نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
موبایل و بازی

آپدیت اندروید 15 برای پیکسل‌های گوگل رسماً منتشر شد

منبع
ترنجي
بروزرسانی
آپدیت اندروید 15 برای پیکسل‌های گوگل رسماً منتشر شد

ترنجی/ پس از انتشار شش نسخه پیش‌نمایش و بتا، گوگل اکنون آماده است تا آپدیت اندروید 15 را برای دستگاه‌های پیکسل خود ارائه کند. تغییرات و ویژگی‌های اضافی قابل‌توجهی در این نسخه وجود دارد، اما همزمان در ادامه روند چند سال اخیر، شاهد تغییرات ظاهری زیادی نیستیم. انتشار اندروید 15 همچنین با ارائه Pixel Feature Drop اکتبر 2024 همراه بوده است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

آپدیت اندروید 15 برای پیکسل ها
انتشار اندروید 15 برای پیکسل با یک فضای مخفی برای برنامه‌ها به نام Private space شروع می‌شود. در طول فرآیند نصب این نسخه، تصمیم می‌گیرید که آیا می‌خواهید وارد سیستم شوید یا یک حساب Google جداگانه ایجاد کنید تا داده‌ها در خارج از صفحه اصلی شما ظاهر نشوند. شما همچنین تصمیم می‌گیرید که یک روش قفل جدید (PIN/رمز عبور/اثرانگشت/چهره) ایجاد کنید یا قفل موجود را حفظ کنید.

پس از انجام این مرحله، بخش «Private» در پایین کشوی برنامه شما ظاهر می‌شود. از طرف دیگر، می‌توانید آن را پنهان کرده و با جستجوی «private space» به آن دسترسی پیدا کنید. برخی از برنامه‌ها به‌طور پیش‌فرض در گوشی شما وجود دارند؛ Camera ،Chrome ،Contacts ،Files ،Photos ،Pixel Buds و Play Store.


همچنین می‌توانید تعداد دفعات قفل شدن خودکار private space را سفارشی کنید؛ به‌طوری‌که هر بار دستگاه قفل می‌شود، 5 دقیقه پس از اتمام خاموش شدن صفحه‌نمایش و فقط پس از راه‌اندازی مجدد دستگاه فعال شود. هنگامی که این اتفاق افتاد، برنامه‌های خصوصی از بخش Recents multitasking، اعلان‌ها، تنظیمات و سایر برنامه‌ها نامرئی می‌شوند.

به‌طور مشابه، علاوه‌بر Offline Device ،Theft Detection و Remote Lock برای همه دستگاه‌های بالاتر از اندروید 10، Android 15 هنگام تغییر Find My Device و سایر تنظیمات حساس و همچنین حذف سیم‌کارت به پین، به رمز عبور یا احراز هویت بیومتریک نیاز دارد. پس از چندین بار تلاش برای ورود ناموفق، اندروید 15 دستگاه شما را قفل می‌کند و از دسترسی غیرمجاز جلوگیری می‌کند. درنهایت، حفاظت از بازنشانی کارخانه‌ای بهبودیافته «تنظیم مجدد دستگاه شما را برای سارقان سخت‌تر می‌کند» بدون رمز عبور حساب گوگل شما.

درهمین‌حال، اواخر امسال می‌توانید در Identity Check شرکت کنید و در هنگام دسترسی به تنظیمات مهم حساب گوگل و تنظیمات دستگاه، مانند تغییر پین، غیرفعال کردن محافظت در برابر سرقت، یا دسترسی به کلیدهای عبور از یک مکان نامعتبر، به احراز هویت بیومتریک نیاز داشته باشید.

وقتی می‌توانید یک برنامه را ببندید، Predictive back پیش‌نمایشی از صفحه اصلی را نشان می‌دهد. این کوچک شدن پنجره فعلی به افراد امکان می‌دهد تأیید کنند که از برنامه خارج می‌شوند. جلوگیری از بسته شدن تصادفی برنامه‌ها یک تلاش چندساله بوده است که در اندروید 13 آغاز شده و به‌طور پیش‌فرض در اندروید 15 پس از نیاز به گزینه Developer فعال می‌شود.

برنامه‌هایی که اندروید 15 (SDK 35) را هدف قرار می‌دهند به‌طور پیش‌فرض edge-to-edge می‌شوند. بدین ترتیب status و gesture navigation bars شفاف می‌شوند.

screenshot and copied text preview (در گوشه پایین) با یک محفظه کپسولی‌شکل برای دکمه‌های Share ،Markup ،Capture more و غیره که اکنون گرد شده‌اند، بازطراحی شده است. درحالی‌که طراحی متن بدون تغییر است، اندروید 15 تصویر کوچک اسکرین‌شات را به بالای قسمت کپسولی منتقل کرده است.


اندروید 15 اسکرین‌سیور جدیدی را معرفی می‌کند که هنگام شارژ، Home Controls را نشان می‌دهد. این قابلیت در درجه اول به‌نفع پیکسل تبلت است، اما برای گوشی‌ها نیز کار می‌کند. برای فعال‌سازی این بخش کافیست به Settings > Hub Mode [or Display & touch] > Screen saver بروید. رابط کاربری Favorites تقریباً مشابه رابط کاربری Home Controls در صفحه قفل و در تنظیمات سریع است.

هنگام تنظیم brightness در تنظیمات سریع یا حجم صدا با استفاده از نوار لغزنده، بازخورد لمسی را احساس خواهید کرد. به‌طورکلی، اندروید 15 Volume panel را که ازطریق منوی سه نقطه در پایین نوار لغزنده قابل‌دسترسی است، بازطراحی می‌کند. لغزنده‌های بزرگ Material You برای رسانه، تماس، زنگ، اعلان و زنگ هشدار وجود دارد، درحالی‌که می‌توانید برای سوئیچر خروجی که تمایز «بلندگوها و نمایشگرها» را حذف کرده است در بالای صفحه ضربه بزنید.

Adaptive vibration ​​محیط فعلی گوشی شما را درنظر می‌گیرد «مثل زمانی که در جیب یا مکانی با صدای بلند است» برای تنظیم شدت لمسی. این کار از میکروفون و سایر حسگرها برای «تعیین سطح صدا و زمینه» بدون ثبت داده استفاده می‌کند. برای فعال کردن این ویژگی باید به Settings > Sound & vibration > Vibration & haptics > Adaptive vibration بروید.

لانچر پیکسل اکنون به شما امکان فعال کردن «Show long app names» را می‌دهد که بیش از یک خط را اشغال می‌کنند. برای فعال کردن این ویژگی باید به Pixel Launcher long-press > Home settings > App list settings بروید.

پیش از این باید برنامه را طوری به سمت بالا می‌کشیدید که گویی درحال حذف آن هستید تا پیکسل لانچر آن را در ردیف بالا پیشنهاد ندهد. اکنون، می‌توانید برای مدت طولانی «Don’t suggest app» را فشار دهید تا همین کار را انجام دهد.

Widgets picker چرخنده‌ای از نکات برجسته، ازجمله موارد ضروری، اخبار و مجلات، و پیشنهادات را برای شما اضافه می‌کند، درحالی‌که تغییر بزرگ این است که چگونه می‌توانید روی یک ویجت ضربه بزنید تا آن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید.

در Wallpaper & style، یک صفحه Color contrast جدید دارید که تعاملی‌تر از نسخه قدیمی Developer options است. به‌طور پیش‌فرض، گزینه‌های Medium و High وجود دارد، درحالی‌که «High contrast text» به شما امکان می‌دهد «رنگ متن را به سیاه یا سفید تغییر دهید».

wallpaper picker اندروید 15 نیز در تشخیص قفل و صفحه اصلی ازطریق رابط کاربری مبتنی‌بر کارت، کار بهتری را انجام می‌دهد. ضربه زدن شما را به یک پیش‌نمایش تمام‌صفحه می‌برد، جایی که می‌توانید برای تنظیم بزرگ‌نمایی یا کوچک‌نمایی اقدام کنید. این رابط کاربری جدید مخصوصاً در Pixel Fold برای نمایش پیش‌نمایش صفحه داخلی بسیار مفید است.

در دستگاه‌های تاشو و تبلت‌ها، اکنون می‌توانید وقتی برنامه‌ها باز هستند، نوار وظیفه ثابتی داشته باشید. روی «action key» در سمت چپ فشار طولانی دهید تا Circle to Search فعال شود. برای فعال کردن باید به بخش Taskbar to appear > long-press the divider > Always show Taskbar بروید. سپس یک بخش تنظیمات Continue using apps on fold وجود دارد تا نمایشگر جلویی همیشه روشن بماند یا هرگز خاموش نشود.

اکنون می‌توانید Save app pairs را در صفحه اصلی ذخیره کنید. در دستگاه‌هایی با صفحه بزرگ، این دکمه در منوی Recents ظاهر می‌شود. بااین‌حال، این ویژگی با ضربه زدن روی آیکون‌های کنار هم برای “Save app pairs” در تلفن‌ها نیز در دسترس است.

در Pixel، اکنون می‌توانید Device diagnostics را روی Component Health اجرا کنید، مانند نمایشگر و تست‌های لمسی. وضعیت ذخیره‌سازی و باتری نیز وجود دارد که دومی تاریخ ساخت، تاریخ اولین استفاده و تعداد چرخه شارژ باتری را نشان می‌دهد. در یک یادداشت مرتبط، ویجت دو رنگ Dynamic Color Pixel Battery نیز در دسترس است. در حالت Evaluation mode، می‌توانید از یک دستگاه برای ارزیابی دستگاه دیگر استفاده می‌کنید.

با رفتن به اطلاعات برنامه یک گزینه جدید “Archive” را نشان می‌دهد. در صفحه اصلی و صفحه راه‌انداز برنامه، آیکون این گزینه با یک آیکون ابر/دانلود خاکستری جایگزین شده است. با ضربه زدن، دانلود Play Store شروع می‌شود یا می‌توانید به اطلاعات برنامه برگردید و روی «Restore» کلیک کنید.

صفحه تنظیمات امنیت و حریم خصوصی سازماندهی مجدد شده است. عنوان جدید «Privacy» مستقیماً به کنترل‌های حریم خصوصی، داشبورد حریم خصوصی و فضای خصوصی پیوند می‌خورد تا یک قدم در وقت شما صرفه‌جویی کند.

در یک یادداشت مرتبط، authentication panels بازطراحی شده‌اند تا بلندتر باشند و آیکون برنامه‌ها را نشان دهند.

زمان انتشار اندورید 15 برای دستگاه‌های پیکسل
اندروید 15 از امروز برای Pixel 6 ،Pixel 6 Pro ،Pixel 6a ،Pixel 7 ،Pixel 7 Pro ،Pixel 7a ،Pixel Tablet ،Pixel Fold ،Pixel 8 ،Pixel 8 Pro ،Pixel 8a ،Pixel 9 Pixel 9 Pro ،Pixel 9 Pro XL و Pixel 9 Pro Fold منتشر می‌شود.

برای نصب این نسخه کافیست به به Settings > System > System update بروید و اگر آپدیت OTA از قبل در دستگاه شما ظاهر نشده است، روی  «Check for update» کلیک کنید. کاربران اندروید 15 بتا 4.2 به‌روزرسانی کوچکی را برای این نسخه نهایی دریافت خواهند کرد.

برنامه بتای Android کماکان بازمی‌ماند و به آزمایش QPR و ارائه سایر ویژگی‌ها ادامه می‌دهد. برای دریافت نسخه پایدار، کسانی که از Android 15 Beta 4+ استفاده می‌کنند، ابتدا باید از دریافت آن انصراف دهند.

نظر شما درباره انتشار آپدیت اندروید 15 برای دستگاه‌های پیکسل چیست؟

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره