نماد آخرین خبر

آخرین وضعیت راه‌اندازی سایت‌های ۵G در ایران

منبع
تسنيم
بروزرسانی
آخرین وضعیت راه‌اندازی سایت‌های ۵G در ایران

تسنیم/ جدیدترین گزارش دوره‌ای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (مربوط به سه ماهه اول 1403) درباره وضعیت توسعه ارتباطات سیار، نشان می‌دهد که در حال حاضر دو اپراتور اصلی تلفن همراه کشور یعنی «همراه اول» و «ایرانسل» در رقابت شدیدی برای تسلط بر بازار نسل پنجم (5G) ارتباطی هستند.


همراه اول با در اختیار داشتن 964 سایت فیزیکی فعال 5G و ایرانسل با فعالسازی 905 سایت نسل پنجم، در حال حاضر مجموعا 1869 سایت این نسل را در کشور راه‌اندازی کرده‌اند.

براساس همین گزارش، میزان «سهم بازار مشترکان فعال» این دو اپراتور به شرح همراه اول 53 درصد و ایرانسل 43 درصد است، که نمایانگر غالب بودن این دو اپراتور بر فضای ارتباطی کشور است.

از طرف دیگر «سهم بازار مشترکان پهن‌باند سیار» کشور نیز برای همراه اول و ایرانسل به شکل مشابه و به ترتیب 53 و 43 درصد است.


با این وجود، برای روایت روند توسعه و راه‌اندازی سایت‌های 5G نیاز به مقایسه این گزارش (فصلنامه آماری شماره 49 رگولاتوری) با گزارش سه ماهه منتهی به پایان سال 1402 (فصلنامه شماره 48) داریم.

هم‌سنجی این شاخص در دو بازه زمانی متوالی (سه ماهه پی‌درپی)، گویای شتاب بیشتر همراه اول نسبت به ایرانسل در توسعه فناوری نسل پنجم ارتباطی است؛ همراه اول با رشد 68.23 درصدی توانسته در جایگاه نخست رقابتی، در بهار 1403 قرار گیرد و ایرانسل رشد 22.29 درصدی داشته است.

از باب مقایسه درصدی، وضعیت توسعه در اپراتور اول تلفن همراه (همراه اول) 3 برابر بهتر یا به عبارت دیگر سریع‌تر نسبت به اپراتور دوم تلفن همراه (ایرانسل) بوده است.

انتشار آمار عددی نرخ توسعه بخش‌های مختلف حوزه ارتباطات سیار، پیش از هر چیز منجر به تحریک بازار رقابتی در بین فعالان آن می‌شود که خروجی آن، چیزی جز منفعت کاربران ارتباطی کشور نخواهد بود و صرفا در همین تک شاخص منجر به توسعه سریع‌تر فناوری نسل پنجم ارتباطی (5G) در کشور همپای کشورهای توسعه یافته می شود.

گذشته از اینکه «رقابت» به خودی خود می‌تواند منجر به ارائه خدمات بهتر، کاهش هزینه‌ها و افزایش نوآوری در صنعت تلفن همراه شود؛ اهمیت و ارزش رقابت در سرفصل توسعه سایت‌های 5G منجر به «افزایش پوشش و دسترسی»، «تسریع در نوآوری و فناوری»، «جذب سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی»، «افزایش رضایت مشتریان» و «رقابت سالم و بهبود خدمات» می‌شود.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره