برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

به Core Ultra دل نبندید؛ Ryzen AI در راه است

منبع
شهر سخت افزار
بروزرسانی
به Core Ultra دل نبندید؛ Ryzen AI در راه است

شهر سخت افزار/ به نظر می‌رسد AMD هم از قافله عقب نمانده باشد و می‌خواهد سوار موج هوش مصنوعی شود. ظاهراً این سازنده بزرگ پردازنده تصمیم گرفته است از برند Ryzen AI برای نسل بعدی پردازنده‌های لپ‌تاپ خود استفاده کند. جزئیات را در ادامه خبر بخوانید.

یک سازنده لپ‌تاپ و از شرکای رسمی AMD فاش کرده است که در آینده پردازنده‌های Ryzen رده بالایی برای لپ‌تاپ عرضه خواهد شد که متعلق به سری Ryzen 8050 نیستند و به جای آن از برند Ryzen AI استفاده می‌کنند. ظاهراً این تغییر را می‌توان واکنشی به رونمایی اینتل از برند Core Ultra به جای Core دانست؛ اگرچه اینتل فعلاً از AI استفاده نکرده است.

احتمال عرضه پردازنده‌های Ryzen AI
اطلاعات افشا شده نشان می‌دهد دست کم یکی از پردازنده‌های لپ‌تاپ مبتنی بر ریزمعماری جدید Zen 5 برند جدید تیم سرخ را یدک می‌کشد و Ryzen AI 9 HX 170 نام دارد. این پردازنده در اصل یک APU با 12 هسته پردازشی و شتاب‌دهنده هوش مصنوعی Ryzen AI engine با قدرت 77TOPS است. همچنین تراشه مزبور از گرافیک داخلی مبتنی بر نسخه ارتقا یافته‌ای از ریزمعماری RDNA 3 بهره می‌برد.




به این ترتیب ممکن است AMD در آینده به کلی Ryzen را کنار بگذارد و از برند Ryzen AI استفاده کند. البته این اتفاق بیشتر می‌تواند حول APU‌های این کمپانی و حتی محدود به پردازنده های لپ‌تاپ باشد.

هدف AMD از اضافه کردن AI پس از رایزن، نشان دادن برخورداری پردازنده از NPU داخلی است. NPU یا پردازنده عصبی مخصوص شتاب بخشی به محاسبات هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره