نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
موبایل و بازی

پشت پرده آپدیت نرم‌افزاری ۷ ساله سامسونگ؛‌ هزینه گزاف تعمیرات

منبع
زوميت
بروزرسانی
پشت پرده آپدیت نرم‌افزاری ۷ ساله سامسونگ؛‌ هزینه گزاف تعمیرات

زومیت/ پشتیبانی نرم‌افزاری بلندمدت اگر با پشتیبانی سخت‌افزاری مقرون‌به‌صرفه همراه نباشد، ارزش زیادی ندارد.
 
یکی از دلایلی که این روزها خرید گوشی را ارزشمند می‌کند، البته جدا از قابلیت‌های هوش مصنوعی، پشتیبانی از به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری طولانی‌مدت است تا خیال کاربران را از بابت خرید گوشی جدید تا چند سال راحت کند. در بین سازندگان موبایل، گوگل و سامسونگ با هفت سال آپدیت، طولانی‌ترین پشتیبانی را ارائه می‌دهند.

در این بین، سامسونگ با شروع همکاری با iFixit به‌منظور تسهیل و کاهش هزینه‌‌ی تعمیرات، تعهد بیشتری به حق تعمیر از خود نشان داد؛ اما به گزارش اندروید آتوریتی، این همکاری دیری نپایید، چراکه iFixit به این نتیجه رسید که سامسونگ به‌دلیل هزینه‌ی بالای قطعات، موضوع تعمیرات را چندان جدی نگرفته است. علاوه‌براین، تعدادی از قراردادهای تعمیر سامسونگ نیز شبیه به اپل، حاوی شرایطی برای قطعات شخص ثالث است که چندان واضح و قابل‌ اطمینان به نظر نمی‌رسند.

همکاری سامسونگ با iFixIt خیلی زود لغو شد
البته سامسونگ در زمینه‌ی به‌روزرسانی‌های ۵ و ۷ ساله‌ی خود برای گوشی‌های قدیمی، عملکرد بسیار خوبی داشته است. رابط کاربری One UI 6.1 تنها چند ماه پس از معرفی برای سری گلکسی S24، با برخی از جدیدترین قابلیت‌های هوش مصنوعی، برای دستگاه‌های قدیمی‌تر نیز منتشر شد. اگرچه بیشتر این گوشی‌ها هنوز در ابتدای مسیر دریافت به‌روزرسانی‌ها هستند، نشانه‌های خوبی وجود دارد که پرچمداران جدید سری گلکسی S و Z همچنان تا سال‌های آینده از نظر نرم‌افزاری به‌روز و کاربردی باقی خواهند ماند.
در کل، با وضعیت متناقضی روبه‌رو هستیم؛ هفت سال پشتیبانی نرم‌افزاری، برای هر گجتی مدت‌‌زمانی طولانی به‌شمار می‌رود؛ اما از سوی دیگر بعید است که سخت‌افزار‌های بسیاری از کاربران تا این مدت دوام بیاورند. حتی اگر هرگز گوشی خود را زمین نیندازید یا از صفحه‌‌نمایش آن مانند چشمان خود مراقبت کنید، باز هم باتری گوشی شما هفت سال دوام نخواهد آورد؛ چراکه عمر مفید باتری گوشی‌های هوشمند در حدود سه سال تخمین زده می‌شود.

پشتیبانی نرم‌افزاری بلندمدت، نیازمند پشتیبانی سخت‌افزاری بلندمدت است؛ البته این پشتیبانی باید به دور از شرایط و ضوابط محدودکننده و هزینه‌های گزاف باشد. رویکرد اپل به تعمیرات که تنها توسط خود این شرکت انجام می‌شود، ضدمصرف‌کننده است. این رویکرد مانع از آن می‌شود که کاربران انتخاب زیادی برای یافتن بهترین قیمت‌ها داشته باشند یا در مناطقی که قطعات کمیاب یا قدیمی هستند، تعمیرات خود را انجام دهند. متأسفانه به‌نظر می‌رسد سامسونگ هم پا در همین مسیر گذاشته است.

پشتیبانی نرم‌افزاری بلندمدت، نیازمند پشتیبانی سخت‌افزاری بلندمدت است
کمتر کسی حاضر است با متحمل‌شدن هزینه‌های بالای تعویض باتری یا تعویض صفحه‌نمایش که گاهی اوقات ‌هم‌قیمت معاوضه‌ی یک گوشی قدیمی با گوشی جدید است، گوشی خود را تا هفت سال نگه دارد؛ حتی اگر مصرف‌کنندگان این هزینه‌ها را متحمل شوند، پیداکردن قطعات یا مراکز تعمیر تأییدشده برای بسیاری از افراد، امری دشوار و غیرقابل‌ قبول است. در نهایت، اگر بار مالی تعمیر گوشی بسیار سنگین باشد، مصرف‌کنندگان خرید گوشی جدید را ترجیح می‌دهند.
شاید برندهایی مانند اپل و سامسونگ به‌عمد فرایند تعمیر را برای کاربران خود سخت می‌کنند؛ چراکه به‌هرحال، سود زیادی در باتری‌های ۴۰ دلاری یا تعویض ارزان‌قیمت درگاه USB-C وجود ندارد. از سوی دیگر پشتیبانی نرم‌افزاری بلندمدت هزینه‌بر است و این احتمال وجود دارد که اپل، سامسونگ و سایر شرکت‌ها روی سود حاصل از تعمیرات گران‌قیمت برای عملیاتی‌کردن این برنامه‌های نرم‌افزاری یا راضی نگه‌داشتن سهام‌داران خود حساب باز کرده‌ باشند. هیچ‌کس نمی‌داند داستان از چه قرار است؛ اگر هم مشتریان بخواهند از همان ابتدا از تعمیر گوشی‌های خود صرف‌نظر کنند، این نقشه‌ به ثمر نخواهد نشست.

در هر صورت، کاملاً بی‌معنی است که برندی از یک سو هفت سال پشتیبانی نرم‌افزاری ارائه دهد و از سوی دیگر با سیاست‌های تعمیر محدود و گران‌قیمت، آن را بی‌ارزش کند. این کار هم به ضرر کاربران است و هم بی‌ارزش‌شدن ادعاهای زیست‌محیطی شرکت‌ها را به‌دنبال دارد. وقتی به‌جای تعمیر گوشی‌های معیوب، برای ساخت گوشی‌های جدید فلزات گران‌بهای بیشتری استخراج می‌شود، افزایش ۵۰ درصدی استفاده از مواد بازیافتی در بسته‌بندی محصولات هیچ فایده‌ای برای کره‌ی زمین ندارد.

اپل، سامسونگ و دیگر بازیگران بزرگ صنعت گوشی‌های هوشمند هنوز نتوانسته‌اند روی ساخت گوشی‌های بادوام و ایجاد تعادل میان سودآوری و حق تعمیر، تمرکز کنند. متأسفانه هنوز راه درازی در پیش داریم تا بازیگران این صنعت با بزرگ‌ترین مشکل و تأثیر زیست‌محیطی خود به‌طور اثربخشی مقابله کنند.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره