نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
موبایل و بازی

درخواست کاخ سفید از غول‌های فناوری؛ به مبارزه با سانسور اینترنت در ایران کمک کنید

منبع
شهر سخت افزار
بروزرسانی
درخواست کاخ سفید از غول‌های فناوری؛ به مبارزه با سانسور اینترنت در ایران کمک کنید

شهر سخت افزار/ رویترز در خبری اعلام کرد که کاخ سفید روز گذشته مقاماتی از شرکت‌های بزرگ فناوری آمریکا نظیر آمازون، گوگل، مایکروسافت و... را گرد یکدیگر جمع کرده و از آن‌ها خواسته است تا با استفاده از بودجه دولتی، ابزارها و پهنای باند بیشتری را در اختیار کاربران حاضر در کشورهایی قرار دهند که اینترنت و فضای آنلاین در آن‌ها سانسور می‌شود. در این گزارش آمده که کاربران حاضر در کشورهای ایران و روسیه هدف این ابزارها هستند.

گزارش‌های جدید نشان می‌دهند که کاخ سفید روز گذشته با هدف متقاعد کردن شرکت‌های بزرگ فناوری در کشور آمریکا، جلسه‌ای را برگزار کرده و از مقامات این شرکت‌ها درخواست کرده است با قدرت بیشتری نسبت به ارایه ابزارهایی برای فرار از سانسور اینترنت در کشورهایی مانند ایران و روسیه اقدام کنند. در این نشست که روز گذشته در کاخ سفید برگزار شد نمایندگانی از غول‌های فناوری آمریکا همچون آمازون، مایکروسافت، کلودفلر و گوگل حضور داشته‌اند.

براساس گزارش Yahoo و به نقل از رویترز، در این جلسه از این غول‌های فناوری خواسته شده تا پهنای باند بیشتری را در اختیار ابزارهای دور زدن اینترنت که دولت آمریکا آن‌ها را تامین مالی می‌کند قرار دهند. یکی از مهم‌ترین این ابزارها VPN‌ها هستند که در کشورهایی که اینترنت در آن‌ها سانسور می‌شود بسیار مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرند. رویترز مدعی است که کاربران حاضر در کشورهایی نظیر ایران، روسیه و میانمار اصلی‌ترین مصرف کنندگان این ابزارهای آنلاین هستند.

اغلب این ابزارهای آنلاین از سوی شرکتی با عنوان Open Technology Fund یا OTF پشتیبانی می‌شوند که دولت آمریکا حامی آن است. OTF یک شرکت غیرانتفاعی است که در سال 2019 تاسیس شد و هدف آن حمایت از آزادی اینترنت و مقابله با سانسور آن در سطح جهان است. مدیر این شرکت در مصاحبه با رویترز اعلام کرده که در این جلسه تلاش بر این بود که غول‌های فناوری متقاعد شوند با استفاده از تخفیف یا یارانه به اپلیکیشن‌های VPN که توسط این صندوق تامین مالی شده است، پهنای باند بیشتری اختصاص بدهند.

وی همچنین اعلام کرده است که: «در چند سال گذشته شاهد افزایش تقاضا برای VPN بوده‌ایم و این تقاضا عمدتا از طرف کاربران حاضر در کشورهای روسیه و ایران بوده است. این شرکت طی یک دهه گذشته به طور میانگین هر ماه از ۹ میلیون کاربر VPN پشتیبانی می‌کرده اما این رقم در حال حاضر بیش از چهار برابر شده است». OTF به طور معمول از VPN‌هایی حمایت می‎کند که برای کار در کشورهایی ایجاد شده‌اند که در آنجا دسترسی به اینترنت از سوی دولت محدود می‌شود.

پس از حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲، دولت آمریکا بودجه بیشتری در اختیار این شرکت قرار داد تا آن بتواند از VPN‌های بیشتری پشتیبانی کند. بنا به گفته مدیر OTF هم اکنون حدود ۴۶ میلیون نفر در ماه از VPN‌های تحت حمایت کشور آمریکا استفاده می‌کنند و بخش قابل توجهی از بودجه آن صرف هزینه میزبانی شبکه در سرورهای خصوصی می‌شود.

VPN‌ها به کاربران کمک می‌کنند تا هویت خود را پنهان کنند و به منظور دور زدن محدودیت‌های جغرافیایی یا فرار از فناوری‌های سانسور محل حضور خود را تغییر دهند. این کار با اتصال کاربران به سرورهای خارجی که تحت کنترل و مدیریت دولت‌ها نیستند امکان پذیر می‌شود. تاکنون مقامات آمازون، گوگل و مایکروسافت که در این نشست حضور داشته اند در مورد نتایج آن اظهار نظری نکرده‌اند؛ اما سخنگوی شرکت کلودفلر گفته است که این شرکت در حال همکاری با محققان برای «مستندسازی بهتر قطعی اینترنت و سانسور آن» است.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره