مقابل اسلاویک گالستیان از ارمنستان قرار بگیرد.
 در وزن ۸۷ کیلوگرم، ناصر علیزاده پس از استراحت در دور اول، در دور دوم با نتیجه ۶ بر ۴ مقابل الیاس پاگکالیدیس از یونان به پیروزی رسید. وی در دور بعد مقابل آرکادیوس کولینیچ دارنده مدال برنز جهان از لهستان با نتیجه ۴ بر ۴ به پیروزی رسید و راهی مرحله یک چهارم نهایی شد. وی در این مرحله با نتیجه ۹ بر ۴ مغلوب نورسلطان تورسینوف از قزاقستان شد و با توجه به شکست این کشتی گیر در مرحله نیمه نهایی، علیزاده حذف شد.

گرایی در شانس مجدد با برنده کشتی گیران مکزیک و کریستین وانزا از مجارستان پیکار می‌کند و در صورت گذر از این حریفان به دیدار رده بندی راه خواهد یافت تا مقابل اسلاویک گالستیان از ارمنستان قرار بگیرد.

 مهدی محسن‌نژاد، دارنده نقره و برنز امیدهای جهان، برای کسب برنز و سهمیه المپیک باید با اسلام جان بهرام‌اف از ازبکستان کشتی بگیرد.

در وزن ۹۷ کیلوگرم محمدهادی ساروی  دارنده طلا و برنز جهان و برنز المپیک برای کسب مدال برنز و کسب سهمیه المپیک باید با ابوبکر خاسالاخانوف از بلاروس مبارزه کند.

همانطور که انتظار می‌رفت، تورسینوف، کشتی‌گیر قزاقستانی، کشتی خود را مقابل چنگیز، حریف ترک باخت و با توقف پای کشتی فینال باعث حذف ناصر علیرضا از دور این رقابت‌ها شد. این کشتی با نتیجه ضربه فنی به سود چنگیز به پایان رسید تا این کشتی‌گیر ترک تبار به فینال برود.

در نیمه نهایی وزن ۶۷ کیلوگرم، حسرت جعفروف که در یک چهارم نهایی محمدرضا گرایی را شکست داده بود، ۵-۳ گالستیان ارمنی را برد و فینالیست شد تا نماینده ایران هم شانس کسب مدال برنز را به دست آورد.

ایمان محمدی که در دور دوم وزن 63 کیلوگرم با نتیجه 12 بر 2 مغلوب تیبیلوف صربستانی شده بود، با توجه به شکست این کشتی‌گیر در مرحله نیمه‌نهایی، از دور رقابت‌های جهانی کنار رفت.

همانطور که به نظر می‌رسید محمدرضا گرایی با یک کشتی دور از انتظار و ضعیف با نتیحه ۱۰ بر صفر مغلوب جعفروف، کشتی‌گیر آذربایجانی شد و پیش از دیدار نیمه نهایی در جدول شانس مجدد باید منتظر فینالیست شدن حریف آذربایجانی باشد.
او در وقت اول روی یک اخطار یک سالتوی چهار امتیازی خورد و در وقت دوم نیز در یک فعل و انفعال با فن بالاتنه حریف آذربایجانی روی پل رفت تا با نتیجه ۱۰ بر صفر مغلوب حریف خود شده و از مسیر قهرمانی کنار برود.
نمایش گرایی در این دوره از مسابقات کاملا غیرمنتظره و باورنکردنی بود تا هر سه کشتی‌گیر ایران نمایش ضعیفی در روز سوم مسابقات داشته باشند.

ناصر علیزاده، نماینده ایران در وزن ۸۷ کیلوگرم، اسیر فن کمر تورسینوف، کشتی‌گیر قزاقستانی، شد تا شکستی تلخ را مقابل او تجربه کند.
کشتی‌گیر قزاق امروز در شرایطی دومین شکست را به کاروان کشتی ایران تحمیل کرد که علیزاده در چهار دقیقه ابتدایی کشتی مدام با حمله به او، نفس وی را گرفته و سعی می‌کرد با بیرون راندن از تشک از او امتیاز بگیرد اما در یکی از این بیرون راندن‌ها، تورسینوف، فن کمری به کشتی‌گیر ایرانی زد و چهار امتیاز از علیزاده گرفت.
بعد از این صحنه، حسن رنگرز درخواست چلنج کرد که درخواست وی رد شد و با تک امتیازی که به کشتی‌گیر قزاق دادند، فاصله امتیازات به پنج رسید. از این لحظه به بعد، علیزاده که انگار شوکه شده بود، کشتی را رها کرد و دیگر هیچ تلاشی برای پیروزی مقابل کشتی‌گیر قزاق نشان نداد؛ این در حالی بود که تا قبل از چلنج، کشتی‌گیر قزاق بریده به نظر می‌رسید و حتی اگر این فاصله چهار امتیازی باقی می‌ماند، احتمالا علیزاده می‌توانست او را شکست بدهد. در نهایت این چلنج از سوی حسن رنگرز بر خلاف کشتی گرایی جواب نداد تا کادرفنی تیم ملی هم در شکست کشتی‌گیر ایرانی نقش داشته باشد. 
علیزاده پای نیمه نهایی این کشتی را باخت و بعید است که شانس چندانی در ادامه مسابقات داشته باشد؛ مگر آنکه تورسینوف بتواند با پیروزی در کشتی بعدی به فینال برسد.

حسرت جعفروف (آذربایجان)، جونی خدسوریانی (گرجستان)، اسلاموف (قرقیزستان)، سانچز (کوبا)، نمس، مدافع عنوان قهرمانی (صربستان)، سانچو (آمریکا) و گالستیان (ارمنستان) دیگر کشتی‌گیران باقی‌مانده در جدول وزن ۶۷ کیلوگرم هستند.

محمدرضا گرایی در یک کشتی طوفانی و عجیب و غریب به سختی و در شرایطی عجیب و غریب از سد سوگابه، کشتی‌گیر پرتلاش ژاپنی گذشت تا به یک چهارم نهایی مسابقات وزن خود صعود کند.


گرایی که در کشتی اول هم چندان مطمئن کار نکرده بود، در این کشتی چندین بار اسیر باراندازهای حریف ژاپنی شد و ۱۰ امتیاز به او داد. با این حال یک سالتو و چند حرکت فنی دیگر باعث شد او در شرایطی که توان بدنی‌اش برای انجام ۶ دقیقه کشتی کافی نبود، بتواند حریف را شکست بدهد. 

این کشتی گرایی باعث نگرانی علاقمندان و دنبال‌کنندگان او است، چرا که کمتر دیده بودیم او که قهرمانی المپیک را نیز به دست آورده، این چنین نفس بریده و با ترس و لرز مقابل حریفان خود به میدان برود. او در شرایطی که کشتی ۱۰-۱۰ در حال انجام بود، در چند ثانیه پایانی حریف خود را به بیرون تشک برد تا یک امتیاز دریافت کند. 

ضمن اینکه اگر حسن رنگرز در ابتدای وقت دوم برای او چلنج درخواست نمی‌کرد، کشتی‌گیر ژاپنی که سه بار متوالی او را بارانداز کرده بود، احتمالا فاتح این مسابقه می‌شد. با این حال با اعتراض رنگرز، ۶ امتیاز کشتی‌گیر ژاپنی به نفع گرایی در نظر گرفته نشد تا او برنده این کشتی عجیب باشد.

اولین شکست تیم کشتی فرنگی ایران در روز سوم مسابقات در دیدار ایمان محمدی و تیبیلوف، کشتی‌گیر روس تبار میزبان (صربستان)، رقم خورد. ایمان محمدی در ابتدا با بیرون بردن حریف از تشک و تلاش بیشتر، دو امتیاز از تیبیلوف پیش افتاد اما در وقت دوم مسابقه و پس از دریافت اخطار، وقتی روی خاک حریف نشست همه چیز به ضررش تغییر کرد.

