نماد آخرین خبر

بریتانیا: گوگل از قدرتش در بازار تبلیغات آنلاین سوءاستفاده می‌کند

منبع
زوميت
بروزرسانی
بریتانیا: گوگل از قدرتش در بازار تبلیغات آنلاین سوءاستفاده می‌کند

زومیت/ نهاد ضدرقابت بریتانیا می‌گوید که گوگل را به سوءاستفاده از موقعیت غالب این شرکت در حوزه‌ی تبلیغات آنلاین متهم کرده است.
 
رگولاتور ضدانحصار بریتانیا روز جمعه آلفابت (شرکت مادر گوگل) را به سوءاستفاده از موقعیت غالب خود در تبلیغات دیجیتال برای محدودسازی رقابت متهم کرد.

به‌گزارش رویترز، نهاد ضدرقابت بریتانیا موسوم به CMA باور دارد که گوگل ازطریق اولویت‌دادن به سرویس مبادله‌ی تبلیغات خود (AdX) در فناوری تبلیغات نمایشی، اقدامات ضدرقابتی انجام می‌دهد و این اقدامات می‌تواند به‌ضرر هزاران ناشر و تبلیغ‌دهنده بریتانیایی تمام شود.

جولیت انسر، مدیر اجرایی موقت واحد اجرایی CMA گفت: «متوجه شدیم که گوگل از قدرت بازار خود برای محدودسازی رقابت در‌زمینه‌ی تبلیغاتی که مردم در وب‌سایت‌ها مشاهده می‌کنند، بهره می‌برد.»

انسر در بخش دیگری از توضیحاتش گفت: «بسیاری از کسب‌وکارها می‌توانند با نمایش تبلیغات آنلاین و ایجاد درآمد، محتوای دیجیتال خود را رایگان یا ارزان‌تر ارائه دهند. تبلیغات در وب‌سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی به میلیون‌ها نفر در سرتاسر بریتانیا دسترسی پیدا می‌کند و به خریدوفروش کالا و خدمات کمک می‌کند.»

گوگل ادعای رگولاتور ضدانحصار بریتانیا مخالفت و اعلام کرده است به‌طور مناسب به این موضوع پاسخ خواهد داد. دن تیلور، معاون واحد تبلیغات جهانی گوگل می‌گوید: «ابزارهای فناوری تبلیغاتی ما به وب‌سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی برای تأمین‌مالی آن‌ها کمک می‌کند و اجازه می‌دهد کسب‌وکارها با هر اندازه‌ای به‌طور مؤثر به مشتریان جدید دسترسی پیدا کنند.»

تیلور می‌افزاید: «گوگل به ایجاد ارزش برای شرکای ناشر و تبلیغ‌دهنده‌ی خود در این بخش بسیار رقابتی تعهد دارد و هسته‌ی اصلی پرونده‌ی CMA بر تفاسیر نادرست از بخش فناوری تبلیغات استوار است.»

وزارت دادگستری ایالات‌ متحده و کمیسیون اروپا نیز در حال بررسی فعالیت‌های گوگل در حوزه‌ی تبلیغات هستند. سازمان‌های نظارتی اتحادیه‌ی اروپا در ژوئن ۲۰۲۳ (خرداد و تیر ۱۴۰۲)، اعلام کردند که گوگل احتمالاً برای رفع نگرانی‌های آن‌ها مجبور شود بخشی از کسب‌وکار تبلیغاتی خود را بفروشد. گوگل در دسامبر (آذر و دی ۱۴۰۲) این اقدام را نامتناسب خواند.

CMA می‌گوید گوگل حداقل از سال ۲۰۱۵ از موقعیت غالب خود در هر دو طرف خریدوفروش زنجیره‌ی تأمین تبلیغات به‌نفع سرویس مبادله‌ی تبلیغات خود (AdX) سوءاستفاده کرده است.

CMA می‌تواند جریمه‌ای معادل حداکثر ۱۰ درصد از گردش مالی جهانی شرکت‌ها را برای آن‌ها اعمال کند و مبلغ مدنظر به‌ شدت تخلف بستگی دارد. این نهاد می‌تواند دستورهای الزام‌آور قانونی نیز برای پایان‌دادن به تخلف صادر کند.

طبق اعلام CMA، این سازمان پیش از اتخاذ تصمیم درباره‌ی اقدامات بعدی، اظهارات گوگل را بررسی خواهد کرد.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره