نماد آخرین خبر

اینترنت با سرعت و کیفیت خوب راهکار اقناع افکار عمومی برای قانونمند شدن فضای مجازی

منبع
ايسنا
بروزرسانی
اینترنت با سرعت و کیفیت خوب راهکار اقناع افکار عمومی برای قانونمند شدن فضای مجازی

ایسنا/ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: باید زیرساخت‌های رضایت بخش را فراهم کنیم؛ اگر اینترنت با سرعت و کیفیت خوب و زیرساخت های لازم و آسان را فراهم کنیم، می‌توان مردمی که ابزارهای مدرن و پیشرفته در اختیار دارند را اقناع کرد که با قانونمند شدن فضای مجازی جلوی آسیب‌هایی همچون سرقت اطلاعات و هک شدن و یا آسیب‌های اجتماعی گرفته می‌شود و آن زمان مردم با این طرح شما همراهی می‌کنند.

سید مرتضی محمودی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی- در گفت وگو با ایسنا درباره بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای هیئت دولت چهاردهم که فرمودند "در فضای مجازی باید حکمرانی قانونمند وجود داشته باشد، اظهار کرد: موضوع فضای مجازی و استفاده از ظرفیت عظیم آن یک ضرورت انکارناپذیر است. امروز این مسئله بخش عمده ای از وقت و هزینه جوامع بشری را در برگرفته است و سرعت بالای آگاهی بخشی که ایجاد کرده، ابعاد مثبت و منفی دارد. حضور اینترنت در زندگی و ظهور فضای مجازی و معنای ویژه‌تر آن در شبکه های اجتماعی و ارتباط از طریق این فضا، تحولات مهمی را برای جوامع ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه این تحولات هم آسیب‌ها و هم نقاط مثبت و منفی دارد، افزود: ورود تکنولوژی و بازارهای مدرن یک سری آفات را هم به همراه دارد و خطر پذیری زندگی بشر را بیشتر می کند. تمام دنیا برای سامان دادن به این وضعیت فکر کرده و برنامه هایی ریختند و همه کشورهای غربی یا شرقی و مسلمان در حال حرکت به این سمت هستند.

فضای مجازی تغییرات جدی در سبک زنگی مردم داشته است/ تغییر آرامش اقتصادی با جرائم فضای مجازی

محمودی با بیان اینکه در ابتدای کار حساسیت‌ها با توجه به سطح دسترسی به اینترنت کم بود اما امروز ورود و اثرگذاری فضای مجازی، تغییرات جدی در سبک زندگی مردم همراه داشته و از طرفی به یک ابزار قدرت نمایی و اخلال در کار مدیران حاکمیتی تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: برای مثال بهره بردن از توئیتر توسط طرفداران ترامپ بعد از انتخابات گذشته ریاست جمهوری آمریکا نمونه‌ای از این دست اثرگذاری‌هاست. امروزه فضای مجازی جرایمی جدید و ویژه را ایجاد کرده و آرامش اقتصادی و سیاسی را گاهی دستخوش تغییر قرار می‌دهد و اثرات مخربی را در حکمرانی کشورها ایجاد کرده است.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: تغییر سبک زندگی مردم و ترویج اباحه گری و رفتارهای ضد ارزشی و ضداخلاقی از نقاط منفی است که در کنار آن نقاط مثبت زیادی دارد که باید به آن توجه کرد. اطلاع رسانی سریع، آگاهی بخشی، آموزش آنلاین که در دوره کرونا از آن بهره بردیم از جمله مزایایی که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد.  

دولت، مجلس، شورای عالی فضای مجازی، قوه قضائیه باید یک اقدام یکپارچه و عقلانی داشته باشند

عضو کمیسیون شوراها با بیان اینکه امروز کشورها و دولت‌هایی که ما به آنها در بسیاری از مسائل فرهنگی انتقاد داریم، برای کشور و جامعه خود اقدام به چارچوب بخشی در فضای مجازی می‌کنند که آخرین مورد آن مقابله با تیک‌تاک در آمریکا بود، تصریح کرد: برخورد با تیک‌تاک در پارلمان آمریکا، صحنه‌ای را پدید آورد که برخی کشورها را واداشت از این مسئله تاثیر بپذیرند و موضوعی درس آموز شد که بسیاری از کشورها نسبت به فضای مجازی تدبیر کنند.

وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر و در سخنرانی‌های گذشته به ول و رها بودن فضای مجازی اشاره فرمودند و این اشاره نسبت به احساس خطری است که متوجه مردم است. دولت، مجلس، شورای عالی فضای مجازی، قوه قضائیه باید یک اقدام یکپارچه و عقلانی با در نظر گرفتن نکات مثبت و نقاط منفی فضای مجازی داشته باشند و به سمت یک قانون مترقی و جامع و راضی‌کننده همه اقشار مردم بروند و اگر این کار صورت نگیرد، دچار مشکل جدی خواهیم شد.

محمودی با بیان اینکه هرگاه صحبت از کنترل و قانومندی فضای مجازی می‌شود، عده‌ای که احتمالا از خارج کشور هدایت می‌شوند، فریادهایشان به گوش می‌رسد و می‌خواهند مانع از اقدام در این زمینه شوند، گفت: ما برای این کار ابتدا باید مردم را اقناع و همراه کنیم؛ مردم اگر بدانند که ضابطه‌مند کردن و چارچوب مند کردن و نظارت بر فضای مجازی به نفع خودشان و تربیت آینده فرزندان شان است و به نفع حفظ امنیت ملی و در نهایت منافع مردم خواهد بود، همراهی خواهند کرد؛ این دغدغه اخیر هم که رهبر انقلاب مطرح کردند ناشی از مطالبه مردم است.

نماینده مردم تهران ادامه داد: در گام بعدی باید زیرساخت‌های رضایت بخش را فراهم کنیم؛ اگر اینترنت با سرعت و کیفیت خوب و زیرساخت های لازم و آسان را فراهم کنیم، می‌توان مردمی که ابزارهای مدرن و پیشرفته در اختیار دارند را اقناع کرد که با قانونمند شدن فضای مجازی جلوی آسیب‌هایی همچون سرقت اطلاعات و هک شدن و یا آسیب‌های اجتماعی گرفته می‌شود و آن زمان مردم با این طرح شما همراهی می‌کنند.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم