نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
موبایل و بازی

وقتی کارت گرافیک با یخ منجمد می‌شود؛ اما کماکان کار می‌کند!

منبع
زوميت
بروزرسانی

زومیت/ یوتیوبری با نام Mryeester در اقدامی عجیب، از یخ برای خنک‌کردن کارت گرافیک استفاده کرد.
 
بسیاری از علاقه‌مندان به اسمبل کامپیوتر، همواره به دنبال راه‌های ارزان و خلاقانه برای خنک کردن قطعات سیستم هستند. در همین راستا یوتیوبری با نام مستعار Mryeester، کار عجیبی انجام داده است. او یک کارت گرافیک را درون قالب یخی منجمد کرد و عملکرد آن را مورد بررسی قرار داد.

در ویدئو منتشر شده، کارت گرافیک پیش از قرار گرفتن درون فریزر، به خروجی تصویر و رابط اتصال مادربرد مجهز می‌شود. برخلاف انتظار، از آب مقطر برای ساخت یخ استفاده نشد.

Mryeester موفق شد تا کارت گرافیک یخ‌زده را به کامپیوتر متصل کند. با روشن شدن کامپیوتر، فن پردازنده‌ی مرکزی شروع به کار کرد اما فن کارت گرافیک که درون یخ قرار گرفته بود، عملکردی نداشت. نهایتاً کارت گرافیک موفق شد سیگنالی را به صفحه‌نمایش ارسال کند، هرچند که خروجی تصویر با ایراد و اشکال همراه شد.

ابعاد قالب یخ به اندازه‌ای بزرگ است که بتواند کارت گرافیک را برای اجرای بنچمارک گرافیکی خنک نگه دارد. نتایج این بنچمارک که در ویدیو قابل مشاهده است، نشان می‌دهند که کارت گرافیک با دمای ۲ درجه‌ی سانتی‌گراد، تنها قادر به اجرای بازی با نرخ ۴ فریم‌برثانیه است.

با وجود توقف بنچمارک پس از ۳۰ دقیقه، کارت گرافیک همچنان به فعالیت ادامه می‌دهد و می‌توان حدس زد مقداری از یخ اطراف آن آب شده است.

اگرچه این آزمایش نشان می‌دهد که انجماد کارت گرافیک درون یخ، می‌تواند تا حدودی موجب خنک شدن آن شود، اما بعید است به روشی رایج برای خنک‌کننده کامپیوتر تبدیل شود.

کارت گرافیک مورد استفاده در ویدیو، GeForce 8400 GS است که یک کارت‌گرافیک میان‌رده از سال ۲۰۰۷ به شمار می‌رود. با توجه به قدیمی بودن کارت گرافیک، دستیابی به فریم‌ریت ۴ نمی‌تواند تنها به دلیل انجماد درون یخ نسبت داده شود.

این ویدیو شاید وسوسه‌کننده به نظر برسد، اما بهتر است قبل از فریز کردن قطعات کامپیوتر، از عدم نیاز به آن‌ها در آینده اطمینان حاصل کرد؛ زیرا ترکیب آب و قطعات الکترونیکی، حتی در حالت یخ، می‌تواند منجر به آسیب دائمی شود.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره