اطلاعات جدیدی درباره کنسول گیمینگ روسیه منتشر شد
دیجیاتو/ این کنسول با پردازنده Elbrus و سایر قطعات روسی ساخته خواهد شد.
«ولادیمیر پوتین»، رئیسجمهور روسیه، چند ماه پیش دستور ساخت کنسولی داخلی را داد. وزارت صنعتوتجارت این کشور برای رسیدن به این هدف راههای مختلفی را بررسی کرده است. اکنون یکی از اعضای کارگروه تخصصی توسعه این کنسول اطلاعات جدیدی درباره کنسول یا کنسولهای آینده روسیه منتشر کرده است.
براساس گزارش رسانه خبری روسی، «آنتوان گورلکین» (Anton Gorelkin)، معاون کمیته دولتی سیاست اطلاعات، در کانال تلگرامی خود جزئیات جدیدی از پیشرفت توسعه کنسول بازی داخلی این کشور اعلام کرد. به گفته او، این کنسول براساس پردازنده Elbrus و سایر قطعات روسی ساخته خواهد شد. سیستمعامل دستگاه نیز بومی خواهد بود اما وزارت صنعتوتجارت هنوز تصمیمی برای انتخاب بین Aurora یا Alt Linux نگرفته است.
کنسول بازی اختصاصی روسیه
آنتوان گورلکین میگوید: «امیدوارم همکارانم این وظیفه را جدی بگیرند و به پیشرفتی واقعی دست یابند. البته بر همه واضح است: پردازندههای Elbrus هنوز در آن مرحله از توسعه نیستند تا با PS5 و Xbox رقابت کنند و باید راهحلی نامتعارف پیش گرفت.»
این رویکرد نامتعارف ممکن است به این صورت باشد که استودیوها بازیهای خود را تا حدی ساده کنند تا پردازندههای Elbrus بتوانند از عهده اجرای آنها بربیایند. البته احتمالاً گیمرهای روسی که به بازیهای روز جهان دسترسی دارند، این بازیهای «سادهشده» را امتحان نمیکنند. همچنین اگر رویکرد نامتعارف این باشد که رندرها را سیستم ابری انجام دهد، گیمرها برای لذت از بازیها باید به اینترنتی با پهنای باند خوب و تأخیر کم دسترسی داشته باشند.
علاوهبراین به گزارش RBC، شرکت مخابراتی روسی به نام MTS از توسعه کنسول بازی خود خبر داده است و میگوید این سرویس بازی مبتنیبر ابر است. البته این شرکت پلتفرم گیمینگ خود را MTS Fog Play نامیده. این دستگاه سختافزار پایینردهای دارد و با کنترلر شبیه Xbox عرضه میشود. قیمت آن نیز حدود 50 دلار است. ازآنجاییکه با 50 دلار نمیتوانید کنسولی بسازید که حتی بازیهای اندرویدی را اجرا کند، این دستگاه به سرویس ابری Fog Play MTS متکی است.
آنتوان گورلکین تأکید دارد کنسول بازی روسیه نباید برای این هدف ساخته شود که چندصد بازی قدیمی را در آن پورت کرد. بلکه باید پلتفرم گیمینگ کاملی باشد و در وهله اول به ترویج و افزایش محبوبیت ویدیوگیمهای داخلی توجه کند تا مخاطبان آنها افزایش یابند.