نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
موبایل و بازی

دادستانی فرانسه فهرست اتهامات پاول دوروف، مدیرعامل تلگرام را اعلام کرد

منبع
زوميت
بروزرسانی
دادستانی فرانسه فهرست اتهامات پاول دوروف، مدیرعامل تلگرام را اعلام کرد

زومیت/ دفتر دادستانی فرانسه لیستی کامل از اتهامات وارده به پاول دوروف منتشر کرد و از ادامه‌ی تحقیقات خبر داد.
 
ماجرای دستگیری پاول دوروف، بنیان‌گذار و مدیرعامل پلتفرم محبوب پیام‌رسان تلگرام، از روز شنبه ۲۴ آگوست ۲۰۲۴ (۳ شهریور) و بازداشت او در فرودگاه لو بورژه در نزدیکی پاریس آغاز شد. اکنون پس از چند روز، دفتر دادستانی فرانسه به‌عنوان بخشی از تحقیقات قضایی در حال انجام، فهرست دقیقی از اتهامات علیه دوروف را منتشر کرده است.

طبق بیانیه‌ی مطبوعاتی دفتر دادستانی عمومی پاریس، دوروف ساعت ۸ شبِ شنبه بازداشت شد. این بازداشت به تحقیقات قضایی‌‌ای مرتبط است که در ۸ ژوئیه ۲۰۲۴ (۱۸ تیر)، پس از بررسی مقدماتی توسط بخش J3 - JUNALCO (مبارزه با جرایم سایبری) دفتر دادستانی عمومی پاریس، آغاز شد.

بنا بر گزارش منتشرشده، تحقیقات قضایی مورد بحث «علیه فردی نامشخص» با اتهامات زیر باز شده است:

مشارکت در مدیریت یک پلتفرم آنلاین برای انجام معاملات غیرقانونی در یک گروه سازمان‌یافته
امتناع از ارائه‌ی اطلاعات یا اسناد مورد نیاز به مقامات مربوطه برای اجرای شنود مجاز
مشارکت در نگهداری تصاویر پورنوگرافی افراد زیر سنِ قانونی
مشارکت در توزیع، عرضه یا در دسترس قرار دادن تصاویر پورنوگرافی افراد زیر سنِ قانونی در یک گروه سازمان‌یافته
مشارکت در خرید، حمل، نگهداری، عرضه یا فروش مواد مخدر
مشارکت در عرضه، فروش یا در دسترس قرار دادن تجهیزات، ابزارها، برنامه‌ها یا داده‌هایی که برای دسترسی غیرمجاز به سیستم‌های پردازش داده‌ی خودکار یا آسیب رساندن به آن‌ها طراحی یا تطبیق داده شده‌اند، بدون دلیل قانونی
مشارکت در کلاهبرداری سازمان‌یافته
عضویت در گروهی جنایی با هدف ارتکاب جرایمی که مجازات آن‌ها ۵ سال حبس یا بیشتر است
پولشوییِ درآمد‌های حاصل از جرایم و تخلفات گروه‌های سازمان‌یافته
ارائه‌ی خدمات رمزنگاری با هدف تضمین محرمانگی بدون اعلام‌ قبلی

ارائه‌ی ابزاری برای رمزنگاری که صرفاً برای احراز هویت یا نظارت بر صحت داده‌ها نیست، بدون اعلام قبلی
واردات ابزاری برای رمزنگاری با هدف احراز هویت یا نظارت بر صحت داده‌ها بدون اعلام قبلی
قضات مسئول تحقیقات مقدماتی، درخواست کرده‌اند که به منظور ادامه‌ی تحقیقات، پرونده به‌طور مشترک به مرکز مبارزه با جرایم سایبری (C3N) و دفتر ملی مبارزه با تقلب (ONAF) ارجاع شود.

دوره‌ی بازداشت دوروف در ابتدا توسط یک قاضی تا ۲۵ آگوست ۲۰۲۴ (۴ شهریور) تمدید شد. با توجه به رویه‌های مربوط به جرایم سازمان‌یافته، این بازداشت ممکن است تا ۹۶ ساعت ادامه یابد و احتمالاً تا ۲۸ آگوست ۲۰۲۴ (۷ شهریور) تمدید شود.

پیش‌تر، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، در شبکه‌های اجتماعی به بازداشت دوروف اشاره کرد و گفت: «بازداشت رئیس تلگرام در خاک فرانسه به‌عنوان بخشی از یک تحقیق قضایی انجام شد و تصمیم سیاسی نیست. تصمیم‌گیری در این مورد به عهده‌ی قضات است.»

تلگرام در بیانیه‌ای اعلام کرد که مدیرعامل آن «هیچ‌چیزی برای پنهان کردن ندارد» و این شرکت به قوانین اتحادیه اروپا پایبند است. پلتفرم محبوب همچنین از خود در برابر اتهامات مربوط به مسئولیت اقدامات کاربران دفاع کرد.


دستگیری مدیرعامل تلگرام باعث شد تا بسیاری از مردم و شخصیت‌های برجسته‌ی صنعت فناوری و مقامات روسی خواستار آزادی دوروف شوند. ایلان ماسک، مالک ایکس، در پلتفرم خود با هشتگ FreePavel از دوروف حمایت کرد.

دوروف که شهروندی روسیه، فرانسه، امارات متحده عربی و سنت کیتس و نویس را دارد، در سال ۲۰۲۱ از طریق روشی نادر شهروندی فرانسه را کسب کرد. شرایط مرتبط با کسب شهروندی فرانسه توسط او همچنان مبهم است.

با ادامه یافتن بازداشت پاول دوروف، هر دو گروهِ حامی و منتقد تلگرام با دقت روند قضایی را دنبال می‌کنند. پرونده‌ی جاری، سؤالات مهمی را در مورد مسئولیت پلتفرم‌ها، رمزنگاری و تعادل بین حریم خصوصی کاربران و درخواست‌های نهاد‌های قانونی برمی‌انگیزد.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره