برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
موبایل و بازی

هوش مصنوعی جدید گوگل می‌تواند حتی DNA شما را شبیه‌سازی کند!

منبع
شهر سخت افزار
بروزرسانی

شهر سخت افزار/ استارت‌آپ DeepMind گوگل به تازگی از یک هوش مصنوعی پیشرفته به نام AlphaFold 3 رونمایی کرده که می‌تواند تمام مولکول‌های زیستی از جمله DNA، RNA و تمام پروتئین‌های بدن انسان را به راحتی پیش‌بینی و مدل‌سازی کند.

به تازگی گوگل از نسخه بهبود یافته یک مدل هوش مصنوعی رونمایی کرده که نه‌تنها ساختار پروتئین‌ها، بلکه ساختار تمام مولکول‌های زندگی را نیز پیش‌بینی می‌کند.

این مدل جدید که AlphaFold 3 نام دارد، توسط محققان DeepMind طراحی و توسعه یافته و اکنون می‌تواند در علوم مختلف مانند پزشکی، کشاورزی، علم مواد و توسعه داروهای جدید به ما کمک کرده به اکتشافات بالقوه منجر شود.

پیشرفته‌ترین هوش مصنوعی گوگل در حوزه زیست شناسی
نسخه‌های قبلی هوش مصنوعی AlphaFold تنها می‌توانستند ساختار پروتئین‌ها را پیش‌بینی کنند. با این وجود، اکنون AlphaFold 3 معرفی شده که فراتر از این عمل کرده و به راحتی DNA، RNA و مولکول‌های کوچک‌تری به نام لیگاند را در مدت کوتاهی مدل‌سازی می‌کند. این قابلیت باعث شده تا AlphaFold 3 برای استفاده علمی گسترده به یک گزینه ایده‌آل تبدیل شود.

به گفته پژوهشگران DeepMind، این مدل AI جدید در مقایسه با مدل‌های قبلی خود تا 50 درصد پیشرفت عملکرد و بهبود دقت را به همراه دارد. دمیس حسابیس (Demis Hassabis)، مدیرعامل شرکت DeepMind در رابطه با این دستاورد بسیار مهم حوزه AI توضیح داد:

هوش مصنوعی AlphaFold 2 یک نقطه عطف بزرگ در علوم زیست شناسی ساختاری بود و راه را برای انواع تحقیقات پیشرفته و شگفت‌انگیز بازد کرد. حالا با AlphaFold 3 سروکار داریم که گامی بزرگ‌تر در مسیر استفاده از هوش مصنوعی برای درک و مدل‌سازی در علوم زیستی محسوب می‌شود.
 
به گزارش MSN، هوش مصنوعی AlphaFold 3 به کتابخانه عظیمی از ساختارهای مولکولی مجهز شده است. برای استفاده از این AI، محققان فهرستی از مولکول‌هایی که قصد ترکیب دارند را ارائه می‌کنند، در مرحله AlphaFold 3 از یک روش انتشار برای تولید یک مدل سه‌بعدی از ساختار جدید استفاده می‌کند.

به گفته پژوهشگران، افزایش دانش ما در رابطه با چینش و اتصال مولکول‌های زیستی از اهمیت بالایی برخودار است، چرا که به ما اجازه می‌دهد داروهای و روش‌های درمانی جدیدی را کشف کنیم. هوش مصنوعی جدید DeepMind در این راستا آموزش دیده و با شبیه‌سازی تمام مولکول‌ها از جمله DNA انسان می‌تواند در حوزه‌های مختلف از جمله پزشکی و داروسازی به ما کمک کند.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره