نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
موبایل و بازی

درآمد یوتیوب به‌تنهایی از کشور نپال بیشتر است

منبع
زوميت
بروزرسانی
درآمد یوتیوب به‌تنهایی از کشور نپال بیشتر است

زومیت/ میزان درآمدی که سرویس اشتراک‌گذاری ویدیوی محبوب گوگل یعنی یوتیوب به‌دست می‌آورد، سرسا‌م‌آور است.

یوتیوب از سال‌ها پیش از یک وب‌سایت ساده برای اشتراک‌گذاری ویدیوهای گربه، به یکی از قدرتمندترین پلتفرم‌های دنیا تبدیل شده است. اگرچه وب‌سایت مذکور محتوای رایگان بی‌پایانی ارائه می‌دهد، نسبت‌ به بسیاری از سرویس‌های استریم پولی نیز درآمد بیشتری دارد. درآمد یوتیوب اکنون با شرکت‌های بزرگ در صنایع مختلف رقابت می‌کند و حتی از درآمد برخی کشورها هم فراتر می‌رود.

باتوجه‌به اینکه گوگل سال‌ها قبل یوتیوب را خریداری کرد و شرکت مادر آن یعنی آلفابت، درآمد یوتیوب را به‌طور جداگانه اعلام نمی‌کند، ناچاریم این مورد را برآورد کنیم. مهم‌ترین منبع درآمد یوتیوب، تبلیغات به‌حساب می‌آید که معمولاً با کل درآمد پلتفرم اشتباه گرفته می‌شود. طبق گزارش مالی آلفابت، درآمد تبلیغاتی یوتیوب در سال ۲۰۲۳ به‌طور دقیق ۳۱٫۵ میلیارد دلار بوده است.

یوتیوب علاوه‌بر تبلیغات، از سرویس‌های اشتراکی خود نیز درآمد کسب می‌کند که جزئیات دقیق آن را نمی‌دانیم. گزارش مالی آلفابت به درآمد ۳۴٫۷ میلیارد دلاری از خدمات اشتراکی گوگل، پلتفرم‌ها و دستگاه‌های این شرکت اشاره دارد که شامل سرویس‌هایی مانند پلی‌استور و دستگاه‌های پیکسل نیز می‌شود. به‌هرحال، می‌توان تخمین زد که حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد از آن مبلغ مربوط به اشتراک‌های مرتبط با یوتیوب ازجمله یوتیوب موزیک، یوتیوب پریمیوم و یوتیوب TV است.

با اضافه‌کردن درآمد یوتیوب از فروش اشتراک‌های پولی به درآمد این پلتفرم از تبلیغات، می‌توان تخمین زد که درآمد کلی شرکت مذکور در سال ۲۰۲۳ به حدود ۴۳ میلیارد دلار می‌رسد که برابر با درآمد روزانه‌ی حدود ۱۱۸ میلیون دلار یا ۸۲ هزار دلار در هر دقیقه است.

یوتیوب به‌قدری در زندگی مدرن حضور دارد که می‌تواند به‌طور رایگان و با تبلیغات، سرویس ارائه دهد و همچنان درآمدی بیشتر از سرویس‌های استریم پولی داشته باشد. برای مقایسه، درآمد برخی از رقبای یوتیوب در سال ۲۰۲۳ را مرور می‌کنیم:

نتفلیکس: ۳۳٫۷ میلیارد دلار
اسپاتیفای: ۱۴٫۳ میلیارد دلار
آمازون پرایم ویدیو: ۱۴ میلیارد دلار
هولو: ۱۱٫۲ میلیارد دلار
دیزنی پلاس: ۸٫۴ میلیارد دلار
اچ‌پی‌او مکس: ۷٫۷ میلیارد دلار

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، یوتیوب بیش‌ از مجموع درآمد اسپاتیفای، هولو، دیزنی پلاس و مکس، درآمد دارد و حتی آمازون پرایم ویدیو را با بیش از ۳۰۰ درصد اختلاف پشت‌سر می‌گذارد.

درآمد شگفت‌آور یوتیوب حتی با شرکت‌های موفقی مانند کوکاکولا که در سال ۲۰۲۳ درآمدی معادل ۴۳ میلیارد دلار داشت، مقایسه می‌شود. همچنین، درآمد یوتیوب از شرکت‌های بزرگی مانند دویچه بانک و اوراکل که درآمدی در حدود ۴۲ میلیارد دلار داشته‌اند، پیشی گرفته است.

اگر یوتیوب بخشی از گوگل نبود و به‌طور مستقل در لیست Fortune 500 حضور داشت، رتبه‌ای در حدود ۳۴۰ به‌دست می‌آورد که یعنی بالاتر از شرکت‌هایی مانند شیائومی، کانتیننتال، میتسوبیشی و استارباکس. برای مقایسه، مسترکارت سال گذشته ۲۵٫۱ میلیارد دلار، پی‌پال ۲۹٫۸ میلیارد دلار و ادوبی ۱۹٫۴۱ میلیارد دلار درآمد داشتند.

با مقایسه‌ی درآمد یوتیوب و تولید ناخالص داخلی (GDP) کشورها، این پلتفرم از نظر درآمد در میان ۱۰۰ کشور برتر قرار می‌گیرد. به‌عنوان مثال، یوتیوب در سال ۲۰۲۳ درآمدی مشابه کشورهای لتونی، بحرین و پاراگوئه داشته و از درآمد نپال و حتی ترکیب کشورهای مالی و مالت بیشتر بوده است. مقایسه‌ی درآمد یوتیوب و کشورها، نشان می‌دهد که یوتیوب چقدر در سطح جهانی درآمدزایی دارد و حتی تصور اینکه ایالات‌ متحده بدون یوتیوب چگونه خواهد بود، جالب به‌نظر می‌رسد.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر