نینتندو همچنان به عرضه انحصاری بازیها ادامه میدهد
زومجی/ در حالی که مایکروسافت و سونی رویکرد خود را در انتشار بازیها تغییر دادهاند، نینتندو همچنان به سیاست تولید و عرضه بازیهای انحصاری پایبند میماند.
به نقل از Tech4Gamer، براساس پیشبینی جیسون شرایر، خبرنگار برجسته صنعت بازیهای ویدیویی، نینتندو برخلاف رقبای خود همچنان به انتشار بازیهای انحصاری ادامه خواهد داد. این در حالی است که پلی استیشن و ایکس باکس به سمت استراتژی مولتی پلتفرم حرکت میکنند.
شرایر معتقد است در سال ۲۰۲۵، ایکس باکس بهطور کامل به سمت انتشار بازیهای مولتی پلتفرم خواهد رفت و پلی استیشن نیز به تدریج این مسیر را دنبال خواهد کرد. این تغییر استراتژی عمدتا به دلیل افزایش هزینههای توسعه بازی و زمان طولانی ساخت آنها است. گزارشها حاکی از آن است که برخی از پروژههای پلی استیشن بیش از ۴۰۰ میلیون دلار هزینه داشتهاند.
اما وضعیت نینتندو متفاوت است. آخرین بازی موفق این شرکت یعنی The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom، با هزینهای حدود ۱۰۰ میلیون دلار ساخته شد و توانست بیش از ۲۱ میلیون نسخه در سراسر جهان به فروش برساند. این موفقیت نشان میدهد که نینتندو با طرفداران وفادار خود میتواند همچنان به استراتژی بازیهای انحصاری ادامه دهد.
بااینحال، کارشناسان معتقدند که افزایش تدریجی بودجه ساخت بازیها ممکن است در نهایت نینتندو را نیز مجبور کند تا مانند رقبایش به سمت انتشار بازیهای مولتی پلتفرم حرکت کند. انتشار بازیهای انحصاری اگرچه برای حفظ پایگاه طرفداران مهم است، اما گاهی باعث ایجاد فضای منفی در جامعه گیمرها میشود.
نکته قابل توجه این است که پیشبینیهای شرایر براساس تجربیات او در صنعت بازیهای ویدیویی است و اطلاعات داخلی موثقی آن را تأیید نمیکند. با این وجود، روند فعلی صنعت بازی نشان میدهد که شرکتهای بزرگ به تدریج به سمت استراتژی مولتی پلتفرم حرکت میکنند تا بتوانند هزینههای فزاینده توسعه بازی را پوشش دهند.
نینتندو با تکیه بر طرفداران وفادار و موفقیتهای اخیر خود، فعلا میتواند به مسیر انحصاری خود ادامه دهد، اما آینده صنعت بازیهای ویدیویی و افزایش هزینهها ممکن است این شرکت را نیز مجبور به تغییر استراتژی کند. این تحولات نشان میدهد که صنعت بازی در حال ورود به دورهای جدید است که در آن مرزهای سنتی بین پلتفرمهای مختلف کمرنگتر میشود.