در این لحظه تیبیلوف مایه سالتو را بالا آورد و با چرخاندن او و انجام فن تندر چهار امتیاز از حریف ایرانی گرفت و سپس با خاک کردن ایمان، دو امتیاز دیگر را هم به حساب خود واریز کرد. 
بعد از اعتراض کادر فنی ایران، کشتی‌گیر روس یک امتیاز اضافه هم گرفت تا دوباره ایمان را در خاک قرار بدهد که او باز هم کشتی‌گیر ایرانی را بالا کشید و او را روی پل برد تا با نتیجه ۱۲ بر ۲ پیش از پایان کشتی کار را تمام کند.
حالا امید ما به فینالیست شدن تیبیلوف و احتمال دریافت برنز توسط محمدی در ادامه مسابقات این وزن است.

_ناصر علیزاده، کشتی‌گیر وزن ۸۷ کیلوگرم ایران، با پیروزی ۴-۴ مقابل حریف لهستانی به جمع هشت کشتی‌گیر برتر این وزن صعود کرد. حریف دقایقی پیش علیزاده، داریوش کلینیژ از لهستان بود که در وقت اول در لحظه‌ای که قصد داشت با فیتو، علیزاده را روی پل ببرد، اسیر کشتی‌گیر ایرانی شد تا با از دست دادن دو امتیاز، این کشتی را عملا به او واگذار کند.
البته کشتی این دو در لحظات پایانی گره خورد و علیزاده ثانیه‌هایی قبل از سوت پایان از کشتی بیرون رفت تا نتیجه کشتی ۴-۴ مساوی شود اما با توجه به اینکه او امتیاز درشت این مسابقه را گرفته بود، داوران دستش را به عنوان کشتی‌گیر برنده بالا بردند. 
او در کشتی اول هم به سختی از سد حریف یونانی خود گذشته بود.
اگر علیزاده بتواند کشتی بعدی را به سود خود تمام کند، به جمع چهار کشتی‌گیر برتر مسابقات راه خواهد یافت.

_محمدرضا گرایی، قهرمان المپیک و ستاره کشتی فرنگی ایران، در اولین کشتی خود در یک نبرد سخت ۶-۳ آتابایف، فرنگی‌کار ازبک را شکست داد تا به مرحله سوم این رقابت‌ها صعود کند.
حریف ازبک، قهرمان آسیا و یک مبارز چغر و قدرتمند بود که مغلوب سوبلس و تندر گرایی در وقت اول شد؛ آن هم درست زمانی که ستاره تیم ملی کشتی فرنگی را به لبه تشک برده و در آستانه خاک کردنش بود. در این لحظه گرایی با یک چرخش استثنایی تندر را روی حریف ازبک اجرا کرد تا چهار امتیاز از این فن بگیرد. 
او با امتیازی که از یک  اخطار و سپس تک امتیازی که روی باختن چلنج توسط تیم ازبک دریافت کرد، ۶-۰ از حریف جلو افتاد و در نیمه دوم اگرچه سه امتیاز به آتابایف داد اما در نهایت برنده این کشتی شد تا به جمع هشت کشتی‌گیر برتر وزن ۶۴ کیلوگرم برود


_ناصر علیزاده، کشتی‌گیر وزن ۸۷ کیلوگرم ایران، اولین مبارز روز سوم مسابقات جهانی کشتی فرنگی در صربستان بود که نبردش با پاکیالیدیس، کشتی‌گیر یونانی، گره خورد و تا ۱۵ ثانیه مانده به پایان کشتی ممکن بود شکست بخورد. این یک کشتی عجیب بین دو کشتی‌گیر ایرانی و یونانی بود که در آن سه بار تقاضای چلنج و ۱+۴ امتیاز کشتی‌گیر ایرانی در آن از سوی داوران مورد تایید قرار نگرفت. با این حال در شرایطی که کشتی تا لحظات پایانی با نتیجه ۴ بر ۳ به سوی پاکیالیدیس پیش می‌رفت، داوران رای به یک اخطار امتیاز به کشتی‌گیر ایرانی دارند که با این امتیاز او برنده مسابقه شد. 
البته علیزاده پیش از سوت پایان هم روی یورش حریف ایرانی، او را به خارج از تشک هدایت کرد و او را با پیش انداز خاک کر تا فاصله خود را با او به دو امتیاز افزایش بدهد و با نتیجه 6-4 از این کشتی بسیار سخت بیرون بیاید.
علیزاده با این برد راهی مرحله یک هشتم نهایی شد.


ما را در کانال تلگرامی «کانال ورزش» دنبال کنید

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره